جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 7:23:48 AM
بیرونیت بررسی کرد:

علیرضا رزم‌حسینی از معدنی‌ها خواست ظرف یک ماه برای بهره برداری از معادن اقدام کنند در غیر این صورت پروانه باطل یا به مزایده گذاشته می‌شود. اما آیا مهلت سه ماه برای رفع مشکلات معدنکاران کافی است؟ 
چرا وزیر صمت به بهره‌برداران معدنی اولتیماتوم داد؟
به گزارش بیرونیت، آبان ماه سال جاری علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت مهلت سه ماهه را به معدن های غیر فعال و راکد ابلاغ کرد و خطاب به معدن‌کاران گفت در صورتی که معادن غیرفعال درمدت سه ماه به چرخه فعالیت باز نگردند پروانه و مجوزهای آنها لغو و کارفرمایان جدیدی از طریق مزایده در استان‌ها انتخاب خواهد شد.
آزادسازی معادن حبس شده در چندماه پایانی دولت دوازدهم اولویت وزارت صمت شده است. اگرچه این رویکرد مناسبی برای فعال کردن معادن راکد محسوب می‌شود اما آیا با توجه به شرایط موجود، زمان مناسبی برای اجرای چنین سیاستی است؟  در کشور شمار قابل توجهی از معادن وجود دارد که به دلایل مختلف نتوانستند از پتانسیل های موجود برای تولید استفاده کنند که از آن جمله می‌توان به مشکلات موجود با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی، تامین ماشین آلات، نقدینگی و ... اشاره کرد که برای معدنکاران مشکلات عدیده ای را به وجود آورده اند.
از آنجایی که در کشور بیش از ۹۰ درصد از معادن کوچک هستند، کارشناسان معتقدند بهتر است  شرایط برای فعالیت این معادن فراهم شود چراکه در وضعیت موجود اقتصادی و تحریم‌ها هرچه حمایت از معادن کوچک و بزرگ بیشتر شود، وابستگی کشور به واردات مواد معدنی کاهش و زمینه برای صادرات مازاد تولید فراهم می شود. از سویی وابستگی به درآمدهای نفتی جای خود را به درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی خواهد داد. 
حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش گفته بود که «پس از ارائه توضیحات از سوی وزیر صمت، و معاونان وی، به آقای رزم حسینی مهلت یک ماهه داده شد تا با برگزاری جلسه ای مشترک میان نماینده سوال کننده، مسوولان اجرایی استان و وزیر ظرفیت‌های بلااستفاده احصا و اقدامات لازم انجام شود. او در این مصاحبه به افزایش بهره‌‌برداری از ظرفیت معادن هم اشاره کرده بود». 
این در حالی است که وزیر صمت  معتقد است که یکی از تصمیمات مناسبی که اتخاذ و ابلاغ شده، فرصت سه ماهه برای معدنداران جهت فعالسازی معادن در اختیارشان است. به گفته وزیر تاکنون ۲ ماه از مهلت تعیین شده، گذشته و همه افرادی که پروانه بهره‌برداری و یا مجوز اکتشاف گرفته‌اند حداکثر تا یک ماه دیگر مهلت دارند تا اقدامات اجرایی لازم جهت فعال سازی معادن در اختیار را عملیاتی کنند.
اما نکته اینجاست که طبق این  مجوز، پروانه بهره‌برداری معادنی که در این سه ماه همچنان غیرفعال مانده‌اند، باطل و طبق مقررات موجود همه استان‌ها مکلف به برگزاری مزایده معادن خواهند بود و این معادن به افراد دارای شرایط واگذار خواهند شد.
پرسشی که می‌توان مطرح کرد، این است که با توجه به مشکلات متعدد معدنکاران، وزارت صمت آیا برنامه‌ای برای رفع حداکثری مشکلات آنها در نظر گرفته است تا بتوانند پس از مهلت سه ماهه معدن خود را به چرخه تولید بازگردانند؟


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین