جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 3:05:11 PM
احمد پورفلاح در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با "بیرونیت" با بیان اینکه ایتالیا در زمینه فولاد و معدن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، ابراز امیدواری کرد تا با برگشت آمریکا به برجام نگرانی‌ها نسبت به تداوم تعاملات تجاری و صنعتی با ایران از میان برود و بتوانیم برنامه ریزی هایی که از سال ها گذشته با ایتالیا داشتیم را محقق کنیم.
ایتالیا شریک تجاری اول ماست

احمد پورفلاح در گفت و گو با "بیرونیت" با اشاره به تعاملات تجاری فیمابین ایران و ایتالیا، اظهار کرد: با نگاهی به چرخه تجاری با ایتالیا می‌بینیم که در زمینه‌های مختلف از جمله فولاد، سنگ، لوازم خانگی، لباس، چرم و ...مبادلات تجاری بسیاری با این کشور داریم.

او با بیان اینکه ایتالیایی‌ها دارای پیشینه عمیقی در تولید مواد معدنی و سنگ های تزیینی هستند، بیان کرد: قدمت ایتالیا در تولید مواد معدنی و سنگ های تزئینی به بیش از صد سال باز می گردد و کشورهایی مانند ترکیه، چین، یونان و برزیل که امروز در تجهیزات مدرن در زمینه سنگ و پروسس سنگ دارند، امروز تجربه خود را مدیون ایتالیایی‌ها هستند.
او درباره معاملات تجاری ایران در صنعت سنگ با ایتالیا گفت: ایران مرودات خود را با ایتالیایی‌ها در زمینه صادرات سنگ از ۵۰ سال پیش آغاز کرده است که در آن سالها فقط از طریق خام فروشی صادرات انجام می‌شد که خوشبختانه در سال‌های گذشته تغییر پیدا کرده است.
به گفته او اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در رم خواهر خوانده اتاق مشترک بازرگانی در ایران است و ما ارتباطات بسیار خوبی را با آنها داریم و سفرا در تهران و رم هم از این تعاملات حمایت می کنند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با بیان این که ایتالیا در زمینه فولاد و معدن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد،تصریح کرد: نمونه بارز آن همکاری در کارخانه عظیم فولاد مبارکه است که حضور شرکت ایتالیایی Italian p&t توانست یکی از بهترین طرح های اجرا شده در این صنعت صورت بگیرد و ما در تلاش هستیم که زیرساخت های تجاری با ایتالیا در زمینه های مختلف گسترش یابد به طور مثال در صنعت کاشی و سرامیک به دلیل اینکه در ایران کائولین خوب نداریم برای واردات آن به ایتالیا وابسته هستیم ایتالیا در صنعت کاشی و سرامیک بسیار قوی است و توانسته است از کشورهای دیگر مانند اسپانیا هم در تولید کیفیت متفاوت تری را عرضه کند.
پورفلاح در ادامه با اشاره به نقش تحریم ها در مراودات تجاری ایران و ایتالیا بیان کرد: بدون شک تحریم ها و عدم حضور در اف. ای.تی.اف بسیار در زمینه های مختلف تجاری با ایتالیایی‌ها تاثیرگذار بوده است به طور مثال در صنعت نفت و پتروشیمی، مراودات تجاری به حداقل رسیده است اما از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها هنوز تنور تجارت خود را با این کشور داغ نگه داشته‌اند. امیدواریم پس از تعدیل تحریم‌ها مراودات تجاری را گسترش دهیم و مانند سابق با دنیا ارتباط داشته باشیم. هرچند ایتالیا تعهداتی به اتحادیه اروپا داشته و مراودات تجاری بسیار خوبی را با کشور آمریکا دارد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در بخش دیگری از گفته های خویش درباره چرخه تجاری میان دو کشور گفت: در ۱۰ سال گذشته، حجم روابط اقتصادی ایران و ایتالیا در مرز ۸ میلیارد یورو برآورد می‌شد و به صورت دقیق ۷.۷ میلیارد یورو با این کشور تبادل تجاری داشتیم. 
این میزان طی چند سال اخیر به زیر یک میلیارد رسیده است که شامل شرکت های بسیاری در در زمینه های مختلف تجاری است. اما یکی از نکاتی که باید به آن اشاره شود آن است که ایتالیا در هر زمینه صنعتی کمک خود را به ایران دریغ نکرده است. در صنعت چرم و نساجی از نظر تکنولوژی به کشور ایتالیا وابسته هستیم از سوی دیگر ایتالیا هم مواد اولیه خود مانند چرم و سنگ را علیرغم منابع عظیم خود مانند سنگ تزئینی را از ایران تامین می کند.

او با تاکید بر ظرفیت‌های تجارت قابل توجه فولاد ایران با کشور ایتالیا، اظهار داشت: میزان مراودات تجاری ما در صنعت فولاد با ایتالیا ۱۰۰ درصد است ما امروز در پالیش، پولیش و پروسس کردن سنگ حرف های بسیاری برای گفتن داریم که تکنولوژی آن را چه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری مدیون ایتالیا هستیم.

پورفلاح در پایان ابراز امیدواری کرد تا با برگشت آمریکا به برجام نگرانی ها نسبت به تداوم تعاملات تجاری و صنعتی با ایران از میان برود و بتوانیم برنامه ریزی هایی که از سال ها گذشته با ایتالیا داشتیم را محقق نماییم.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین