چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 شمسی /5/1/2024 4:31:45 PM
معدن نامه محتوای سریال مانکن را تحلیل کرد

اخیرا سریال درام مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده از طریق شبکه های اینترنتی خانگی به خانه های ایرانیان راه پیدا کرده است. محور اصلی داستان این سریال جوانانی هستند که درگیر مافیای بزرگ پول و فساد شده اند و کارکتری به نام "اخگر" قصد دارد با نیت هدایت نقدینگی حاصل از پولشویی، مالکیت و سرمایه گذاری یک معدن را به عهده گیرد. این موضوع مورد انتقاد فعالان بخش معدن قرار گرفته تا جایی که سیدرضا عظیمی مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان اولین شخصی که نسبت به محتوای سریال واکنش نشان داده در این باره گفته است چنین فیلم و سریال هایی که در آن از بخش معدن به عنوان یک بخش ثروت آفرین،  تصویر نادرست و غیر شفاف نشان می دهند، می تواند در فرهنگ سازی و تصمیم سازی ها تاثیرات منفی به جا بگذارد.
ماینکن
به گزارش معدن نامه، فعالان بخش معدن سکانس هایی از سریال مانکن را نقد می کنند چون معتقدند با توجه به اهمیت اشتغالزایی و درآمدزایی بخش معدن در کشور خوشایند نیست با نشان دادن شخصیت های مرموز قاتل و ثروتمندان خوش‌پوشی که مودبانه صحبت می‌کنند ولی دستشان به خون آلوده است، وجهه کارآفرینان و سرمایه گذاران در این بخش مخدوش شود و سلامت جامعه معدنی را زیر سوال برد. 
سوال اینجاست که چه دلیلی دارد فیلم و سریالی ساخته شود و پشت پرده فساد و پولشویی به واگذاری یک معدن گره بخورد؟ آیا فیلم سازان و کارگردانان نمی دانند واگذاری یک معدن به سرمایه گذاران بر اساس صلاحیت فنی و مالی صورت می گیرد؟ 
البته در سریال مانکن غیر از کارکتر "اخگر"، کارکتری به نام خواجات وجود دارد که باقی شخصیت های داستان درباره آن با ترس حرف می زنند و قرار است خواجات "همتا" کارکتر دختری که کل داستان بر محور مظلومیت و عشق آن می گذرد به زور تصاحب کند و سر معدنی که برای پدر همتاست، با "اخگر" معامله کند. 
با این وجود، در حالی از نگاه جامعه معدنی سریال مانکن مورد انتقاد قرار گرفته که سیدرضا عظیمی مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس معتقد است اهمیت موضوع معدن به عنوان یک مزیت نسبی در کشور، استفاده از مشاوران معدنی در ساخت فیلم هایی که در آنها به معدن اشاره می شود می تواند در اشاعه فرهنگ معدن و فعالیت های معدنی در محیط های غیر معدنی و خانواده ها موجب شکل گیری تصمیم گیری و تصمیم سازی در بخش معدن کشور شود.
او بر این موضوع تاکید دارد که آموزش و هدایت تخصصی دست اندرکاران فیلم و سریال و خبرنگاران به سمت معدن در قالب بازدیدهای تخصصی و تورهای معدنی و ایجاد کلوپ های تخصصی خبرنگاران و اصحاب رسانه می تواند نقش بسزایی در یکسان سازی اطلاع رسانی و درک بهتر از محیط معدن را ایجاد کند.
به گفته عظیمی معدن یکی از مولدهای اشتغال پایدار و رونق تولید و محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته است که لازم است در رسانه جایگاه ویژه ای به آن اختصاص داده شود.
او همچنین درباره نکات مبهم و نادرستی که در سریال از بخش معدن ارائه می شود، گفته است: سرمایه گذار در ابتدا بیان می کند این معدن حاصل ۱۵ سال کار تحقیق می باشد و اکنون به معدن تبدیل شده است. از سویی عدم اشاره به فرآیند اکتشاف و معرفی پارامترهایی که برای سرمایه گذاری در یک معدن به عنوان مبنا شناخته می شوند.
او معتقد است: به اهمیت و ایجاد اشتغال برای کل روستاییان اطراف معدن و حتی جذب نیروی انسانی از شهرستان و مهاجرت معکوس به دلیل برکت ایجاد معدن اشاره نشده است. از طرفی تصویر بزرگی از اشتغال زایی بخش معدن در قالب این جمله که "۴۰۰۰ نفر وارد چرخه اقتصادی خواهند شد"، ارائه می شود که غیرمنطقی است.
عظیمی گفته است: ثبت کردن قانونی معدن به رغم ۱۵ سال تحقیق و توسعه و عدم آشنایی به فرآیند ثبت مجوزهای معدنی و عدم اطلاع خانواده معدندار در خصوص اقدامات انجام شده طی ۱۵ سال اکتشاف، دلالت در راز گونه بودن فرآیند و عدم شفاف بودن آن به عنوان یک اقدام مهم در خانواده است و مهمتر اینکه به صورت خیلی غافلگیرانه معدندار مجوز را به نام دختر خود ثبت کرده و اطلاعی در این خصوص به دخترش نداده است و این جای تعجب دارد. 
او بر این باور است تکیه کلام معدندار به سرمایه گذار مبنی بر اینکه: “از ملک من بیرون برو” اشاره براین نکته دارد که معدن مالکیت است در حالیکه معدن انفال بوده و مالک آن دولت است و معدن دار مجوز برداشت ماده معدنی اکتشاف شده را با رعایت قانون معادن دارد.
او همچنین گفته است: بزرگ نمایی معدن در تصاویر اصلی سکانس و عدم شفافیت فضای زیرزمین برای مخاطب به لحاظ ساختاری معدن نیز نکته ای است که در فیلم به آن پرداخته شده است. ضمن اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط معدندار و سرمایه گذار در فضای معدن زیر زمینی نیز نکته فنی مهم است که به لحاظ ایمنی در سکانس مورد اشاره رعایت نشده است.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین