پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 8:57:02 PM
حمید آذرمند، پژوهشگر اقتصادی تشریح کرد:

اگر اقدامات کافی در ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و نیز ارتقای شفافیت و کارایی در حقوق اکتشافات معدنی به عمل آید، شرکت‌های بزرگ فراملیتی راغب به سرمایه‌گذاری در بخش معادن ایران خواهند شد.
آیا معدن پیشران رشد اقتصادی است؟

معاون پیشین سازمان ملی بهره‌وری گفت: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند پیشران رشد باشد، بخش معادن غیر‌نفتی و صنایع وابسته به آن است. بخش معدن و صنایع وابسته، این ظرفیت را دارد که در دهه‌های آینده یکی از پیشران‌های رشد و یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران باشد.

حمید آذرمند در گفت‌وگو با معدن‌نامه با اشاره به مزایا و ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای مختلف اظهار کرد: در هر کشوری، به دلیل وجود مزایا و ظرفیت‌های خاص بخش‌هایی از اقتصاد به عنوان بخش پیشران مطرح می‌شوند. مثلاً در شیلی بخش معدن، در سنگاپور بخش حمل و نقل، در ترکیه بخش گردشگری و در قطر بخش انرژی نقش پیشران را ایفا می‌کنند. اقتصاد ایران نیز، به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی و منطقه‌ای خود، از مزیت‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فردی برخوردار است که بهره‌برداری از این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها، باعث می‌شود بخش‌هایی از اقتصاد بتوانند به عنوان پیشران رشد مطرح شوند.

او افزود: بخش معادن غیرنفتی، بدون احتساب صنایع معدنی، در حال حاضر سهم اندکی در تولید ناخالص داخلی دارد. متأسفانه علی‌رغم وجود ذخایر گسترده معدنی در کشور به ویژه ذخایر سنگ آهن و مس، بنا بر عللی مانند ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل، ضعف در اکتشافات و اطلاعات پایه زمین‌شناسی، عدم شفافیت در حقوق اکتشافات معدنی، سیاست‌های نادرست صادراتی، معدن‌کاری خردمقیاس و عدم‌حضور شرکت‌های فراملیتی و بزرگ‌‌مقیاس در معادن ایران، عملاً‌ بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی کشور به بهره‌برداری نرسیده است.

آذرمند گفت: با توجه به برآوردهایی که از ذخایر معدنی کشور می‌شود، اگر اقدامات کافی در ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین اکتشافات و تهیه اطلاعات پایه زمین‌شناسی و نیز ارتقای شفافیت و کارایی در حقوق اکتشافات معدنی به عمل آید، شرکت‌های بزرگ فراملیتی راغب به سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی ایران خواهند شد.

او افزود: با توسعه معادن کشور، علاوه بر اینکه می‌توان منابع عظیم مالی و فناوری روز دنیا را از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی وارد کشور کرد، زمینه رشد زنجیره‌ای طولانی از انواع صنایع وابسته به محصولات معدنی نیز فراهم خواهد شد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین