پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 10:54:18 AM
معدن نامه گزارش می دهد:

انجمن سنگ ایران خواستار بازنگری دولت در زمینه عوارض بر صادرات سنگ شد و پیشنهاد داد دولت یازدهم از نگاه کارشناسی نشده دولت دهم در این خصوص عبرت گیرد. 
معادن سنگ زیر تیغ عوارض/ نامه انجمن سنگ به رییس‌جمهور بی جواب ماند
به گزارش معدن نامه، احمد شریفی عضو هیات مدیره و دبیر کل انجمن سنگ در ابتدای این نشست به آمارهای جدید معادن سنگ کشور پرداخت و اظهار کرد: در مقطع کنونی 2هزار واحد معدنی در ایران موجود است که همین سبب شده فرصتی برای بیش از 6هزار واحد سنگبری مهیا شود. این در حالی است که حدود 160 میلیون مترمربع تولید سنگ در این زمینه وجود دارد و 27 میلیون تن ظرفیت معادن سنگ ایران است که از این مقدار تنها 12 میلیون تن آن استخراج و تولید می‌شود. 

او افزود: رکود بازار ساخت‌وساز باعث شده معادن سنگ کشور با مشکلات بسیاری مواجه شوند تا حدی که از 160میلیون مترمربع ظرفیت  موجود فقط 50 میلیون مترمربع تولید صورت می‌گیرد و کاهش 110میلیون مترمربعی سبب شده بازار واحدهای سنگ‌بری با چالش‌های بزرگتری روبه‌رو شود. 

شریفی در ادامه با بیان اینکه واحدهای فرآوری کشور مشکلی برای تولید و صادرات ندارند، تصریح کرد: همین الان ظرفیت 160میلیون مترمربع صنعت سنگ از ارزشی به میزان 5 میلیارد دلار برخوردار است و همین می‌تواند انگیزه‌ای کافی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه باشد چرا که معادن سنگ کشور پتانسیل تولید رقم 5میلیارد دلار را دارد و آمارهای جدید نشان می‌دهد 27میلیون تن ظرفیت سنگ خام فعلی ایران است.

او ادامه داد: این ظرفیت دارای ارزش جهانی 3 میلیارد دلاری است که در مجموع با تولید 5میلیارد دلار، 8 میلیارد دلار می‌شود. از این رو صادراتی تا 2 میلیارد دلار در 5 سال آینده برنامه‌ریزی منطقی خواهد بود که باید با سیاستگذاری درست مسیر آن فراهم شود. صادرات سنگ فرآوری شده در سال گذشته چهار میلیون مترمربع بوده که حدود سه میلیون مترمربع آن با کیفیت پایین به عراق و کشورهای همسایه صادر شده و تنها یک میلیون مترمربع سنگ استاندارد توانستیم صادر کنیم که این رقم صادراتی از ظرفیت ۱۶۰ میلیون مترمربع واحدهای فرآوری، یک هشدار جدی به وزارت صنعت محسوب می‌شود. 

دبیر انجمن سنگ ایران در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار شده و این درست نیست که فقط گفته شود 5 هزار واحد معدنی در کشور وجود دارد یا در بخش سنگ‌های تزئینی ۱۹۰۰ پروانه بهره‌برداری به مرحله صدور رسیده است و در عمل هیچ دستاوردی نداشته باشیم. 

او با بیان اینکه در حال حاضر سیاست‌های اشتباه وزارت صنعت در بخش معدن و صنایع معدنی به رکود دامن زده است، گفت: حدود ۵۰ درصد معادن سنگ تزئینی تعطیل و متوقف شده‌اند و علت آن است که تصمیمات وزارت صنعت صد درصد مغایر با مصوبات شورای سیاستگذاری صنعت سنگ کشور است. چرا که چندماهی است این شورا تشکیل نشده و تصمیمات این شورا صوری بوده و وزارتخانه به آن بی‌توجه است.

 در ادامه این نشست، ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به قدمت صنعت سنگ در ایران اظهار کرد: سابقه معدنکاری سنگ در ایران به 5 هزار سال می‌رسد و نمونه بارز آن در زمینه تراش سنگ تخت جمشید است که قدمتی 2500 ساله دارد. ایران به لحاظ ذخیره معدنی رتبه دهم دارد در حالی که به لحاظ تنوع نوع سنگ در جهان رتبه اول را دارد. تنوع سنگ‌‌های تراورتن و مرمر ایران را هیچ کدام از کشورهای رقیب و صادرکننده ندارند. اما در مقطع کنونی صنعت سنگ ایران در شرایط بحرانی قرار گرفته است. 

او با بیان اینکه از 1800 معدن سنگ تزئینی دارای پروانه 40 درصد به دلیل رکود اقتصادی و نداشتن بازار تعطیل شده‌اند، افزود: باقی معادن اغلب با ظرفیت بسیار پایین فعالیت دارند و از ظرفیت تولید 27 میلیون تنی معادن سنگ با استناد به آمار رسمی وزارت صنعت در سال گذشته، 13.1 میلیون تن استخراج شده که کمتر از 50 درصد از ظرفیت اسمی معادن بشمار می‌رود. 

 شفیعی خواستار حمایت بیشتر دولت از وضعیت بحرانی این صنعت شد و افزود: به نظر می‌رسد دولت با تصمیمات غیرکارشناسی درصدد است تا ظرفیت کوچک تولیدات با کیفیت در معادن را به خطر بیاندازد چرا که هم اکنون صادرات سنگ کوپ با ۳۷۰ هزار تن، کمتر از ۳ درصد کوپ تولیدی است.  

رئیس انجمن سنگ ایران ادامه داد: تصمیم وزارت صنعت در خصوص وضع عوارض بر صادرات سنگ کوپ سبب تعطیلی معادن و بیکاری کارگران واحدهای معدنی خواهد بود. از سال 90 تا کنون هیچ کارشناسی در زمینه عوارض بر صادرات سنگ‌های تزئینی صورت نگرفته و تجربه موفق کشورهای اصلی صادرکننده سنگ ثابت کرده که تنها با ارائه راهکارها و سیاست‌های تشویقی تولیدکنندگان توانستند برندسازی کنند.

او درباره نامه‌ای که انجمن چندی پیش به رئیس‌جمهور نوشته بود نیز به معدن‌نامه گفت: در نامه‌ای که به رئیس‌جمهور چندی پیش نوشتم این انتقاد مطرح شده و ایرادات تصمیم وزارت صنعت عنوان شده اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم. 

 در ادامه مالک رحمتی عضو هیات مدیره انجمن سنگ گفت: در حال حاضر ظرفیت و آمادگی برای ایجاد 10 قطب و شهر سنگ در نقاط مختلف کشور وجود دارد مشروط بر اینکه حمایت‌های لازم دولت و مجلس وجود داشته باشد. زیرا زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود تعریف سود 28 درصد تسهیلات بانکی دیگر منطقی نخواهد بود.

 او افزود: صنعت سنگ می‌تواند دانش بنیان باشد و به تولید، توسعه اشتغال و صادرات کمک بسیاری کند اما باید توجه داشت که با بخشنامه و جلسه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد و نیازمند حمایت دولت در این زمینه هستیم و نقش پررنگ‌تری در مجلس در راستای تصویب قوانین داشته باشیم. بیش از 90 درصد معادن سنگ‌های تزئینی کشور خصوصی هستند و بخش معدن و صنعت سنگ کشور در مسیر رشد و توسعه خود با موانع متعددی مواجه است.

 رحمتی با اشاره به نبود امنیت در منطقه و نابودی بازارهای صادراتی گفت: مشکلات مالی و بانکی و کمبود نقدینگی، از دست رفتن بازارهای صادراتی،  شرایط نامناسب محیط اقتصادی و بازرگانی، ارز و تغییرات لحظه‌ای نرخ آن، حامل‌های انرژی، محیط‌های قانونی و حقوقی و تغییر سالانه حقوق دولتی و بهره مالکانه و نیز موضوع مشوق‌های صادراتی از دیگر موانعی هستند که صنعت سنگ کشور را به بحران کشانده است. 




منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین