پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 4:35:47 PM
معدن‌نامه گزارش می‌دهد:

۱۴ تشکل صنعتی در نشستی دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را در خصوص تامین مواد اولیه در قالب بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعلام کردند.
ارزان‌فروشی به خارجی‌ها و گران‌فروشی به داخلی‌ها/ چالش‌های تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی ایران

به گزارش معدن‌نامه، نشست خبری چالش‌های تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی ایران صبح امروز با حضور 14 تشکل صنعتی در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد. این نشست که با رویکرد عدم تامین مواد اولیه صنایع داخلی و خام فروشی این مواد به مشتریان خارجی برگزار شده بود به تشریح مشکلات و خواسته‌های انجمن‌های تخصصی این صنایع پرداخت.

علیرضا کلاهی رئیس سندیکای صنعت برق ایران در ابتدای این نشست با اشاره به ظرفیت‌های صنعت برق در بازارهای صادراتی اظهار کرد: در حالی که ظرفیت‌های بسیاری در تولید و صادرات برق وجود دارد اما شاهد هستیم که تولید مواد اولیه برای واحدها با قیمت‌های بالایی تامین می‌شود و زیر قیمت کالاهای خارجی تولیدات کشور صادر می‌شود. به نظر می‌رسد وزارت صنعت در این زمینه‌ها نگاه کارشناسی ندارد و با وجود مزیت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، برای بازدهی تولید برنامه‌ای ندارد.

او با بیان اینکه ما به دنبال رانت نیستیم، افزود: در بسیاری از صنایع کشور واحدها با نیروی انسانی کم اما با منابع و انرژی بسیار تولید دارند در حالی که هم اکنون در همین تامین مواد اولیه هم با موانع زیادی مواجه شده‌اند. بخش خصوصی واقعی، واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و صنعتی قرار شد با سیاست‌های اقتصاد مقاومت تشویق شود اما در حال حاضر سیاست‌های فعلی، تولید کشور را به سمت خام‌فروشی بیشتر هدایت کرده است.

کلاهی افزود: در 10 سال گذشته با شعار مبارزه با رانت و آزادسازی قیمت‌‌ها، امتیازهای بسیاری از صنایع کشور گرفته شد در شرایطی که خام‌فروشی در جهان با حاشیه سود دو تا سه درصد همراه است اما در ایران حاشیه 20 تا 30 درصدی دارد و بررسی‌ها نشان داده رانت‌ها اغلب به سمت صنایع مادر و بالادستی سوق یافته است. در حالی که صنایع پایین‌دستی حلقه اصلی زنجیره تامین و تولید محسوب می‌شود و بستر اقتصاد و اشتغال واقعی است، اما میلیاردها دلار در قالب امتیازات معدنی، آب، گاز و برق ارزان به صنایع بالادستی داده می‌شود.

در ادامه امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران با اشاره به حضور 14 تشکل صنعتی در این نشست خبری گفت: حضور این تشکل‌های صنعتی در میان اصحاب رسانه حاکی از آن است که زنگ خطر صنایع تکمیلی به صدا درآمده و اغلب واحدهای صنعتی کشور درگیر بحران تامین مواد اولیه برای تولیدشان هستند.

او با بیان اینکه گوش شنوایی برای مشکلات و دغدغه‌های صنعتگران در وزارت صنعت وجود ندارد، گفت: ماده 37 قانون رفع موانع تولید همچنان اجرایی نشده و متاسفانه به اهمیت تامین مواد اولیه در صنایع تکمیلی توجهی نمی‌شود. در حالی که دولت می‌تواند با نظارت و نقش تسهیل‌گری وظایف‌ خود را به خوبی انجام دهد. 

کاوه ادامه داد: گران‌فروشی شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده داخلی مشکل ایجاد کرده چرا که این صنایع مادر در داخل گران‌فروشی می‌کنند و محصولات خود را به کشورهای دیگر ارزان می‌فروشند. در حالی که صنایع پایین‌دستی همان مواد اولیه را ناچارند دوباره وارد کشور کنند و برای حفظ تولید خود با قیمت بالایی آن را خریداری کنند. 

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران افزود: ما صنعتگران مخالف واردات مواد اولیه برای صنایع تکمیلی هستیم اما رویکرد صنایع مادر و تولیدکنندگان مواد اولیه کشور در خصوص تامین خوراک صنایع تکمیلی سبب شده اختلالی بزرگ در زنجیره تامین و تولید ایجاد شود. چرا مواد اولیه‌ای که می‌تواند کارخانجات داخلی را تغذیه و بچرخاند باید با قیمتی ارزان راهی صادرات شود و باعث گرانی تولید داخلی و محصول نهایی صنایع تکمیلی شود؟ 

حبیب‌الله انصاری رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت دسترسی به مواد اولیه در این صنعت بیان کرد: صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع بسیار مهم کشور است که برای تامین مواد اولیه خود نیازمند فولاد، آلومینیوم، مس و سایر تولیدات داخلی است. این در حالی است که صنعت لوازم خانگی هم مانند باقی صنایع کشور با مشکل عدم دسترسی به مواد اولیه روبه‌رو است.

او افزود: صنایع لوازم خانگی ایران با وجود رشد و موقعیتی که توانسته کسب کند اما تمام قطعات مورد نیاز تولید خود را در زیر رکود و مشکلات مالی به سختی تامین می‌کند. این صنعت همچنان در انتظار خروج از رکود و توسعه صادرات است زیرا برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال جاری نشان دهنده ظرفیت‌های موجود در این صنعت بوده و انتظار می‌رود دولت برای شکوفایی بیشتر این صنعت با اصلاح نرخ بهره و مالیات همچنین نرخ ارز صادراتی صنعتگران را مورد حمایت قرار دهد. 

در ادامه آریا صادق‌نیت حقیقی دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم با انتقاد از عدم شفافیت قیمت‌گذاری در بورس کالا بیان کرد: متاسفانه حاکمیت به صادرات مواد خام و محصولات نهایی یک نوع نگاه دارد و این ضعف را می‌توان به خوبی در صنعت لوله و پروفیل دید. پیرو چنین نگاه و سیاستگذاری تمام بازارهای صادراتی از بین رفته و بازار داخلی‌مان هم به رقبایمان مانند ترکیه باختیم. در حالی که ترکیه با مواد اولیه ارزان ما هم بازار داخلی ما را تصاحب کرده و هم بازارهای عراق و افغانستان را از آن خود کرده است.

او افزود: از دغدغه‌های دیگر این صنعت، فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس کالاست که با اشکالات عمده‌ای رو به رو است و قیمت‌ها در بورس کالا با  معامله فاصله معناداری دارد و ارگانی نیست که به درستی از این اقدامات بازرسی کند. مسلما عرضه کالای صادراتی در بورس، مبنای آن قیمت صادراتی است که این قیمت در بورس کالا به صورت دقیق و کارشناسی کشف نمی‌شود. رینگ صادراتی می‌تواند مانع رواج خام‌فروشی شود اما متاسفانه همچنان به این موضوع توجه نمی‌شود. 

در ادامه این نشست سیدعلی قانع، رئیس انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز با بیان اینکه اعضای این انجمن نمی‌توانند بیشتر از 10 درصد ورق فولادی و مس مورد نیاز خود را از فولاد مبارکه و مس سرچشمه تامین کنند، گفت: برای تامین مواد اولیه مجبوریم سراغ بازار آزاد با قیمت‌های بالا برویم.

ولی‌الله مهابادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی افزود:  ابتدای امسال وزارت صنعت یکباره و بدون مشورت با تولیدکنندگان، تعرفه واردات ورق‌های فولادی را از 4 به 20 درصد افزایش داد در حالی که تصمیم‌گیری در سطح کشور به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود و وزارت صنعت به عنوان یک جزیره برای خود عمل می‌کند.

در ادامه این نشست محمد افشارنژاد رئیس انجمن تولیدکنندگان سیم و کابل ایران نیز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی واحد غیراستاندارد تولید سیم و کابل در کشور فعالیت دارند، هشدار داد: در تولیدات این کارخانه‌ها، مس کمتر از میزان استاندارد استفاده می‌شود و به همین دلیل جریان برق بیشتری از طریق این سیم‌ها مصرف می‌شود، به طوری که مصرف برق آنها 20 تا 30 درصد بالاتر از مقدار استاندارد است و دولت باید در این زمینه نظارت کند.

حسین طوسی رئیس انجمن صنایع UPVC در و پنجره ایران نیز در این نشست گفت: ارجحیت صنایع پتروشیمی در صادرات مواد اولیه است و تا زمانی که مواد پتروشیمی در داخل قابلیت ایجاد ارزش افزوده دارند، صادرات آنها به معنای خام‌فروشی است و به معنی داغ کردن بازار آزاد برای این بخش در داخل کشور خواهد بود.

در پایان این نشست ۱۴ تشکل صنعتی تمام مطالبات خود درباره عدم تامین مواد اولیه این صنایع را در قالب بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعلام کردند و خواستار جلوگیری از ارزان فروشی مواد اولیه صادراتی مورد نیاز در داخل شدند.

در این بیانیه تشکل‌های صنعتی خواستار اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید، اولویت قراردادن صنایع و زنجیره ارزش افزوده داخلی، اجرایی شدن ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در حوزه سیاستگذاری برای مواد اولیه صنایع پایین دستی، استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی و تشکل‌های ذی‌ربط، اصلاح تعرفه واردات مواد اولیه و کاهش آن به حداقل ممکن، اجرایی شدن آیین نامه های متعدد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم اعطای تخفیف 5 درصد بر قیمت های صادراتی برای صنایع بومی کشور، صادرات شرکت های بالادستی از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران در راستای ایجاد شفافیت در قیمت و نحوه صادرات مواد اولیه شده‌اند.

 



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین