ظرف روزهای ابتدایی هفته، این محصولات در بازارهای دنیا در مسیر رشد نرخ قدم برداشتند، اما این روند افزایشی از میانه هفته معکوس شد و این محصولات با کاهش نرخ روبهرو شدند. شیوع مجدد کرونا در برخی استانهای چین و مشاهده سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقایی که شیوع آن در سایر نقاط دنیا میتواند به منفی شدن رشد اقتصادی و تضعیف تقاضا منجر شود، مهمترین سیگنالهای کاهشی اثرگذار بر بازارها بودند که زمینه افت نرخ را در بازارهای کالایی به وجود آوردند.
بیثباتی سنگآهن در کانال ۱۰۰ دلاری
ظرف هفته گذشته، سنگآهن از کانال ۸۰ دلاری فاصله بیشتری گرفت و توانست به محدوده جدید ۱۰۰دلاری صعود کند، بهنحوی که بهای هر تن سنگآهن عیار ۶۲درصد فوب استرالیا، روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر، به ۱۰۳دلار و ۴۵سنت رسید. خوشبینی نسبت به رشد تقاضا در کوتاهمدت باعث شد تا بهای سنگآهن در بازارهای چین افزایشی شود. بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در دنیا طی ماه اکتبر امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش۶/ ۱۰درصدی به ۱۴۵میلیون تن رسید. همچنن در ماه اکتبر امسال، چین ۷۱میلیون و ۶۰۰هزار تن فولاد تولید کرد که این رقم ۲۳درصد کمتر از میزان تولید فولاد چین در اکتبر ۲۰۲۰ بود. دولت پکن برنامه کاهش تولید فولاد را در نیمه دوم سالجاری میلادی در این کشور اجرایی کرد، اما از آنجایی که میزان افت تولید چین فراتر از برنامه بوده است، احتمال دارد در هفتههای پیشرو فولادسازان این کشور بتوانند تولید خود را افزایش دهند. این موضوع سیگنالی مهم در جهت رشد تقاضا برای سنگآهن در بازار داخلی چین ظرف روزهای اخیر بود. در عین حال، فروش مناسب اوراق از سوی شرکتهای توسعهدهنده چینی در روزهای پایانی هفته قبل (منتهی به روز جمعه ۱۹ نوامبر) نیز امید به بهبود وضعیت ساختوساز در چین و در نتیجه بهبود تقاضا برای محصولات زنجیره آهن و فولاد و سایر فلزات صنعتی را افزایش داد. در همین زمان، موسسه «مایاستیل» از گمانهزنی درباره کاهش احتمالی کنترل وامهای بانکی بر بازار املاک چین خبر داد؛ این خبر با امید بهبود تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین سیگنالی مثبت برای بازار آهن و فولاد بود.
با وجود این، روزهای خوش آهن و فولاد در بازارهای جهانی چندان ادامهدار نشد و ظرف دو روز پایانی هفته مجددا محصولات صنعتی به مسیر کاهش نرخ برگشتند. «پلتس» در گزارشهای روزهای ابتدایی هفته قبل، رشد قیمت به وجود آمده در بخش سنگآهن را کوتاهمدت ارزیابی کرده بود. در این گزارشها افزایش نرخ فولاد در چین و بهبود حاشیه سود فولادسازان از دلایل حمایت از نرخ سنگآهن اعلام شده بود؛ اما تاکید شده بود که با اینکه تقاضا برای سنگآهن وارداتی در چین افزایشی شده، همچنان میزان موجودی سنگآهن در انبارهای بنادر این کشور بالاست و این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی این محصول را فراهم میکند. مجموع موجودی سنگآهن در ۳۵ بندر اصلی چین در روز جمعه ۲۶ نوامبر به ۱۴۸میلیون و ۷۵۰هزار تن رسید که این میزان نسبت به این موجودی هفته قبل، افزایش یکمیلیون و ۴۰۰هزار تنی داشت. به این ترتیب میزان موجودی سنگآهن در بنادر چین به بیشترین میزان ظرف یکسال اخیر رسیده که این موضوع پتانسیل تضعیف قیمتی در این بازار را دارد. این انباشت محصول با تضعیف نرخ سنگآهن زمینه بهبود حاشیه سود فولادسازان چینی را فراهم کرده است. بدتر شدن کیفیت هوا در برخی استانهای چین، انتشار اخباری مبنی بر شیوع مجدد کرونا در استانهای جیانگسو، ژجیانگ و شهر شانگهای از دلایلی بود که به تضعیف تقاضا برای شمش و محصولات فولادی چین ظرف روزهای پایانی سالجاری میلادی منجر شد و زمینه عقبگرد قیمتی سنگآهن را رقم زد.
اثرگذاری شیوع سویه جدید کرونا بر بازار فلزات صنعتی
انتشار خبر مشاهده سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقایی و احتمال سرایت گسترده آن به سایر نقاط دنیا سیگنالی بود که در روزهای پایانی هفته اخیر بر روند نوسان قیمتی کالاهای صنعتی در بازارهای دنیا اثرگذار شد. ترس از کاهش رشد اقتصادی با اعمال محدودیتهای جدید به منظور کنترل شیوع سویه جدید کرونا باعث شد از میزان تقاضا برای فلزات صنعتی کاسته شود و زمینه تعدیل نرخ در بازار این محصولات به وجود آید.
اثرگذاری این خبر بر بازار کالاهای پایه به میزانی جدی بود که بهای نفت خام در واکنش به آن در روز جمعه تا ۶۸دلار به ازای هر بشکه نیز سقوط کرد که این رقم کمترین نرخ فروش این محصول در ۱۱هفته اخیر بود. این موضوع سیگنالی قوی برای بازار فلزات صنعتی نیز داشت و باعث شد بهای آلومینیوم در معاملات آتی بورس شیکاگو از کانال ۲۷۰۰دلاری به ۲هزار و ۶۱۵دلار به ازای هر تن در روز جمعه ۲۶ نوامبر برسد. مس نیز از این عقبگرد قیمتی بینصیب نماند و بهای آن در معاملات آتی بورس شیکاگو از ۴۵/ ۴دلار به ازای هر پوند به ۲۸/ ۴دلار به ازای هر پوند سقوط کرد. این در حالی است که موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی دنیا بسیار کم بوده و این موضوع میتواند زمینه رشد قیمتی این فلز را مهیا کند. برآورد میشود مجموع موجودی قابل تحویل مس در انبارهای بورسی دنیا در کمترین میزان ظرف ۲۰سال قبل باشد که حداکثر کفاف تقاضای سههفته این فلز را میدهد. در حالی موجودی مس قابل تحویل در دنیا به کمترین میزان ظرف ۲۰سال گذشته رسیده که حرکت دنیا به سمت افزایش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی میتواند به رشد تقاضا برای این فلز منجر شود و به این ترتیب با افزایش تقاضا زمینه رشد قیمتی را در این بازار به وجود آورد.
شاخص حمل دریایی از رشد نرخ حمایت میکند
نوسان شاخص حمل دریایی، سیگنال دیگری است که میتواند بر روند نوسان قیمتی کالاهای صنعتی و بهخصوص محصولات معدنی و فلزات اثرگذار شود. شاخص حمل دریایی بالتیک پس از آنکه از نیمه اکتبر امسال در مسیر کاهش ارزش قرار گرفت و از ۵۶۹۰ واحد تا ۲۴۰۷ واحد در هفته منتهی به روز جمعه ۱۹ نوامبر سقوط کرد، ظرف هفته اخیر مجددا افزایشی شد و تا ۲۷۶۷واحد در روز جمعه ۲۶نوامبر نیز رشد کرد. خبر انتشار شیوع کرونا به عقبگرد قیمتی در بخش انرژی منجر شد، اما با نگرانی از اعمال محدودیت در بخش تخلیه و بارگیری محصولات در بنادر مهم دنیا به منظور شیوع این سویه جدید باعث افزایش کرایه حمل دریایی شد. این موضوع سرعتگیری در مسیر افت نرخ کالاهای صنعتی به شمار میرود.
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست