دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 12:37:10 AM
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مشاور ایمیدرو و ایمپاسکو عنوان کرد: مجلس و وزارتخانه قطعاً باید تقویت بودجه سازمان زمین شناسی را به صورت ویژه در نظر بگیرند
کاهش بودجه سازمان زمین‌شناسی برای اکتشافات معدنی فاجعه آفرین است
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار کرد: سازمان زمین شناسی ایران جایگاه ویژه ای در خصوص  نقشه های پایه علوم زمین، طرح‌های عمرانی، اکتشاف و... نباید روند کاهشی بگیرد. سازمان زمین شناسی ایران جزو سازمان های پیشرو در خاورمیانه است که بخشی از نقشه های جهانی توسط سازمان زمین شناسی ایران تهیه شده است. 
 او در ادامه با بیان اینکه عدم توجه به موضوع اکتشاف منجر به کمرنگ شدن فرآوری در بحث معدن و صنایع معدنی خواهد شد، بیان کرد: ما باید در کشور اکتشافات ناحیه ای را گسترش دهیم، ازسوی دیگر توسعه اکتشافات موضوعی را برای صنایعی که نگرانی تامین مواد اولیه دارند در دستور کار قرار دهیم تا برای تامین ذخایر با چالش مواجه نشویم.
 برنا با تاکید بر اینکه در سازمان زمین شناسی برنامه ریزی برای اکتشافات بسیار قابل توجه بوده، اظهار داشت: اکتشافات در محدوده‌های پرپتانسیل باید پررنگ باشد چرا که یکی از دستاوردهای مهم سازمان، ژئوفیزیک هوایی کشور است و باید این موضوع در سطح بزرگتری دنبال شود. 
او افزود: در سازمان زمین شناسی برای ژئوفیزیک هوایی به رغم تحریم‌ها اقدامات خوبی انجام شده و در کمتر کشوری شاهد این اقدامات هستیم. خوشبختانه بخشی از مناطق پتانسیل آن را دارند که بتوانیم ذخایر را در سطح شناسایی کنیم اما اگر بخواهیم به سمت عمق برویم به دستگاه های نوین نیاز داریم که در نهایت بودجه آن باید تقویت شود.
برنا مطرح کرد: اگر سازمان زمین‌شناسی ساز و کار خود را بر اساس و اصولی هدایت کند، بدون شک هدف ها امید بخش خواهد بود و در این راستا بخش خصوصی با ریسک کمتری می تواند وارد عمل شود. 
برنا با اشاره به ضرورت تقویت نیروی انسانی بیان کرد: سازمان باید برای سال‌های آینده نسل‌های جوان را وارد حوزه کاری کند تا نسل جوان با پویایی بتوانند به سمت پیشرفت در حوزه زمین شناسی و اکتشافات گام  بردارند که البته تمام این موارد نیازمند بودجه است.
 او در پایان با تاکید بر اینکه ذخایر خوبی در طلا، مس و عناصر استراتژیک داریم، گفت: در زمانی که نفت تحریم بود، معدن و صنایع معدنی به کمک آمدند و نتایج آن شگفت انگیز بود. بنابراین در شرایط فعلی با توجه به ذخایر استراتژیک و کمیاب باید بودجه در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش بیرونیت، در لایحه بودجه 1402 تنظیمی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار طرحهای عمرانی مربوط به فعالیتهای زمین شناسی و اکتشافی کشور 75 درصد کاهش یافته‌است. باتوجه به بررسیهای صورت گرفته، میزان بودجه طرحهای عمرانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در روند کاهشی شدید از حدود  294 میلیارد تومان در سال 1400 به 74.5 میلیارد تومان در سال 1402 کاهش پیدا کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین