يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 3:41:00 AM
بلومبرگ گزارش داد؛

خرید مواد خام چین در دو ماه اول سال افزایش یافت، چرا که وارد کنندگان از قیمت‌های پایین‌تر برای برخی کالاها استفاده کرده و برای افزایش تقاضا از سوی پکن آماده شدند.
تقاضای ناامیدکننده تولیدکنندگان چینی علیرغم افزایش واردات کامودیتی‌ها

به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ، واردات بیشتر کالاهای صنعتی از سطح یک سال قبل خود عبور کرد یعنی زمانی که چین در حال خروج از شرایط اضطرار همه‌گیری کرونا بود. انرژی قابل توجه‌ترین دستاوردها را نشان داد که از جمله آن می‌توان به جهش ۳۶ درصدی در محصولغات نفتی پالایش شده اشاره کرد. با ثبت قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر برای گاز طبیعی و زغال‌سنگ، واردات آنها بیش از ۲۰ درصد و همزمان صادرات نفت خام ۵.۱ درصد افزایش یافت.

در میان فلزات، محموله‌های سنگ آهن با افزایش ۸.۱ درصدی برجسته بود. محموله‌های مس و کنسانتره مس با افزایش قیمت کمتری روبرو شدند.

سوال این است که آیا رشد چین برای جذب واردات کافی خواهد بود؟ محموله‌های کالایی در اقتصادی که درگیر کاهش تورم و مصرف ضعیف است، این بدان معنی است که بخش عمده‌ای از عرضه می‌تواند به جای رسیدن به مصرف کننده نهایی ذخیره سازی شود. علاوه بر این، جلسات سالیانه رگولاتوری که اخیرا آغاز شده است، تاکنون نتوانسته سرمایه‌گذاران را متقاعد کند که برنامه کافی برای تحقق هدف تولید ناخالص داخلی قوی دولت وجود دارد.

موجودی اقلام از مس گرفته تا سنگ آهن، فولاد و زغال‌سنگ یا به سرعت در حال افزایش است و یا به حجمی بیش از سال گذشته رسیده است، آن هم درست زمانی که چین به سمت دوره‌ای از تقاضا برای تولید و ساخت و ساز پیش می‌رود. اما بخش کارخانه از اکتبر تاکنون در یک شرایط انقباضی قرار گرفته و معامله‌گران شواهد زیادی مبنی بر اینکه فعالیت‌های ساختمانی به شرایط معمول بازمی‌گردد، مشاهده نکرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، سنگ آهن ممکن است از جهش در حاشیه فولاد کمی تسکین یابد که این مساله نیازمند افزایش تولید فولاد است. قیمت نهاده فولاد سازی در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۱۷ درصد کاهش یافت. تقاضای سبز برای مس نیز اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند و این مساله باید به جبران رکود مصرف ناشی از بازار املاک بحران زده چین کمک کند.

چین داده‌های تجاری ژانویه و فوریه را ترکیب می‌کند تا تاثیر تعطیلات سال نوی قمری را که امسال در اواسط ماه گذشته کاهش یافت، کمرنگ کند.

اوضاع در چین چگونه پیش می‌رود؟
صادرات چین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ بسیار سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد و این یک نشانه تشویق کننده برای تقاضا بود چرا که دومین اقتصاد بزرگ جهان در تلاش است تا به جایگاه پیشین خود بازگردد.

شرکت معدنی استرالیایی جروویس گلوبال در واکنش به کاهش قیمت کبالت که علت آن را عرضه مازاد چینی می‌داند، هزینه‌ها و مشاغل خود را کاهش می‌دهد.

جاه‌طلبی چین برای ارائه بزرگترین استقرار انرژی پاک جهان در بیابان‌های دور افتاده و مناطق داخلی بدون تمرکز بیشتر بر افزایش ظرفیت شبکه با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. همزمان باید این مساله را در نظر گرفت که خطر رشد چین باعث از بین رفتن دستاوردهای آب و هوایی جهان می‌شود.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین