پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 9:00:19 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2315
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 آذر 1395-0:58
  • کاربر:.
بایزید مردوخی در گفت‌و‌گو با معدن نامه:

مدیر کل پیشین دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از کم توجهی به بخش معدن خواستار ورود سرمایه گذاران به این بخش شد.
معادن ایران تشنه سرمایه‌گذاری است/ تعریف اقتصاددانان از خام فروشی مواد معدنی

بایزید مردوخی در گفت‌وگو با معدن نامه با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن گفت: بیش از 60 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که تنها از چند نوع آن استفاده بهینه می شود و موادی که ارزش اقتصادی بالاتری دارند به صورت خام صادر می‌شوند.

او افزود: این روزها در خصوص خام فروشی مباحث زیادی می‌شود که می‌توان گفت در خصوص این مفهوم بین تاجر و اقتصاددان توسعه‌گرا دو تعریف جداگانه وجود دارد. اقتصاددانانی که به توسعه می‌اندیشند خام فروشی را مذموم می‌دانند و معتقدند که نباید این کار صورت گیرد، بلکه شایسته، آن است که حلقه‌های بعدی ارزش افزوده ایجاد شود تا کشور از سود نهایی آن ماده معدنی و میزان اشتغالزایی‌اش متنفع شود.

مردوخی گفت: برای یک تاجر خام فروشی خوشایند است چون او رسیدن سریع به سود حاصل از بهره‌برداری معادن را در نظر دارد و زیاد به توسعه همه جانبه فکر نمی‌کند.

این اقتصاددان افزود: منابع تجدید‌ناپذیر نیاز به مراقبت جدی دارند و بهتر است تا کشور از همه مزایای توسعه‌ای این منابع بهره‌مند شود نه اینکه به خاطر سودآوری سریع برخی از تاجران فقط بخش ناقصی از این توسعه نصیب کشور شود.

مردوخی گفت: آنچه مسلم است اینکه بخش معدن در ایران تشنه سرمایه‌گذاری است و بهتر است برای شکوفایی این بخش با سرمایه‌گذاران کنار آمد تا ذخایر معدنی کشور از دل زمین بیرون آمده و شکل اقتصادی به خود بگیرد آنگاه در فرآیندی معدنکاران را مجاب کرد تا به فکر ایجاد حلقه‌های بعدی ارزش افزوده باشند و بتوانند توسعه همه جانبه معدن را در کشور اجرایی کنند.

او افزود: به غیر از سرمایه‌گذاری بخش معدن کشور نیازمند ورود تکنولوژی‌های جدید است تا بتوان از ذخایر موجود به نحو احسن استفاده کرده و جلوی اتلاف ذخایر معدنی گرفته شود.



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین