پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 10:04:06 AM
رئیس انجمن سنگ ایران خواستار شد:

رئیس انجمن سنگ ایران مطرح کرد:  دولت بهتر است چند سالی با تولیدکنندگان و معدنکاران مدارا کند و کاهش ضریب مالیاتی را  در دستور کار خود قرار دهد.
دولت با معدنکاران سنگ مدارا کند
ابوالقاسم شفیعی در گفت و گو با معدن نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در ایران حدود 1800 معدن سنگ‌های تزئینی وجود دارد که این رقم کل معادنی است که دارای پروانه بهره‌برداری هستند اما الان حدود 700 معدن سنگ فعال است. زیرا به دلیل تعمیق رکود و تغییر گرایش مصرف‌کنندگان اغلب این معادن تعطیل شده‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم سنگ‌های تزئینی ایران که در تمام دنیا معادن سنگ‌مان با این ویژگی شناخته شده، وجود سنگ‌های آهکی یا همان سنگ‌های ماربل‌است. کشورهایی نظیر برزیل، هند و افغانستان دارای ذخایر بسیار گرانیت هستند و ممکن است در حوزه گرانیت تنوع‌شان بیشتر باشد اما ایران در جهان در حوزه مرمریت و سنگ‌های ماربل دارای مقام اول است. 
او افزود: معادن ایران دارای سنگ تراورتن بسیاری است که این سنگ بیش از هشت رنگ دارد در حالی که در ایتالیا فقط دو رنگ سفید و کرم این سنگ و در ترکیه سه رنگ این سنگ موجود است. همین الان سنگ‌‌هایی از جنس این خانواده به رنگ‌های پرتقالی، لیمویی، نارنجی، کرم، قرمز، سفید، شکلاتی و گردویی در بازار موجود است و ایران در برخورداری از این سنگ بسیار غنی است. کشورهای دیگر از این مزیت برخوردار نیستند و حتی ایران در بازار مرمر نیز حرف بسیاری برای گفتن دارد. با این حال می‌بینیم ‌در مقطع کنونی برخی کشورها مانند ترکیه بسیار جلوتر از ایران در فروش این سنگ‌ها عرض اندام کرده است و حتی با قیمت بالاتری نسبت به ایران تولیدات خود را به فروش می‌رساند.
شفیعی با بیان اینکه هر تولیدکننده یا معدنکاری خود را موظف به پرداخت مالیات می‌داند، گفت: در چنین شرایطی ترجیح می‌دهد معدنکاری را تعطیل کند تا مالیات پرداخت کند. زیرا در این صورت نقدینگی کمتری صرف معدن می‌کند. این در حالی است که چارچوب مالیاتی کشور باید برای تولیدکنندگان به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان را همه‌جانبه حمایت کند. دلیلی ندارد فعالان معدنی هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و هم مالیات بر درآمد. چنین نگاهی جرات معدنکاری را سلب کرده است. اینها همه موانع تولید است. 
او افزود: دولت بهتر است چند سالی با تولیدکنندگان و معدنکاران مدارا کند و در وهله بعد ضریب مالیاتی را کاهش دهد. در حال حاضر ضریب مالیاتی ما 25 درصد است در حالی که زمانی که بازار سنگ کشورنیز با رونق همراه بوده نیز همین رقم ضریب مالیاتی این بخش بوده است. فراموش نشود برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی نباید حرکت کرد زیرا سال جاری سال اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی نام دارد و باید به معنای واقعی مشکلات بخش تولید مورد توجه قرار گیرد. مخصوصا اکنون که مذاکره‌ها با خارجی‌ها هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده و تا حدودی روند مذاکرات کند شده است.
شفیعی در پایان گفت: انجمن سنگ ایران پیگیر این مذاکرات است و خارجی‌ها را در جزب سرمایه در معادن سنگ علاقه‌مند احساس می‌کند اما فعلا باید دید سخنان وزیر امور خارجه و سیاستگذاران چه تاثیری در مسیر جذب سرایه خواهد گذاشت و تا چه اندازه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به فضای معدنکاری کشور اعتماد پیدا می‌کنند.


منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین