جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 10:29:20 PM

استان هرمزگان بعنوان بهشت معدن شناسان یکی از مناطق مستعد معدنی کشور در زمینه بهره برداری و فرآوری با هدف صادرات مواد معدنی فرآوری شده به خارج از کشور است.
ظرفیت های معدنی خلیج فارس از اورانیوم تا خاک قرمز

به گزارش معدن نامه آنگونه که ایرنا گزارش داده، دراین زمینه می توان علاوه برمعادن غنی سنگ گچ و آهک، سنگ آهن و معادن اورانیم گچین در غرب بندرعباس و دهها معدن در حاجی آباد، رودان ومیناب و بشاگرد از جزیره هرمز نیز نام برد که به بهشت رنگین زمین با بیش از90 طیف رنگی شهرت یافته که در دنیا منحصر بفرد است.


جزیره هرمز با خاکهای رنگارنگش بعنوان شگفتی زمین شناسی ایران و جهان مطرح است، طوریکه کوه های رنگارنگ آن یکی از عجایب خلقت را به وجود آورده اند.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که هرمزگان، از نظر کرومیت، تیتان، مس، منگنز و سنگهای تزئینی و نما به ویژه ذخایر نفتی و گازی قابل باز یافت توانمندی خوبی دارد که در صورت شناسائی، اکتشاف و بهره برداری می تواند در توسعه اقتصادی این استان و حتی منطقه نقش اساسی داشته باشد. 

ذخایر قطعی معادن این استان را در حال حاضر یک میلیارد و400میلیون تن شامل انواع مواد معدنی از جمله پتاس سنگی، سنگ آهک، لاشه، نمک، تراورتن، گچ، مس، فلدسپات، مارن، مخلوط کوهی،سنگ چینی، خاک سرخ، سنگ آهن، سیلیس، کرومیت و منگنز است.
بیشترین ذخایر موجود با حدود 524میلیون تن متعلق به سنگ آهک است. سنگ گچ نیز با295 میلیون و124 هزارتن و سنگ لاشه با حدود 201میلیون و 285 هزارتن در رده های بعدی قرار دارند درحالیکه کمترین آن نیز به میزان 84 هزارتن مربوط به مس است.

هم اکنون187 معدن فعال در سطح این استان وجود دارد که سالانه 22 میلیون و 119هزار تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج می شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین