دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:51:11 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71049
  • زمان انتشار:شنبه 25 فروردين 1403-14:34
  • کاربر:
رییس اداره معادن قم:

رییس اداره معادن اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سال ۱۴۰۲، پنج پروانه معدنی با ایجاد فرصت اشتغال برای ۲۶ نفر و سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه معادن این استان صادر شد.
۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه معادن قم انجام شد

به گزارش بیرونیت به نقل از ایرنا، محمد جواد آخوندی ضمن اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای گسترش فعالیت‌های معدنی در قم طی سال گذشته بیان داشت: در این مدت، علاوه بر سرمایه‌گذاری یاد شده، ۴۵ پروانه اکتشاف و پنج عدد گواهی کشف نیز در حوزه معادن استان صادر شد.

وی با تاکید بر اینکه قم ظرفیت‌های خوبی در حوزه معادن دارد، افزود: یکی از مهمترین اقدام‌های صورت گرفته در حوزه معادن استان در سال ۱۴۰۲، تمرکز بر روی شناسایی ظرفیت‌های جدید در حوزه معادن فلزی بود که با بهره‌برداری از آن‌ها شاهد تحول در این بخش مهم اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته حقوق دولتی وصول شده معادن استان به ۵۰۰ میلیارد ریال رسید که از آن به عنوان اعتباری برای انجام موارد یاد شده در قانون همچون بازسازی مناطقی که در آن‌ها فعالیت معدنی صورت گرفته استفاده می‌شود.

لازم به توضیح است بهره‌برداران معادن درصدی از فروش ماده معدنی خود را از حدود ۲ تا ۱۲ درصد را به دولت باز می‌گردانند، این حقوق دولتی در موارد مختلفی همچون اصلاح جاده‌هایی که در مسیر معادن است، عمران مناطقی که معادن در آن قرار گرفته‌اند،‌ اصلاح و بازسازی محیط پس از پایان فعالیت معادن و نیز توسعه فعالیت‌های معدنی در کشور به کار گرفته می‌شود.

گسترش فعالیت‌های معدنی از اولویت‌های مهم توسعه اقتصادی قم است و مسئولان استان بر استفاده هر چه بهتر از ظرفیت‌های این بخش مهم به خصوص در حوزه معادن فلزی به‌منظور افزایش میزان بهره‌برداری و اشتغالزایی تاکید دارند.

مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های غیر دولتی در کنار اعتبارات دولتی، در استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌های معدنی استان نقش تعیین کننده‌ای دارد و در همین راستا حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای فرآوری در کنار معادن برای افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های این بخش، با توجه به استانداردهای محیط زیستی در دستور کار است.

محدوده‌های ذخایر معدنی دارای پروانه بهره‌برداری این استان که ذخیره آن‌ها تایید شده‌ حدود ۲۰۸ محدوده‌ می‌باشد، از میان محدوده‌های در اختیار بهره‌بردار در استان ۱۱۰ معدن فعال است.

حدود یک‌هزار و ۴۰۰ نفر در این بخش به فعالیت می‌پردازند، همچنین به طور کلی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای معادن استان بیش‌از ۵۰۰ میلیارد تومان است.

بیش از ۲۴ نوع ماده معدنی در قم وجود دارد؛ اکثر مواد معدنی استان مصالح ساختمانی همچون گچ، آهک، سنگ لاشه و شن و ماسه است، پس از آن معادن نمک،‌ سنگ ساختمانی و معادن فلزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین