دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 شمسی /5/6/2024 6:46:10 AM
رئیس خانه معدن ایران تشریح کرد:

رئیس خانه معدن ایران گفت: ایران تا سال 2035قادر به افزایش یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی خود با ایجاد 9 میلیون شغل جدید خواهد بود.
نقش بخش معدن در اقتصاد ایران تا سال ٢٠٣٥/ مکنزی درباره اقتصاد ایران چه می گوید؟

به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن گفت: ایران قادر به افزایش یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی خود با ایجاد 9 میلیون شغل جدید خواهد بود، که الزاماً برای رسیدن به این رشد، اقتصاد ایران نیازمند سه ونیم تریلیون دلار سرمایه گذاری خواهد بود که تقریبا یک تریلیون دلار آن از محل سرمایه گذاری خارجی و یک تریلیون دلار دیگر از محل منابع خارجی باید تامین شود.    

او افزود: افزایش 9 میلیون شغل جدید، باعث کاهش بیکاری از حدود 13 درصد در سال 2014 به 7 درصد در سال 2035 با در نظر گرفتن رشد جمعیت پیش بینی شده می شود.

بهرامن گفت: در برنامه 5 ساله توسعه ششم کشور، نرخ رشد 8 درصدی و کاهش بیکاری و رساندن تورم به 8 درصد درکشور هدفگذاری شده که به همین منظور از برنامه ششم به برنامه 8-8-8 می توان یاد کرد.

بهرامن با اشاره به مطالعات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی مکنزی بر روی منابع پتانسیلهای اقتصادی ایران گفت: برآورد شده است که نفت و گاز با هم تا سال 2035 بین 125 تا 375 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایران افزوده و قادر به ایجاد 300 هزار شغل جدید نیز باشد.

او افزود: براساس پیش بینی های این موسسه بخش پتروشیمی ایران این پتانسیل را دارد که سهم 7 میلیارد دلاری خود از تولید ناخالص  داخلی کشور ایران در سال 2014 را طی 10 سال آینده به 40 میلیارد دلار رسانیده و 300 هزار شغل جدید نیز ایجاد کند.

بهرامن گفت: مکنزی در گزارش خود به صورت خاص با توجه به شرایط و ساختار زمین شناسی ایران اشاره کرده که بخش معدن ایران یکی از منابع مهم اقتصادی بوده که گرچه تحقق پتانسیل های آن به دلیل قیمت های رو به کاهش محصولات معدنی ممکن است زمانبر باشد چراکه شرکت های معدنی جهانی نیز سرمایه گذاری در پروژه های جدید را کاهش داده اند، اما کشور ایران با سرمایه گذاری 29 میلیارد دلاری  که  در بخش معدن در برنامه ششم هدفگذاری کرده می تواند باعث تقویت فعالیت اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته شود. که البته این بخش در مسیر خود با چالشهای مهمی مواجه میشود که مستلزم سرمایه گذاری عظیمی است. به عنوان مثال بودجه اکتشاف ایران در سال 2012 تنها 40 میلیون دلار بوده که تنها برابر یک پانزدهم بودجه اکتشاف شیلی، بزرگترین تولید کننده مس است .

رئیس خانه معدن ایران گفت: مکنزی به اهمیت ذخایر آهن  و مس و روی در ایران اشاره کرده، که معادن مس سرچشمه و سنگ آهن گل گهر در سال 2014 بیش از 1 میلیارد دلار درآمد برای ایران  ایجاد کردند.

بهرامن افزود: سناریوهای مختلفی برای دسترسی ایران به 3 و نیم تریلیون دلار تا سال 2035 که حداقل یک سوم آن از محل سرمایه گذاری های جدید محتمل دانسته شده است، سناریوهایی که با نااطمینانی های مختلفی همراه خواهد بود.

او گفت: 18 بخش قابل رشد در ایران را در 4 موتور محرک می توان دسته بندی کرد  که مکنزی  اولین موتور محرک در ایران  را بهره برداری از منابع طبیعی  عنوان و بخش معدن را زیر مجموعه ی اولین بخش قرار داده است و به صراحت به سرمایه گذاران پیشنهاد کرده که بخش نفت و گاز در کنار برخی منابع معدنی ایران، جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران خارجی دارند و دولت ایران نیز باید بتواند توازن ی بین حفظ مالکیت حکومت بر دارایی ها و پیشنهاد بازگشت سرمایه با ریسک تعدیل شده را برای سرمایه گذاران بین المللی برقرار کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین