جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 10:15:38 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28621
  • زمان انتشار:چهارشنبه 13 اسفند 1399-16:43
  • کاربر:
یونس الستی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تشریح نقش این هلدینگ در توسعه بخش معدن کشور مطرح کرد: روند مشارکت با بخش خصوصی در کنسرسیوم‌سازی هلدینگ ما از دیرباز نقش محوری و قابل توجهی در جذب مشارکت بخش ها و بنگاه‌های مختلف فعال در صنعت و ایجاد همگرایی و همکاری برای توسعه زیرساخت‌ها و ارتقاء صنعت داشته است.
استراتژی «ومعادن» برای کنسرسیوم‌سازی

یونس‌ الستی در ادامه عنوان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از ۵ شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در ایران است که بیش از ربع قرن در عرصه توسعه بخش معدن کشور حضور جدی داشته است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ارزش بازار این شرکت بالغ بر ۶۵۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: سهامداران اصلی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به ترتیب گروه فولاد مبارکه اصفهان، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، شرکت سرمایه گذاری صدرتامین و بانک پاسارگاد هستند.

الستی افزود: سرمایه گذاری در بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی، معادل ۹۰ درصد ترکیب دارایی های شرکت را در سال گذشته تشکیل داده است. همچنین ۸۰ درصد دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و بیشترین سرمایه گذاری شرکت، در زنجیره سنگ آهن و فولاد متمرکز است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: این شرکت از سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس است.

او ادامه داد: سهم بازار شرکت های سنگ‌آهنی مذکور از مجموع تولیدات کشور شامل کنسانتره و گندله بیش از ۶۰ درصد و آهن اسفنجی و شمش فولاد بالغ بر ۲۰ درصد است. در مجموع همچنان که از عنوان و نام شرکت برمی آید و عملکرد ۲۵ ساله شرکت نشان داده است، این مجموعه یک هلدینگ توسعه محور با هدف ارتقای معدن و صنایع معدنی در کشور است.

الستی عنوان کرد: روند مشارکت با بخش خصوصی در کنسرسیوم‌سازی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از دیرباز نقش محوری و قابل توجهی در جذب مشارکت بخش‌ها و بنگاه‌های مختلف فعال در صنعت و ایجاد همگرایی و همکاری برای توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای صنعت داشته است.

او در ادامه با بیان اینکه می‌توان به تشکیل کنسرسیوم اکتشافی کشور با مشارکت ۱۲ شرکت بزرگ معدنی و صنعتی کشور و همچنین مشارکت در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در کنار سایر شرکت‌های بزرگ اشاره کرد، گفت: دو شرکت بزرگ این هلدینگ یعنی گل گهر و چادرملو با همکاری شرکت ملی مس طراحی و اجرای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران را به عهده گرفته اند.

الستی افزود: تلاش می کنیم در روند کنسرسیوم‌سازی و استفاده از ظرفیت و توان داخلی و هم افزایی بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی همچنان فعال و پویا حضوری موثر داشته باشیم.

مدیرعامل ومعادن درباره طرح‌های در دست اقدام هلدینگ در بخش معدن و صنایع معدنی مطرح کرد: همچنان که گفته شد پویایی و توسعه مداوم در این مجموعه از اولویت های اصلی به شمار می‌رود. لذا طرح‌های بسیاری در شرکت‌های هلدینگ در حال اجراست که شرح آن مفصل است. از میان این طرح ها مهمترین آنان به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار با استفاده از تامین مالی خارجی و یا سرمایه گذاری مستقیم داخلی در دست بررسی و اجراست.


الستی ادامه داد: این طرح‌ها شامل گندله‌سازی با ظرفیت 1 میلیون تن شرکت صبا امید غرب خاورمیانه، آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۸ میلیون تن شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، طرح توسعه بخش گازی و سیکل ترکیبی نیروگاه سمنان، واحد دوم گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن شرکت گهرزمین، واحد دوم گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن شرکت چادرملو، خط تولید آهن اسفنجی و ذوب و فولادسازی به ظرفیت ۱ میلیون تن شرکت جهان فولاد سیرجان، طرح احداث دو واحد نورد ۵۵۰ هزار تنی شرکت چادرملو، دو خط ۲ میلیون تنی کنسانتره شرکت گهرزمین، طرح آهن اسفنجی یک میلیون تنی شرکت سرمد ابرکوه، اکتشاف و استخراج از پهنه راور با ذخایر سرب، روی و مس شرکت صبانور است.

او درباره اینکه نقش هلدینگ در بازار سرمایه و برنامه های پیش رو برای نقش آفرینی بیشتر در این بازار چیست، گفت: چشم انداز ما تبدیل شدن به برترین شرکت سرمایه گذاری صنایع معدنی در منطقه خاورمیانه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تا سال ۱۴۰۴ است.

الستی افزود: برای نقش آفرینی بیشتر در بازار سرمایه و تحقق چشم‌انداز مذکور اهدافی در مجموعه تعریف شده که افزایش نرخ بازدهی نسبی بالا در بازار سرمایه و ارتقای رتبه شفافیت، متنوع‌سازی منابع درآمدی متکی بر صادرات با سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش صنایع واجد مزیت رقابتی، افزایش وفاداری سهامداران و مشتریان با خلق ارزش های ویژه را شامل می‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین