پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 9:16:33 AM
معدن نامه بررسی کرد:

آیت اله هاشمی در اجلاس معادن تصویری روشن از فضای موجود اقتصاد ایران ارائه داد و از سرمایه گذاران خواست با اطمینان کامل برای توسعه فرآوری در بخش معدن ایران اقدام کنند.
چند نکته درباه سخنرانی آیت اله هاشمی رفسنجانی در اجلاس معادن

به گزارش معدن نامه، آیت اله هاشمی رفسنجانی صبح امروز با حضور در جمع فعالان بخش معدن کشور تصویری کامل از وضعیت زیرساخت های موجود برای توسعه اقتصادی ایران به سرمایه گذاران خارجی ارائه داد که تسلط او به بخش معدن و وضعیت این بخش، موجب حیرت برخی از سرمایه گذاران خارجی و فعالان بخش معدن حاضر در این اجلاس شد.

فارغ از وزن سیاسی آیت اله هاششمی چند نکته در سخنرانی او حائز اهمیت است که مدیران جوان کشور می توانند با الگوبرداری از آن به استانداردسازی سیاستگذاری ها و تصمیم سازی های خود بپردازند.

تسلط بر وضعیت کلی اقتصادی کشور از نظر شاخص های کلان و وضعیت زیرساخت های کشور از نکات کلیدی سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. آیت اله هاشمی در سخنرانی خود تصویری کامل از خط ساحل جنوب کشور به سرمایه گذاران ارائه داد و با اشاره به فعالیت بنادر، فرودگاه ها، جاده ها و خطوط ریلی و همچنین وجود زیرساخت هایی چون برق، آب و انرژی، فرصت های سرمایه گذاری در ایران را به طور دقیق در اختیار فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار داد تا آنان با شناخت بهتری برای سرمایه گذاری در بخش معدن ایران تصمیم بگیرند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی خود علاوه بر تسلط بر کلیت اقتصاد ایران، به طور مصداقی به جزئیات برخی از مواد معدنی به مانند بوکسیت، گاز، عناصر نادر خاکی نیز پرداخت که این موضوع نشان می دهد، او با مطالعه دقیق وارد این اجلاس شده بود و می دانست چه می خواهد بگوید و مخالطبانش چه کسانی هستند.

آیت اله هاشمی در این اجلاس تصویری روشن از فضای موجود اقتصاد ایران ارائه داد و از سرمایه گذاران خواست به تبلیغاتی که علیه سرمایه گذاران در داخل و خارج کشور صورت می گیرد اهمیتی ندهند و با اطمینان کامل برای توسعه فرآوری در بخش معدن ایران اقدام کنند.

نگاه او به موضوع خام فروشی موضوع دیگری بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت. آیت اله هاشمی به مانند برخی از مسولان خام فروشی را مذموم ندانست و آن را در اولویت دوم قرار داد. او گفت که برای کشور بهتر است تا در ابتدا فرآوری مواد معدنی را مدنظر قرار دهد آنگاه به فکر صادرات مواد خام معدنی باشد.

دیپلماسی معدنی از دیگر موضوعات سخنرانی آیت اله بود. او با اشاره به خرید بوکسیت از گینه در دولت سازندگی گفت که با توجه به فقر معدنی در برخی مواد نیاز است تا با دنیا چانه زنی کنیم و در این زمینه به فعالیت بپردازیم. آنگونه که از اظهارات آیت اله هاشمی می توان برداشت کرد این است داشتن ذخایر معدنی و صادرات آن در برخی موارد به دیپلماسی معدنی کمک خواهد کرد تا از این طریق بتواتنیم رابطه اقتصادی خود را با کشورهای دیگر تنظیم کنیم، از این رو صادرات مواد معدنی خود ابزاری برای توسعه فعالیت های دیپلماتیک است.

ارائه تصویری از سیاست های کلان کشور و دعوت از مدیران متخصص برای تغییر و بازنگری در برخی سیاست ها از دیگر نکاتی بود که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی خود به آن پرداخت. اشاره به این موضوع که مقام های بلند پایه و حتی رهبری هم بدون مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاح نمی دانند احکام کلی را تغییر دهند، از نکاتی بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت چرا که آنان متوجه شدند ثبات قوانین و مقررات در ایران تا اندازه ای است که نمی توان با تصمیم های خلق الساعه نمی توان آن را به سادگی تغییر داد.

شاید بهتر است برخی از مدیران سیاستگذار و تصمیم ساز کشور به سبک آیت اله علاوه بر شناخت کلی از وضعیت کلان و زیرساخت های موجود در کشور بدانند چه می خواهند بگویند و مخاطب آنان چه کسانی خواهد بود. در این میان نیاز است تا آنان فضای کلان اقتصادی را به خوبی درک کرده و صرفا به جملات تکراری در خصوص میزان ذخایر کشور نپردازند و راهکارهایی ارائه دهند که بتوان این ذخایر را به ثروت تبدیل کرده و از آن برای افزایش رشد اقتصادی اشتغالزا و توسعه کشور استفاده کرد.



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین