پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 8:46:50 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2311
  • زمان انتشار:سه شنبه 2 آذر 1395-1:45
  • کاربر:.
سعید لیلاز در گفت‌وگو با معدن نامه:

یک کارشناس اقتصاد سیاسی سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران را یک سرمایه‌گذاری عاقلانه و مطمئنی دانست و گفت: فعالان بخش معدن بهتر است در کوتاه مدت به سودزایی فکر نکنند.
معادن ایران هم سرمایه می‌خواهند هم تکنولوژی/ نابلدان از معدن بروند

سعید لیلاز در گفت‌وگو با معدن نامه با اشاره به زمان‌بر بودن بازدهی سرمایه‌گذاری در معادن ایران گفت: در اینکه بخش معدن ایران دارای استعدادهای عظیمی است شکی وجود ندارد اما سرمایه‌گذاران این بخش بهتر است این واقعیت را درک کنند که در کوتاه مدت نمی‌توانند ماحصل سرمایه‌گذاری خود را درو کنند.

او افزود: سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران اگرچه مطمئن است اما بازدهی آن در میان مدت صورت می‌گیرد و با توجه به آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها در این بخش زمان بازدهی سرمایه بالاتر از حد معمول در دنیاست.

لیلاز افزود: تا سال‌ها پیش در معادن سنگ تزیینی کشور شاهد حیف شدن و نابودی ذخایرمان بودیم که خوشبختانه با سیاستگذاری درستی که در دولت سازندگی صورت گرفت، این معادن از مرگ حتمی نجات یافتند که به نظر می‌رسد برخی از معادن کشور نیز امروز برای عبور از نابودی و اتلاف منابع نیاز به تکنولوژی‌های نو دارند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: استفاده از تکنولوژی‌های روز در معادن علاوه بر بالابردن بهره وری سبب خواهد شد تا محیط زیست آسیب کمتری به خود ببیند و معدنکاری به صنعتی سبز و حتی حامی محیط زیست تبدیل شود.

لیلاز گفت: حلقه گمشده بخش معدن سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی و همچنین تکنولوژی‌های جدید است که امیدواریم فعالان این بخش در پسابرجام بتوانند این دو خلا را پر کرده و با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی معادن ایران را شکوفا کنند.

او افزود: یکی از مشکلات صنعت معدن کشور حضور برخی از افراد نابلد در این حوزه است که به جای استخراج بهینه به اتلاف منابع معدنی کشور می پردازند که به نظر می‌رسد این موضوع بهتر است از سوی نهادهای مربوطه مورد توجه قرار گرفته شود تا معدنکاران با اصالت به این فعالیت مشغول باشند.



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین