چهارشنبه 2 خرداد 1403 شمسی /5/22/2024 5:43:42 AM
گفت و گوی معدن نامه با حسن خلج طهرانی

حسن خلج طهرانی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد: تمام تلاش ما در منطقه فراهم کردن زیرساخت های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
قطب اقتصاد
حسن خلج طهرانی در گفت و گو با معدن نامه اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ابتدا با مساحت دو هزار هکتار آغاز به کار کرد و در سال 93 دو هزار و 500 هکتار دیگر به مساحت آن اضافه شد. از همان زمان فعالیت منطقه به صورت جدی شروع شد. کارخانجات بزرگی به خصوص کارخانجاتی که نیاز به حمل و نقل دریایی داشتند، برای واردات و صادراتشان دسترسی به آب برایشان جذابیت داشت و همین دلیلی شد تا به منطقه ویژه بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.
او با بیان اینکه دسترسی به آب برای صنایع مستقر در بندرعباس مزیتی بزرگ محسوب می شود، افزود: اولین بار فولادمبارکه هم قرار بود در بندرعباس راه اندازی شود اما به خاطر مسائل جنگ و مسائلی که در آن زمان مطرح بود،  کارخانه فولاد در اصفهان راه اندازی شد و الان می بینیم که فولادمبارکه درگیر مشکل کم آبی است. 
خلج طهرانی ادامه داد: پس از آن ایمیدرو ورود کرد و فولاد هرمزگان را در این منطقه مستقر کرد پس از مدتی به بخش خصوصی واگذار کرد. فولاد کاوه جنوب کیش هم در منطقه ویژه مستقر شد و سهام آن هم اکنون برای بنیاد مستضعفان است. صبافولاد خلیج فارس هم اینجاست که  که صددرصد سهامش برای صندوق بازنشستگی کشوری است. قرار گرفتن کارخانه آلومینیوم المهدی، شرکت فومن شیمی، نیروگاه غدیر، شرکت بناگستر، شرکت توکاصنعت، کارخانه سنگ آهن نسوز و ... این منطقه را از هر لحاظ آماده به جذب سرمایه گذاری های جدید و طرح های توسعه ای کرده است.  
این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 10 کارخانه فعال در منطقه ویژه داریم، گفت: حدود 11 طرح داریم که در حال حاضر بر روی آنها کار می شود تا به بهره برداری برسند. یکی از آنها گندله سازی مادکوش است که در مرحله 96 درصد پیشرفت است. پیش بینی ما این است که قبل از سال جدید به بهره برداری برسد. به نظرم حداکثر 22 بهمن ماه به مرحله راه اندازی برسد. در واقع برق و آب و گاز آن اماده شده است.
خلج طهرانی ادامه داد: گندله سازی مادکوش صد درصد برای بخش خصوصی است. تمام تلاش ما در منطقه فراهم کردن زیرساخت های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. گذشته از قوانین و مقررات دست و پاگیری که در بخش تولید کشور دیده می شود، مانند مالیات‌، ارزش ارزش افزوده، عوارض و قوانین گمرکی، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یک مزیت بزرگ برای تولید داخلی است. کنار آب بودن و به نوعی اسکله منطقه دریچه ای به روی صادرات و واردات مواد معدنی باز کرده که این یک موقعیت مطلوب برای تولیدکنندگان به خصوص فولادی هاست که می‌توانند به راحتی مواد اولیه‌شان را وارد کنند و از طرف دیگر محصولاتشان را هم به راحتی صادر کنند. در واقع هزینه حمل را برای تولیدکنندگان بسیار کاهش می‌ دهد. 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ادامه گفت: حسن دیگری که این منطقه ویژه دارد، این است که به راه آهن سراسری متصل است. همین ویژگی تصادفات حمل و نقل جاده‌ای و مشکلات آن را کاهش می دهد. با راه آهن از هر نقطه کشور که امکان اتصال به راه آهن دارد، تولیدکنندگان می‌توانند مواد معدنی‌شان را به منطقه ویژه به صورت کاملاً مکانیزه منتقل کنند.
خلج طهرانی مطرح کرد: ما در زمینه مسوولیت اجتماعی هم خدمات بسیاری در بندرعباس انجام داده ایم. استراتژی مان این است که حالا که ما با بودن واحدهای صنعتی‌، شهر شما را تبدیل به یک شهر صنعتی کرده ایم و زندگی در شهرهای صنعتی مصائب خاص خودش را دارد، ما در قبال شما مسوولیت‌هایی هم داریم. 
او افزود: ما سال گذشته مدرسه‌ شهر را بازسازی کامل کردیم و یک مدرسه استاندارد برای بچه‌های دبستانی ساختیم. در زمینه ورزش نیز زمین‌های ورزشی برای جوانان درست کردیم و تجهیزات ورزشی در آن قرار دادیم. پیاده روها را درست کردیم و تا آنجایی که توانستیم به نظافت روستاهای اطراف کمک کردیم.
خلج طهرانی ادامه داد: منطقه ویژه خلیج فارس در حال حاضر برای 11 هزار نفر شغل ایجاد کرده که از این میزان 650 نفر در واحد ستادی مشغول به کار هستند و 30 نیروی خانم در زمینه های مختلف اداری مشغول به کار هستند. 
او افزود: تامین زیرساخت‌ها مانند برق و گاز جزو وظایف ماست و سرمایه‌گذاری به این منطقه بیایید، تامین زیرساخت ها برعهده مدیریت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس است که برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری فراهم کند. 
 خلج طهرانی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه هایی برای رونق گردشگری صنعتی منطقه ویژه داریم که در راستای آن هتل خلیج فارس در حال بازسازی است. یکی از ظرفیت های منطقه ویژه در صنعت گردشگری، ماهیگیری است که این نشان از توجه ما به محیط زیست دریایی سالم است.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین