شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 8:28:20 PM
غلبه سیگنال‏‏‌های افزایشی به رونق معاملات شمش فولاد انجامید

افزایش انتظارات تورمی، رشد بهای محصولات ابتدایی و میانی زنجیره فولاد و افزایش تقاضای هفتگی در رینگ شمش با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال باعث شد تا بر نرخ فروش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شود.
دورخیز فولاد برای صعود نرخ

اگرچه جریان افزایشی در حلقه‏‏‌های ابتدایی و میانی زنجیره فولاد باعث شد تا بر رونق معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ فیزیک بورس‌کالای ایران و بازار آزاد افزوده شود، اما همچنان رینگ مقاطع طویل فولادی از رونق معاملات سایر حلقه‏‏‌ها جا مانده است.
اسفند زمان سنتی رونق رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران است. نوردکاران به‌‌‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی شمش فولاد، ترجیح می‌دهند شمش فولاد را به‌‌‌عنوان ماده اولیه اصلی خطوط تولید در این ماه خریداری و انبار کنند تا به این ترتیب از اثرات رشد تورم در میان‌مدت و با آغاز سال نو در امان بمانند.

در شرایطی که اسفند زمان سنتی رونق رینگ شمش فولاد در کشور است، ظرف سال‌های اخیر نرخ ارز نیز در این زمان وارد رالی صعود نرخ می‌شود. به این ترتیب واهمه از کاهش ارزش پول ملی نیز باعث می‌شود تا بر تمایل نوردکاران به خرید بیشتر شمش فولاد افزوده شود.

به این ترتیب رینگ شمش فولاد با رونق دوچندانی مواجه می‌شود. ظرف روز دوشنبه هفتم اسفندماه بالغ بر ۱۸۱هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۹۷۰۰ تا ۲۰۷۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. کف و سقف قیمت پایه در این بازه هفتگی افزایش داشت.

بیش از ۵۰درصد عرضه‌ها با میانگین قیمت ۲۲هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از این بازار مورد معامله قرار گرفت. بررسی معاملات شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از دورخیز شمش فولاد برای صعود به کانال قیمتی ۲۱‌هزار تومان ظرف روز گذشته حکایت دارد.

شمش فولاد خوزستان به‌‌‌عنوان یکی از شمش‌‌‌های جذاب فولاد تولیدی در کشور ظرف روز دوشنبه هفتم اسفندماه با میانگین نرخ ۲۱‌هزار و ۳۶۰تومان معامله شد. شرکت فولاد خوزستان در این روز ۲۰‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۲۰‌هزار و ۵۳۸تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کرد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۳۳‌هزار و ۵۰۰تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش کل محصول عرضه‌شده با میانگین رقابت قیمتی ۴درصدی انجامید.

به این ترتیب میانگین نرخ فروش شمش فولاد در این روز به ۲۱‌هزار و ۳۶۳تومان رسید. این رشد قیمت دورخیزی برای صعود بهای شمش فولاد به کانال‌‌‌های قیمتی بالاتر است.

معاملات آهن‌‌‌اسفنجی؛ حامی بهای فولاد
رشد بهای آهن‌‌‌اسفنجی ظرف روز ابتدایی هفته جاری از رشد نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حمایت کرد. ظرف روز شنبه پنجم اسفندماه حدود ۱۰۷‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با میانگین رقابت قیمتی ۹درصدی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد. رشد مستمر بهای آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از افزایش بهای شمش فولاد حمایت می‌کند. این رشد نرخ باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید شمش فولاد می‌شود و این موضوع محرک نرخ‌های پایانی است.

خریداران آهن‌‌‌اسفنجی که عمدتا واحدهای فولادی هستند ظرف هفته ابتدایی اسفندماه تقاضایی در حدود ۱۵۳‌هزار تن را برای ۱۱۵‌هزار تن محصول عرضه‌شده در رینگ فیزیکی به ثبت رساندند. متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌‌‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آوردند و در نهایت ۱۰۶‌هزار و ۸۰۰تن آهن اسفنجی از این رینگ معامله شد.

به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ هفته گذشته به ۹۳‌درصد رسید. همچنین میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی در بازه هفتگی رشد ۲۵۰تومانی به ازای هر کیلوگرم از این محصول داشت.

میلگرد از روند افزایشی بازار جا ماند
در شرایطی که محصولات ابتدایی و میانی زنجیره فولاد با حمایت سیگنال‌‌‌های افزایشی در مسیر رشد نرخ حرکت می‌کند، میلگرد فولادی از روند افزایشی قیمت‌ها در بازار جا مانده است. افزایش انتظارات تورمی و تثبیت موفق نرخ ارز در کانال قیمتی ۵۷‌هزار تومان باعث شد تا رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رنگی از رونق را به خود ببیند؛ اما همچنان این بازار از رونق رینگ شمش و محصولات میانی زنجیره نظیر آهن‌‌‌اسفنجی جا مانده است.

در حالی که افزایش بهای شمش فولاد حامی رشد بهای مقاطع طویل فولادی است، رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار محصولات فولادی با توجه به کاهش ساخت مسکن در کشور باعث می‌شود تا افزایش بهای مقاطع طویل فولادی به مراتب کمتر از رشد نرخ در حلقه‌‌‌های قبلی باشد. این موضوع از سودآوری واحدهای نوردی کشور می‌‌‌کاهد و ادامه یافتن آن در میان‌مدت مانعی در مقابل استمرار تولید است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین