شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 3:22:14 AM
معدن نامه گزارش می دهد:

امیر صباغ، مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: با توجه به بررسی های انجام شده با نخبگان این حوزه، 9 سرفصل  مشخص شده که شامل  68 چالش در برابر توسعه معدن و صنایع معدنی ایران است.
68 مانع حاکمیتی پیش روی سرمایه گذاران

به گزارش معدن نامه او افزود: راهکارها تنها منحصر به وزارت صنعت معدن و تجارت نیست بلکه مجموعه ای وزارتخانه ها و دولت باید برای رفع چالش ها همکاری کنند.

صباغ گفت: بحث هایی همچون اخذ مجوزها، عوارض ها یا زیرساخت ها نیاز به همکار وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، اقتصاد و امور دارایی و ... دارد.

او افزود: نیاز است از کشورهایی که طی سال ها و دهه گذشته در بخش صادرات معدن و صنایع معدنی موفق عمل کرده اند الگوبرداری کنیم.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: مثلا پرو برای جذب سرمایه حقوق دولتی را برای دوره 14 ساله مشخص کرده است. در تغییر نرخ ارز به سرمایه گذار تعهد دارده به صورتی که دولت وارد نرخ گذاری نمی شود.

صباغ افزود: در مالیات ها و مجوزها، اسکله و زیرساخت، مشارکت داخلی، حقوق دولتی بلند مدت و قیمت انرژی مواردی هستند که سرمایه گذار خارجی در پروژه های بزرگ مثل 500هزار تنی تولید شمش آلومینیوم، تا مشخص نشدن شرایط و شفاف نبودن ضوابط، وارد مشارکت یا سرمایه گذاری نمی شوند.

او گفت: قسمت هایی از کارگروه متشکل از دستگاه ها باید بخشی از سوالات پیش روی توسعه را تعیین تکلیف کند. شاید بتوان گفت که تاکنون حدود 90درصد از نظرات و دیدگاه های بخش خصوصی و دغدغه هایی که برای توسعه این بخش وجود دارد، دریافت شده است.

صباغ افزود: قرار است تا یک هفته دیگر بحث جمع بندی و در حضور وزیر صنعت معدن و تجارت نهایی شود. تصویب نهایی در دولت انجام خواهد شد. 10 مورد از چالش ها مربوط به معادن کوچک است. موضوعاتی همچون حجم خدمات و ... به این حوزه اختصاص دارد. باید بتوان خدمات این نوع معادن را گسترش داد.

او گفت: روی سرمایه گذاری در معادن کوچک کار کرده ایم. مثلا حقوق دولتی، فرآوری موبایل...با کمک انجمن ها روی این موضوع در حال کار هستیم.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: نقشه راه باید به صورت بلند مدت مشخص شود. نقشه راه پیشنهادی به دولت برای رسیدن به اهداف برنامه ششم است. نقشه راه باید در دولت به تصویب برسد تا همه دستگاه ها خود را همراه این برنامه کنند.

او افزود: در چین شورای معادن ایجاد کرده اند که متولیان مختلف دارد. این شورا وظیفه ای هماهنگ کردن دستگاه های مختلف داخل دولت را دارد. پیشنهاد دادیم که دستگاه های مختلف داخل وزارت صنعت ،معدن و تجارت هم افزا باشند. اگر دنبال توسعه پایدار هستیم باید ساختاری کارا ایجاد کنیم.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: وقتی راجع به صادرات صحبت می کنیم باید کل زنجیره مثل بخش حمل و نقل، رقابت پذیر باشند. مثلا حتی اگر قرار است یارانه به حوزه حمل و نقل دهیم، چنین اقدامی صورت گیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین