پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 10:22:05 AM
مشاور هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو):

مشاور هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) مطرح کرد: تحقق طرح جامع فولاد و توسعه صادرات نیازمند تولید فولاد با استفاده از تکنولوژی‌های بروز است. 
مشکل آب در فولاد، با انتقال تکنولوژی‌های جدید حل می‌شود

رضا اشرف‌سمنانی در گفت‌وگو با معدن‌نامه اظهار کرد: طرح جامع فولاد بر اساس مطالعات بازار تدوین شده و تحقق آن نیازمند تقویت بازارهای صادراتی و فراهم کردن زیرساخت‌هاست. صنعت فولاد ایران در منطقه با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که برای توسعه دارد، می‌تواند به رقم 55 میلیون تن برسد اما این افزایش ظرفیت منوط بر این است که زیرساخت‌های لازم فراهم شود و برخی معادن را برای تامین خوراک واحدها در بلندمدت آماده کرد.

او با اشاره به اهمیت تامین گاز، برق و آب در واحدهای فولادی گفت: با توجه به اهداف طرح جامع فولاد هر نقطه‌ای مناسب توسعه این صنعت نیست و جانمایی مناسب کارخانه‌های فولادی حرف اول را می‌زند. در حال حاضر که تنوع محصولات فولادی در دنیا افزایش یافته، توسعه صنعت فولاد باید در مناطقی انجام شود که واحدها دسترسی به آب داشته باشند. از سویی مواد اولیه تولید و نوع تکنولوژی‌ که قرار است در واحدها استفاده شود بسیار مهم است و باید با توجه به موقعیت کارخانه تعریف شود. قطعا با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورمان داریم، با افزایش تولیدمان می‌توانیم حرف اول را در منطقه بزنیم.

اشرف سمنانی با اشاره به توسعه صنعت فولاد در ترکیه تصریح کرد: در مقطع کنونی صنعت فولاد در ترکیه رشد پیدا کرده اما این کشور اگرچه توانسته تولید بیشتری از ما داشته باشد اما مواد اولیه‌ باکیفیت و انرژی کافی در اختیار ندارد. بنابراین اگر روند توسعه ما سرعت گیرد، رشد صنعت فولاد ایران می‌تواند پایدار باشد. شرط اول هم آنست که  در کارخانه‌ها تکنولوژی‌های روز استفاده شود و تولیدات ما به سمت تولیدات با کیفیت برود. در این راستا هم باید به سمت تولید فولادهای صنعتی حرکت کنیم و توجه‌مان تنها به تولید فولاد ساختمانی معطوف نشود.

او افزود: تولید ورق فولادی برای خودرو، صنایع خانگی، نفت و گاز و ... در جهت توسعه صادرات نیز می‌تواند نقش خوبی برای کشور ایفا کند ضمن اینکه با توجه به افزایش جمعیت آینده ایران برای فولاد تقاضا افزایش خواهد یافت. اگرچه در زمینه جذب سرمایه خارجی هنوز مشکلاتی وجود دارد و فقط برخی پروژه‌ها تامین سرمایه شده‌اند و بهتر است شرایط افزایش جذب سرمایه فراهم شود تا ایران در مقایسه با کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.

مشاور هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به چالش تامین آب در طرح جامع فولاد اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در زمینه مصرف آب صنایع فولادی کمی حساسیت به وجود آمده در حالی که اگرچه بحث آب در صنعت کاملا جدی است اما می‌توان با روش‌های نوین و استفاده از تکنولوژی‌های بروز مصرف آب را در تولید کاهش داد. برای تحقق این امر مهم هم بهتر است در مناطقی واحدهای فولادی احداث کرد که آب موجود باشد. قطعا واحدهایی که هنوز روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند، باید کنترل شوند.

 



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین