چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 شمسی /5/1/2024 9:08:29 AM
مصطفی موذن زاده در گفت و گو با معدن نامه مطرح کرد:

بنیانگذار ایمیدرو با بیان اینکه وقت آن رسیده که اقدامات انجام شده در راستای تحقق طرح جامع فولاد مورد بررسی قرار گیرد، معتقد است تحریم های جدید امریکا در حوزه معدن و فولاد، شرایط جدیدی برای تولید و صادرات کشور ایجاد کرده که برای شناسایی مشکلات احتمالی عارضه یابی طرح جامع فولاد ضرورت دارد. 
عارضه یابی فولاد
موذن زاده در گفت و گو با معدن نامه با اشاره به تحریم های اخیر بخش معدن و صنایع آهنی امریکا علیه ایران بیان کرد: تعداد شرکت های معدنی و فولادی که این بار تحریم شدند افزایش یافته و آینده معادن و صنایع معدنی کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. 
او افزود: باید دید تشدید محدودیت ها چه تاثیری بر بازار مواد معدنی ایران به جا خواهد گذاشت. بار اول نیست که امریکا   بخش معدن کشور را نشانه گرفته اما تا کنون فعالان معدنی به نوعی تحریم ها را دور زده اند و با روش هایی صادرات خود را حفظ کرده اند.

رئیس هیات عامل پیشین ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه تحریم ها  در بخش معدن تا کنون بی تاثیر نبوده گفت: درست است که ایران با برخورداری ذخایر فراوان معدنی می تواند نیاز صنایع داخلی خود را تامین کند اما تا الان معدنکاران با هزینه های بالا تولید کرده اند و مجبور بودند با قیمت پایین محصولات خود را به فروش برسانند. 
بنیانگذار ایمیدرو معتقد است: به دنبال تحریم های قبلی امریکا در بخش معدن، افزایش هزینه حمل و نقل و محدودیت های مالی شرایط را برای صادرکنندگان کشور سخت و پیچیده کرده و مسلما حضور شرکت های معدنی و فولادی در بازار به آسانی صورت نگرفته است. 
او با بیان اینکه تشدید تحریم ها بیشتر از گذشته بازارهای معدنی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: ممکن است محدودیت های جدید آینده صنعت فولاد که برای افزایش تولیدمان طرح جامع فولاد تدوین شده مورد هدف قرار گیرد و تولید و صادرات فولادسازان طبق طرح جامع فولاد پیش نرود. 
بنیانگذار ایمیدرو افزود: تولیدکنندگان فولاد کشور در حال حاضر مشغول ظرفیت سازی و ارتقای کیفیت این صنعت هستند. نگرانی که وجود دارد این است که تحریم ها برنامه ریزی های انجام شده برای تولید فولاد در طرح جامع را تحت تاثیر قرار دهد و شرایط تولید آنطور که در طرح پیش بینی شده، پیش نرود. از این رو پیشنهاد می کنم عارضه یابی صنعت فولاد و هدف گیری آن در دستور کار قرار گیرد. 
او ادامه داد: بهتر است هر چه زودتر مشکلات احتمالی تولید فولاد و صادرات آن پس از تحریم های اخیر شناسایی شود و مطابق با آن استراتژی بلندمدتمان را داشته باشیم. گرچه فولادسازان ثابت کرده اند می توانند با ارتقای کیفیت و تنوع بخشی به محصولات بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند. به هر حال صنعت فولاد کشور در مقطع کنونی به جایگاه قابل قبولی رسیده و باید دید با تحریم های موجود چه سرنوشتی پیدا می کند.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین