يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 9:33:25 AM
علاء الدین میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران با بیان اینکه سیاست‌های تشویقی از سوی دولت برای ترغیب معدنکاران در راستای افزایش اکتشافات معدنی تعریف نشده است، عنوان کرد: اگر دولت در تامین ماشین‌آلات و ابزار موردنیاز اکتشافی، کمک به معدنکاران کند، زمینه علاقه‌مندی برای توسعه این کار فراهم خواهد شد.
اکتشافات معدنی را برای سرمایه‌گذاران جذاب کنید

علاءالدین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با "بیرونیت" درباره علت عدم تمایل کار در حوزه اکتشاف معادن گفت: به علت زمان زیاد اجرای این عملیات و رسیک بالای آن، اکثر سرمایه‌گذاران از ورود به این حوزه اجتناب می‌کنند و البته برای حمایت از معدن‌کاران در حوزه اکتشاف معادن، توفیقی از سوی دولت نیز حاصل نمی‌شود.

او با اشاره به مشکلات اکتشاف در معادن گفت: اکتشافات معدنی، بهره‌برداری و سوددهی آن طولانی‌مدت است لذا، سرمایه‌گذاران به صنایعی که بازدهی سریعتری داشته باشد؛ بیشتر علاقه نشان می‌دهند. ضمن آنکه دولت هیچ کمکی به مکتشفین معدن نمی‌کند و هیچ امتیاز فوق العاده ای در اختیار آنها قرار نمی‌دهد.

این کارآفرین پیشکسوت حوزه معدن در ادامه افزود: کسی که در صدد اکتشاف معدن باشد؛ باید هزینه‌های زیادی از قبیل، هزینه دستگاه‌ها، دستمزد کارگران و دیگر هزینه‌ها را خود به تنهایی تقبل کند و با توجه به اینکه ممکن است در نهایت به ماده معدنی مورد نظر خود نرسد، به همین خاطر ریسک آن برای بخش خصوصی بسیار بالا است و تنها افراد خاصی ریسک این کار را می پذیرند، لذا دولت نیز باید امتیازاتی در نظر بگیرد.

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران در ادامه با بیان راهکارهای تشویقی که باید از سوی دولت اجرا شود، اذعان داشت: اگر دولت در تامین ماشین‌آلات و ابزار موردنیاز اکتشاف معدن، کمک به تسهیل در تهیه آن‌ها کند؛ زمینه علاقه‌مندی برای توسعه این کار فراهم خواهد شد. همچنین دولت و وزارت صمت باید قوانین جدیدی برای حمایت از معدنکاران نظیر معافیت‌های مالیاتی در بازه زمانی مشخص را، که از قبل نیز وجود داشته است، توسعه ببخشد تا شاهد شکوفایی این صنعت بسیار تاثیرگذار باشیم. اگر موارد فوق اجرا شود، زمینه برای جذب سرمایه‌های سرگردان در این صنعت فراهم خواهد شد.

او در ادامه با تاکید بر رویکرد حمایتی از اکتشاف معادن، گفت: بودجه عملیات اکتشافی بستگی به نوع معدن مورد نظر دارد. به طور مثال معادن سطحی نسبت به معادن با عمق بالا هزینه اکتشاف کمتری را در بر می‌گیرند. اگر دولت کارشناسی را منصوب کند که هزینه‌های اکتشاف معدن و بهره برداری آن را بررسی کند و وزارت صمت به نسبت هزینه ای که این عملیات در بردارد وام‌ها و امتیازاتی برای این کار در نظر بگیرد؛ علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش خواهد یافت.

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران در خصوص دانش اکتشاف معادن در ایران و با بیان اینکه ما نباید خود را معطل شرکت‌های خارجی کنیم، گفت: دانش فنی این کار در ایران وجود دارد و در صورت نیاز در موارد خاص می‌توانیم از کارشناسان خارجی نیز استفاده کنیم در حالی که، در ایران افراد با تجربه زیاد هستند و با کمک به این افراد می‌توانیم به اکتشاف معادن کمک کنیم.

علاءالدین میر محمد صادقی در پایان با بیان اینکه صنعت معدن صنعت مظلومی است و توجه کافی به آن نشده است افزود: اگر توجه ها به این صنعت بیشتر شود، برای منافع ملی و ایجاد فرصت شغلی، زمینه‌ی بسیار خوبی خواهد بود و باید قوانین در راستای نیل به اهداف فوق وضع شود و بعضا این طور نباشد که کسانی که قوانین را وضع می‌کنند؛ اطلاعی از مشکلات در این حوزه نداشته باشند.


📍تراز صادرات بخش معدن مثبت شد

بررسی آمار تجارت خارجی کشور در بخش معدن و صنایع معدنی گویای آن است که تراز به نفع صادرات کشور با رقم بیش از یک میلیارد و ۲۹۴.۷ میلیون دلار است و پیش بینی شده تا پایان امسال نیز در این بخش شاهد تراز مثبت باشیم.

برپایه جداول آماری تجارت خارجی کشور، میزان صادرات پارسال بخش معدن وصنایع معدنی حدود ۸.۵ میلیارد دلار اعلام شد و نردیک به ۲۰ درصد از ارزش صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین