جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 5:59:03 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28597
  • زمان انتشار:دوشنبه 11 اسفند 1399-16:1
  • کاربر:
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح کرد: فردی که اهلیت معدنی نداشته باشد در زمینه اکتشاف، بهره برداری یا بازاریابی به چالش بر می خورد و هر اندازه به این اشخاص زمان داده شود، کاری از پیش نمی‌رود. 
فردی که اهلیت معدنی نداشته باشد، با چالش روبه‌روست/ ارتقای فرآوری نیازمند کلینیک‌های تخصصی  است

بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت با اشاره به مصوبه مجلس درباره ابطال پروانه بهره برداری و اکتشاف معادن غیرفعال به بیرونیت عنوان کرد: کسانی که صلاحیت معدنکاری ندارند، به هر میزان هم زمان داشته باشند، باز هم کاری از پیش نخواهند برد و درصورتی که معدنی مشکلی قابل حل دارد، باید به آن زمان بدهند تا در رفع مشکل بکوشد.

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به مصوبه امروز مجلس در خصوص ابطال پروانه بهره برداری معادن غیر فعال گفت: کسی که اهلیت معدنی نداشته باشد قطعا در بحث اکتشاف، بهره برداری یا بازاریابی به چالش بر می خورد و به هر میزان که چنین اشخاصی زمان داشته باشند، کاری از پیش نخواهند برد. 

برنا افزود: به اهلیت معدنکاران کمتر در قانون معادن پرداخته شده است. مدیریت در این حوزه به صورت واحد نیست و هر نهادی به طور جزیره‌ای جداگانه برنامه ریزی می کند و سیاست ها به گونه ای است که، به معدنکاران سخت می گذرد. ما باید در بحث اخذ مجوزها پنجره ای واحد داشته باشیم تا معدن کار بدون بروکراسی های اداری سخت بتواند مجوزهای لازم را بگیرد. 

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان مثالی درباره مشکلات مناطق اکتشافی کشور اذعان داشت: اگر به طور مثال در منطقه ای از کشور نباید اکتشافات صورت گیرد، باید شجاعانه آن محدوده ها بلوکه شوند. مناطقی نظیر مناطق چهارگانه محیط زیست که نمی توان در بحث آنها ورود کرد. برخی از معدنکاران به علت داشتن مشکلات محیط زیستی، منابع طبیعی یا معارضین محلی نمی توانند کار کنند، از آن جا که بیش از ۹۰ درصد معادن کشور ما کوچک مقیاس هستند، قطعا متولیان امر باید اگر معدنکاران مشکلاتی از این دست دارند و در صورتی که این موضوعات توسط ایشان قابل حل است، به آن ها زمان بدهند تا این مشکلات حل شود.

 وی با بیان نقش کلینیک های معدنی در رفع مشکلات معادن گفت: تعدادی از معادن نیاز به احداث واحد فرآوری دارند و باید کلینیک تخصصی معدنی وجود داشته باشد تا مشکلات معادن استان ها با تصمیم گیری های درست حل شوند. در حال حاضر طرح احیای معادن کوچک مقیاس در این زمینه فعال است و توسط آن آسیب شناسی ها انجام شده است و اگر مناطقی در ایران به معدن اطلاق می‌شوند، باید واقعا در آنها کار معدنی صورت گیرد. 

او با اشاره به اهمیت استفاده از متخصصان حوزه معدن در امور معادن افزود: باید با جدیت فارغ التحصیلان این حوزه در بحث به عهده گرفتن مسوولیت فنی ورود کنند و سازمان نظام مهندسی معدن با گریدبندی این اشخاص، از کار کلیشه ای جلوگیری کند. با این کار با افزایش تولید مواد معدنی به طبع ارزش افزوده بخش معدن در کشور افزایش خواهد یافت و این امر می‌تواند اتفاقات خوبی را در اقتصاد رقم بزند.

 بهروز برنا با اشاره به پیشینه معدنکاری در ایران و ضعف های کاری این حوزه در سال های گذشته گفت: ما زمانی لیدر معدنکاری در دنیا بوده ایم و معادنی که الان در کلاس جهانی در اختیار داریم، توسط قدیمی ترها کشف شده است و ما اکنون اطراف آن معادن عملیات معدنی انجام می دهیم. باید به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه، اکنون دچار این عقب ماندگی در صنعت معدن شده ایم. قطعا اگر همه دست به دست هم دهند، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وی افزود: به این منظور باید شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها با ورود به صنعت، در رفع این گونه مشکلات راه گشا باشند. صرفا نباید دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیل خود مدرکی در دست داشته باشند، باید آستین ها را بالا زد و کاری انجام داد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین