شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:53:31 PM
گفت‌وگو با عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

در حالی به دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم که برخی نامزدها از قول‌هایی رونمایی می‌کنند که بیش از آنکه واقع‌بینانه باشد، بیشتر رنگ و بوی پوپولیستی دارد تا به هر قیمتی بتوانند آرای مردم را به سبد خود بریزند.
مجلس چقدر فرصت‌سوزی کرد؟

به گزارش بیرونیت، روزنامه جهان صنعت نوشت: با اینکه به باور کارشناسان فرصت‌های توسعه معدنکاری را مدت‌هاست یکی پس از دیگری از دست داده‌ایم و در سیاستگذاری‌ها شاهد ضد و نقیض‌ها و گاه عمل خلاف قانون بوده‌ایم، اما باز انتخابات مجلس فرصتی فراهم کرده که نماینده‌ها به موضوع معدن توجه و وعده‌هایی را مطرح کنند.

در این بین به باور کارشناسان خصوصی‌سازی، توجه به کمبود انرژی و راه‌های جایگزین و آزادسازی قیمت‌ها از جمله مواردی است که مجلس بعدی باید به آن توجه کند. مساله مهم این است که دیگر دنیا منتظر ما نخواهد ماند و اگر ما خود را به‌روز نکنیم و با تغییرات و خواسته‌های فعالان معدنی همراه نشویم دیگر فرصتی برای جبران باقی نخواهد ماند.
در این خصوص عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اهمیت شناخت فرصت‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: یکی از مواردی که خیلی مهم است و مخصوصا با روی کار آمدن مجلس دوازدهم باید به آن توجه کرد دریافت فرصت‌هاست. سخن معروفی از حضرت علی‌(‌ع) است که می‌فرمایند فرصت‌ها مثل ابرها از بالای سر می‌گذرند اگر توانستید استفاده کنید که چه بهتر، اما اگر نه باید صبر کرد تا ابر بعدی عبور کند.
رضا شهرستانی تاکید کرد: اینقدر در این مدت ۴۵ سال فرصت‌سوزی شده که دیگر فرصتی باقی نمانده است، اما با همه این صفات اگر بخواهیم درست عمل کنیم در چند زمینه باید اتفاقاتی رخ دهد و اصلاحاتی انجام شود. نخست اینکه اصل ۴۴ باید به درستی رعایت شود و به این صورت نباشد که یک دولت ۵ درصد سهام یک شرکت را در اختیار بگیرد، اما هیات‌مدیره و مدیرعامل را خود تغییر دهد، بلکه باید به بخش خصوصی واقعی قدرت بدهند.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به مورد دوم و کمبود انرژی در کشور خاطرنشان کرد: صنعت فولاد مشکل جدی در رابطه با برق و گاز دارد این در حالی است که اگر دولت قطار است ریل‌گذاری قطار هم دست مجلس است و این نهاد باید اهداف را تنظیم کند، بنابراین باید مجلسی روی کار آید که چشم‌انداز ۱۴۰۴ را عملیاتی کند، چراکه دنیا در حال تغییر است.
شهرستانی با اشاره به توجه به انرژی‌های تجدید‌پذیر گفت: الان فرصتی که برای صنایع فولاد ایجاد شده بحث تولید فولاد سبز است. کشورها به دنبال خرید این نوع فولاد هستند که قیمتش ۳۰ درصد بالاتر از فولاد معمولی است، در نتیجه اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه شود می‌توانیم در بخش انرژی هم وابستگی را کاهش دهیم و هم با ۳۰ درصد قیمت بالاتر هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری را بازگردانیم.

حتی شاید کمتر از ۲ سال بتوانیم به هدف مد نظر دست یابیم. این پنجره فرصت محدود است و اگر مشمول زمان شود ۳۰ درصد کاهشی می‌شود و اختلاف قیمت روز‌به‌روز کمتر می‌شود و در نهایت ما این فرصت را از دست می‌دهیم.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به لزوم دستیابی به نسل صنعتی چهارم نیز گفت: وزارت صمت به هیچ عنوان نباید مجوز برای کارخانه‌های جدید بدهد مگر اینکه روی نسل چهارم باشند. به این معنی که سیستم‌های هوشمند مصرف انرژی آپتیموم دارند و با کیفیت بسیار بالایی کار می‌کنند تا بتوانیم برای صادرات به معنای واقعی رقابت کنیم.

شهرستانی همچنین با اشاره به آزادسازی قیمت‌ها گفت: نکته دیگری که بسیار کلیدی است این است که ما باید سال آینده روی قیمت‌ها کار کنیم. البته قیمت انرژی همین الان هم بالاست و با وجود اینکه سه ماه برق نداریم و سه ماه از سال گاز اما قیمت‌ها بالاست.

به طور مثال قیمت انرژی از قیمت کشورهای دیگر مثل روسیه و اوکراین که تولید فولاد دارند بیشتر است، لذا باید قیمت‌ها آزاد‌سازی شود و دست تولید‌کننده را باز بگذاریم تا بتواند به راحتی صادر کند یا در داخل از طریق بورس بتواند محصول خود را بفروشد. بنابراین باور دارم اگر بتوان مدیریت کرد می‌شود ادامه حیات داد و آینده خوبی برای صنعت داشت.

وعده‌های پوچ معدنی برای جذب رای
در شرایطی که طبق اسناد بالادستی باید وابستگی به اقتصاد نفتی به تدریج کاهش یابد و سایر مزیت‌های صنعتی و معدنی جایگزین آن شود، بعضا شاهد اظهارنظرها و وعده‌هایی هستیم که با این اسناد و برنامه‌های کلان در تعارض است.

بخش معدن و صنایع معدنی یکی از ظرفیت‌های غنی کشور است که در شرایط تحریم‌ها توانسته به کمک کشور بیاید و در آینده نیز از این امکان برخوردار است که جای خالی نفت را تا حدود زیادی پر کند. این راهبرد کلی بارها از سوی مقامات دولت و مقامات عالی نظام مورد تاکید قرار گرفته و توسعه بخش معدن به عنوان یک استراتژی کلان برای سالیان آینده مورد توجه قرار گرفته است.
این اهمیت حتی تا جایی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با فعالان اقتصادی بر حل و فصل مشکلات بخش معدن با سازمان‌هایی مثل محیط‌زیست تاکید کردند تا در پیشبرد برنامه‌های بخش معدن خللی وارد نشود. در این شرایط برخی نامزدهای انتخابات مجلس وعده‌های بی‌پشتوانه‌ای را مطرح می‌کنند که بیشتر جنبه غیر‌واقعی و بعضا انتزاعی دارد تا بدین ترتیب بتوانند آرایی را به طرف خود جلب کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین