شنبه 22 ارديبهشت 1403 شمسی /5/11/2024 12:46:20 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71250
  • زمان انتشار:يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-7:34
  • کاربر:
در بررسی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان مطرح شد

تا به امروز بیشتر از ۴۸ماده معدنی در عربستان شناسایی شده است و منابع معدنی این کشور چیزی حدود ۳/۱تریلیون دلار اعلام شده است. با توجه به اینکه تولید آهن و فولاد عربستان ۹۰۱میلیون تن در سال است، این کشور جایگاه ۲۱ را در جهان دارد و وارکننده محصولات فولادی و آهن است.
تجمیع منافع ایران و عربستان در بخش معدن

این در حالی است که ایران هم سال گذشته با تولید ۳۰میلیون تن فولاد خام جایگاه دهم را در دنیا به خود اختصاص داده است. طبق بررسی‌ها در ایران ۶۸نوع ماده معدنی داریم و ذخایر اثبات‌شده ما نزدیک ۵۷میلیارد تن است. ضمن اینکه منابع معدنی غنی کشور باعث شده تقریبا ۷درصد ذخایر کل معدنی جهان با ارزش تقریبی ۲۷تریلیون دلار را به خود اختصاص دهیم. آمارها کمک کرده که ایران در بین ۱۵کشور معدنی برتر دنیا و رتبه اول در منطقه منا و خاورمیانه را داشته باشد.
حالا که در دنیا بحث زنجیره جهانی ارزش مطرح است و دیگر به این صورت نیست که یک کشور از ابتدا تا انتهای تولید را خودش انجام بدهد، بنابراین اولویت باید با زنجیره ارزش باشد و نباید بگوییم خودمان در داخل کشور معدن داریم و توجه‌مان را صرفا بر این مساله بگذاریم. حالا مطرح می‌شود که اگر با کشورهای دیگر از جمله عربستان تعامل داشته باشیم و بتوانیم از منابع معدنی آنها استفاده کنیم شرایط بهتر می‌شود.

به همین منظور اخیرا اتاق فکر ایران و عربستان در اتاق تهران تشکیل شده و در حال آماده‌سازی یک پکیج کامل است تا همکاری برد – برد شکل گیرد و دوطرف پروژه‌هایی را تعریف کنند که به منافع هر دو کمک کند.

سرمایه‌گذاری هنگفت عربستان
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: توسعه همکاری در حوزه صنایع معدنی می‌تواند یکی از موارد قابل‌توجه بین ایران و عربستان باشد و دو کشور می‌توانند در قالب تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه معدنی همکاری‌های برد- بردی را با یکدیگر داشته باشند.
فریال مستوفی در مورد سرمایه‌گذاری‌های هنگفت عربستان برای اکتشافات معدنی و تمرکز این کشور برای توسعه بخش معدن گفت: صنایع معدنی یکی از مواردی است که عربستان تا چشم‌انداز ۲۰۳۰ توجه ویژه‌ای روی آن دارد و به دنبال سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های ارزش معدنی یکپارچه با مشارکت بخش خصوصی است.
وی‌افزود: این کشور در حال انجام سرمایه‌گذاری‌هایی برای افزایش ظرفیت‌های خود است، برای مثال آرامکو و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان برای ایجاد اولین خط تولید ورق تخت فولادی با یک شرکت چینی قراردادی را امضا کرده‌اند.
مستوفی ادامه داد: براساس آماری که وزارت معدن عربستان ارائه داده بیش از ۴۸ماده معدنی در عربستان شناسایی شده‌اند و این کشور دارای ۳/۱تریلیون دلار منابع معدنی است.

جایگاه ۲۱ برای عربستان
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران توضیح داد: تولید آهن و فولاد عربستان ۹۰۱میلیون تن در سال است و این کشور جایگاه بیست‌ویکم را در این زمینه در جهان دارد و واردکننده محصولات فولادی و آهن است.
مستوفی در ادامه به وضعیت کشورمان در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایران در سال گذشته با تولید ۳۰میلیون تن فولاد خام جایگاه دهم را در دنیا دارد؛ ضمن اینکه منابع معدنی غنی که در ایران داریم تقریبا ۷درصد ذخایر کل معدنی جهان بوده و ارزش تقریبی اینها تقریبا ۲۷تریلیون دلار است.
وی تصریح کرد: ایران در میان ۱۵کشور معدنی برتر دنیا و رتبه اول در منطقه منا و خاورمیانه را دارد؛ به نحوی که در ایران ۶۸نوع ماده معدنی داریم و ذخایر اثبات‌شده ما نزدیک ۵۷میلیارد تن است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: صنایع معدنی می‌تواند یکی از موارد قابل‌توجه بین ایران و عربستان باشد و دو کشور می‌توانند در قالب تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه معدنی همکاری‌های برد-بردی را با یکدیگر داشته باشند.
مستوفی افزود: در حال حاضر، بحث زنجیره جهانی ارزش مطرح است و اینکه یک کشوری از ابتدا تا انتهای یک تولیدی را خودش انجام بدهد دیگر مطرح نیست. اولویت باید با زنجیره ارزش باشد و نباید بگوییم خودمان در داخل کشور معدن داریم و توجه‌مان را صرفا بر آن بگذاریم، چون بالاخره منابع یک روز تمام می‌شود.
وی بیان کرد: خوشبختانه کشور ما منابع غنی معدنی دارد، اما این منابع یک جایی تمام می‌شود. اگر با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم و بتوانیم از منابع معدنی آنها استفاده کنیم، بهتر است.
این فعال اقتصادی گفت: به همین دلیل است که چین سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در کشورهای آفریقایی انجام داده، چراکه این کشور نیازمند مواد اولیه است و در این مورد کمبود دارد و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها و استفاده از منابع آنهاست.

فعالیتی که زمان‌بر است
مستوفی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت‌های اقتصادی میان ایران و عربستان در حوزه معدن آغاز شده است، گفت: خیر، هرچند گشایش‌های سیاسی ایجاد شده، اما انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور زمان‌بر است.
پیش‌تر در خبرها آمده بود که عربستان با چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، به دنبال رسیدن به درآمد ۲/۱هزار میلیارد دلاری از بخش معدن است و برای درآمد ۳هزار میلیارد دلاری در سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است. در حالی که در کشورمان با توجه به سیاستگذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، رشد ۱۳درصدی در بخش معدن شبیه شوخی است.
بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن اتاق ایران با اشاره به اهمیت بخش معدن با بیان اینکه باید شورای سیاستگذاری و همچنین اتاق فکر در حوزه معدن تشکیل شود، تصریح کرد: کل سرمایه‌گذاری در ایران از ابتدا در بخش معدن به ۴۵۰میلیارد دلار هم نمی‌رسد، این در شرایطی است که عربستان برای رسیدن به هدف درآمد ۳تریلیون دلاری تاکنون ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و ۴۵۰میلیارد دلار سرمایه داخلی جذب کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین