شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 12:52:32 AM
بهروز برنا در گفت‌وگو با «بیرونیت» تشریح کرد:

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه مواد معدنی ایران عنوان کرد: بخش معدن مبتلا به تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای شده و یک معدنکار برای ثبت پروانه کسب خود پنجره واحدی ندارد و به همین دلیل در این مسیر با چالش‌هایی بسیاری از سوی سازمان‌های مختلف مانند سازمان منابع طبیعی و محیط زیست مواجه می‌شود.
معدن اسیر تصمیم‌های جزیره‌ای

بهروز برنا در گفت‌وگو با "بیرونیت" اظهار کرد: در بخش اکتشاف باید از افراد با درایت و فنی استفاده شود که از جنس معدن باشند که بتوانند بخش اکتشاف را دنبال کنند.

او افزود: یکی از موانع موجود در بخش اکتشاف آن است که بخش‌های خصولتی در حوزه معدن ورود پیدا کرده‌اند به عبارت دیگر دولت بدهی داشته و معدن را به عنوان بدهی خود به آن شرکت واگذار کرده و آنها هم از مدیران غیر تخصصی در اکتشاف استفاده کرده‌اند. بنابراین این طیف نتوانسته‌اند پاسخگو باشند. این موضوع از مشکلات عمده در بخش معدن است.

مدیر سابق امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با اشاره به اینکه مشکلات معدنی در وزارت صمت تخصصی دنبال نمی‌شود، بیان کرد: مسوولیت وزارتخانه وسیع و گسترده است و همین امر منجر به بروز مشکلاتی در حوزه معدن شده است. نکته قابل توجه آن است که تصمیم‌گیری‌ها جزیره‌ای و یک معدنکار برای ثبت پروانه کسب خود پنجره واحدی نداشته و در همین مسیر با چالش‌هایی از سوی سازمان منابع طبیعی و محیط زیست مواجه شده است. البته بسیاری از معدنکاران با این مشکلات مواجه نیستند و توانستند شرایط اقتصادی خوبی برای کشور ایجاد کنند.

او ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که در کشور ذخایر جدیدی کشف می‌شود به ویژه در بخش های فلزی و غیر فلزی که استراتژیک است و از سوی دیگر تقویت فرآوری مورد توجه قرار گرفته، بنابراین اگر خام فروشی نکنیم، زنجیره ارزش کامل می‌شود. این نگاه کلانی است که برای بخش‌های معدنی ما اثر گذار خواهد بود.

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه مواد معدنی ایران در بخش دیگری از گفته‌های خویش درباره سیاست‌های تشویقی در حوزه معدن، گفت: از عمده‌ترین سیاست‌های تشویقی این است که زنجیره ارزش تقویت شود و بتوانیم با در نظر گرفتن شرایط معدن‌ها موارد تشویقی را به شیوه‌های اصولی در نظر بگیریم تا با ایجاد انگیزه ذخیره و تولید هم افزایش یابد.

او در ادامه با تاکید بر اینکه دولت با ایجاد کلینیک های تخصصی شرایط معادن را ارزیابی کند، اظهار کرد: در معدن‌های کوچک مقیاس می‌توان تشکیلاتی را تعریف کرد تا از طریق کلینیک‌های تخصصی بررسی‌ها درباره مشکلات معادن راکد انجام شود. اما در این میان ممکن است معدنکاری به دلایل غیر منطقی متوقف شده باشد که در این صورت دولت باید با او برخورد کرده و مانع از فعالیت او شود. اما در مجموع ممکن است یک معدنکار به دلایل نداشتن سرمایه برای ایجاد کارخانه فرآوری یا موانع تحریم یا نداشتن بازار نتوانسته در تولید موفق باشد که باید از او حمایت شود و سیاست‌های تشویقی تعریف کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین