دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 3:43:03 PM
مدیرعامل آریان فولاد در نشست خبری پایان سال خود اعلام کرد:

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در نشست خبری پایان سال خود خواستار پاسخ به این پرسش شد که چرا فاصله قیمت میلگرد و هزینه تولید آن، 11 درصد در نظر گرفته شده است.
افزایش ظرفیت فعال آریان فولاد به 50 درصد

به گزارش خبرنگار بیرونیت، بهمن قاسمی که صبح امروز میزبان خبرنگاران بود، گفت:ما از بورس کالا قدردانی می کنیم، اما معتقدیم فاصله قیمت میلگرد با هزینه تولید، 11 درصد نیست و باید حداقل 15 درصد و حتی بالاتر باشد.

به گفته مدیرعامل آرین فولاد، این شرکت چندین بار با بورس کالا برای حل این موضوع مکاتبه انجام داده، اما تا به امروز پاسخی نگرفته است. وی با بیان اینکه شرکتی مانند فولاد مبارکه سود 50 درصدی دارد، افزود:شرکتی مانند آریان فولاد که مواد اولیه خود را از بیرون تهیه می کند، با چالش هزینه تمام شده مواجه است.

قاسمی تاکید کرد: سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد ۳۱ هزار تومان بود، اما طی حدودا سه هفته گذشته قیمت به  ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان افت کرده است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه تغییری نداشته و از آن طرف، هزینه تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا رفته است.

قیمت پساب فاضلاب نیز دیگر موضوعی بود که مدیرعامل آریان فولاد در نشست خبری خود به آن ورود کرد. قاسمی گفت: قیمت پساب فاضلاب برای مصرف در صنعت 6 برابر نرخ آب آشامیدنی است. به گفته وی، قیمت هر متر مکعب آب آشامیدنی 500 تا هزار تومان است، پساب فاضلاب بوئین زهرا با قیمت هر مترمکعب شش هزار و 500 تومان به آریان فولاد فروخته می شود.  بنابراین عملا نرخ فاضلاب شش برابر آب آشامیدنی محاسبه می شود. تازه این را هم باید در نظر گرفت که هزینه تصفیه فاضلاب را ما باید بپردازیم.

به گفته قاسمی، با اجرای طرح های توسعه و راه اندازی خطوط ذوب القایی و افزایش میزان تولید تا 50 درصد، ظرفیت شرکت در سال آینده زمینه اشتغال در این واحد صنعتی به دو هزار نفر خواهد رسید و امکان صادرات نیز مهیا می شود. قاسمی گفت: در شرکت آریان فولاد یک خط ذوب قوس الکتریکی با ریخته گری 5 خطی 70 تن و ظرفیت حدود 550 هزار تن را به صورت دست دوم وارد کرده ایم اما به دلیل نبود زیرساخت های انرژی (در حدود 120 مگاوات) نمی توانیم در محل خود نصب کنیم لذا از کلیه واحدهایی که امکان تاسیس این خط در جوارشان میسر است تقاضا می شود نسبت به بررسی موضوع برای شراکت موردی به شرط صد درصد سرمایه گذاری از طرف آریان فولاد اقدام کنند تا ظرفیت ذوب این شرکت به ۶٠٠ هزار تن اسمی برسد.

وی در ادامه به موضوع ارز ورود کرد و گفت: برای ما جای سوال است که چطور برخی شرکت ها محصولات تولید شده با ارز 60 هزار تومانی را به قیمت ارز 40 هزار تومانی عرضه می کنند.  به گفته قاسمی، این ماجرا نوعی دورزدن است و نشان می دهد در بازار، دولت یا قوانین، روزنه ای وجود دارد. وی این را هم گفت که  نوسان قیمت ارز مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، ضمن آنکه نمی توانیم پیش بینی مشخصی از آینده قیمت ارز داشته باشیم. وی این را هم گفت که تا وقتی با ارز چند نرخی مواجه باشیم، چنین مشکلاتی تداوم خواهند داشت.

به گفته مدیرعامل آرین فولاد، این شرکت از سال 96 به بعد که صادرات را آغاز کرد، توانست به ارزآوری 80 میلیون یورویی دست پیدا کند، اما در مقطع فعلی نمی تواند صادرات مناسبی داشته باشد. قاسمی تاکید کرد: شرکت های دیگر، محصولات آریان فولاد را به نام خود صادر می کنند.

اما یکی دیگر از مباحثی که مدیرعامل آریان فولاد در نشست خبری خود به آن اشاره کرد، ناترازی انرژی و تاثیر منفی آن بر تولید بود.

قاسمی با انتفاد از ناترازی برق و گاز در بخش صنعت، گفت:ما عملا چهار ماه در سال را به دلیل مشکلات تاین برق و گاز بلاتکلیف هستیم، آن هم در حالی که ناترازی بین بخش های مختلف مصرف کننده انرژی در کشور وجود دارد. وی تاکید کرد:در موضوع تامین انرژی به خصوص در آن چهار ماه خاص، نباید بین تولیدکنندگان با رده های مختلف، فرق گذاشته شود و این ناترازی باید از بین برود و تمام تولیدکنندگان مشمول محدودیت های برق و گاز شوند نه فقط برخی از شرکت ها.

این کارآفرین کشور تاکید کرد:در مورد خاموشی های برق و قطع گاز تصور می شود مسئولان  در زمان تصمیم گیری توجهشان فقط به مدیران واحدهایی است که هیچ گزینه ای برای مقاومت نداشته و مجبور به مدارا هستند و متاسفانه به این مهم که پرسنل واحدهای تولیدی تمام زندگی شان براساس بهره وری و اضافه کار برنامه ریزی می‌شود و با تعطیلی واحد با تکانه ها و مشکلات بسیار سخت و گاها هولناکی مواجه می‌شوند توجهی نمی شود لذا درخواست می کنیم به این موضوع اهمیت داده شود و خاموشی ها بصورت منصفانه بین کل آحاد جامعه و صنایع و صنوف و مصارف تقسیم شود.

مدیرعامل آرین فولاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این شرکت به دنبال احداث نیروگاه خورشیدی برای تامین انرژی خود، نیست، گفت:ما توانایی مالی در حد شرکتی مانند فولاد مبارکه را نداریم که بخواهیم نیروگاه بزرگی را ایجاد کنیم؛ قبلا نیز به دنبال نیروگاهی 20 مگاواتی بودیم، اما فعلا نتوانسته ایم زمین آن را تامین کنیم.

قاسمی با بیان اینکه کارخانه فولاد آریان با 35 درصد ظرفیت فعال است، گفت: امیدواریم سال آینده به ظرفیت فعال 50 درصدی برسیم و بتوانیم بین یک میلیون تن تا یک میلیون و 200 هزار تن تولید داشته باشیم. وی این وعده را نیز داد که تابستان سال آینده 3 خط ذوب 50 تنی القایی در آریان فولاد به بهره برداری می رسد.

به گفته مدیرعامل آریان فولاد، کارخانه این شرکت ظرفیت تولید 2 میلیون تن محصولات نوردی و 600 هزار تن شمش فولاد را دارد و کارهای توسعه ای آن تقریبا به پاایان رسیده است.

وی رقم سرمایه گذاری در آریان فولاد را بیش از 560 میلیون دلار اعلام کرد.

قاسمی در انتهای نشست خبری خود بار دیگر به موضوع دستمزد کارگران ورود کرد و خواستار تجدیدنظر در آن شد. وی گفت: دستمزد کارگران باید بین 250 تا 300 دلار در ماه باشد و در طول سال نیز بسته به نرخ تورم تعدیل شود. مدیرعامل آریان فولاد در پاسخ به این پرسش که این شرکت قصد ورود به بورس را دارد، گفت:امیدواریم از سال آینده به سمت بهبود ساختار برویم تا زمینه برای رفتن به بورس در سال 1404 فراهم شود.

وی در نهایت تاکید کرد که آریان فولاد هزار و 803 نفر پرسنل دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ین شرکت هرچند از نظر مالی و فنی نیاز چندانی به شراکت ب



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین