چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 4:51:27 AM
یک فعال معدنی مطرح کرد

یک فعال معدنی با بیان اینکه شرکت‌های معدنی باید متولی اکتشاف باشند، گفت: مدیریت دولتی حوزه معادن و مجموعه‌های فولادی در مواردی به مدیریت خصوصی تبدیل شده اما به نظر می‌رسد اینجا به صورتی ناقص رها شده است؛ به عنوان مثال شرکت سنگ‌آهن مرکزی اگر خصوصی شده است باید مانند شرکت‌های خصوصی توسعه یابد و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در آن شود و دارایی معدنی آن در این بخش به فعلیت برسد.
شرکت‌های معدنی متولی اکتشاف باشند

به گزارش بیرونیت به نقل از روزنامه جهان صنعت، حمیدیان تصریح کرد: بدنه دولتی و سازمان دولتی نمی‌تواند موضوع اکتشاف را جلو ببرد و شرکت‌های معدنی باید تولیت اکتشاف را داشته باشند.
این فعال معدنی گفت: با پذیرش این قاعده، مجموعه‌های دولتی به سمت سیاستگذاری می‌روند و نسبت به تقسیم کار بین شرکت‌های مختلف خصوصی و حل موضوع سرمایه‌گذاری در اکتشاف و بهره‌برداری اقدام می‌کنند.
او همچنین تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه معدنکاری حوزه آهن است که اگر تصمیمات درستی در این حوزه گرفته شود در سایر حوزه‌های معدنکاری هم می‌توانیم موفق باشیم.
پروژه‌های معدنی در سطح جهان
حمیدیان به آمارهای پروژه‌های معدنی جهان در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و افزود: مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های معدنی در این سال بیش از هزار میلیارد دلار بوده و حدود ۱۷۲ میلیارد دلار آن که حدود ۱۵ درصد است در حوزه اکتشاف هزینه شده است.
به گفته وی در برخی کشورها مانند استرالیا و چین سالیانه تا ۸ میلیون متر حفاری اکتشافی انجام می‌شود، در حالی که این آمار در کشور ما در بهترین حالت حدود ۵۰۰ هزار متر است که باید تلاش کرد این عدد را تا ۲ میلیون متر افزایش داد.
حمیدیان با بیان اینکه مجموع ذخایر قابل استخراج ما در حوزه آهن حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن است گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیون تن از این ذخایر مصرف شده است.
این فعال معدنی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ سال است که در مورد افق ۱۴۰۴، تاب‌آوری و اهمیت اکتشافات مباحثی مطرح می‌شود اظهار کرد: در دهه ۵۰ فعالیت معدنکاری در منطقه بلوک مرکزی ایران با حضور روس‌ها آغاز شد و انتظار می‌رفت در این نیم قرن اتفاقات جدی‌تری در مستعدترین منطقه آهنی ایران اتفاق بیفتد اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در این منطقه و در معدن چغارت که قدیمی‌ترین معدن شناخته شده در بلوک مرکزی ایران است تنها عملیات بهره‌برداری انجام شده و نهایتا چند معدن جدید به مجموعه اضافه شده که همه این موارد مبتنی بر معادن مستعد و قابل بهره‌برداری و اخذ مباحث اقتصادی بوده است.
اهمیت قانونگذاری
حمیدیان به موضوع قانونگذاری هم اشاره کرد و گفت: این روزها با مصوبه جدیدی در حقوق دولتی و حق انتفاع مواجه شدیم که شوک جدیدی در حوزه‌های معنی ایجاد کرد. وقتی نهادهای دولتی درگیر عملیات شده و از برخی سیاستگذاری‌ها غافل می‌شوند مشکل به وجود می‌آید.
وی افزود: نگاهی که وجود دارد این است که معدن یک موضوع یک‌طرفه است و فقط سود می‌دهد و تامین منابع برای کشور می‌کند، این نگاه باید اصلاح شود، زیرا امروز معادن دوطرفه هستند و باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود تا به سود برسد. اصلاح این ذهنیت نیاز به کار در لایه‌های مدیریتی کشور دارد.
اهمیت آموزش
حمیدیان به مساله آموزش دانشگاهی هم اشاره‌ای کرد و گفت: مساله آموزش و دانشگاه در حوزه معدن جدی است و باید نظام آکادمیک ما هم در این حوزه ارتقا پیدا کند تا نیروی مورد نیاز و متخصص هم به موازات توسعه تامین شود.
وی با بیان اینکه در دهه گذشته ۵۰ درصد از تعداد دانشجوهای معدن کاهش یافته است اظهار کرد: اگر الگوی رشته‌های پزشکی را در حوزه معدن اجرا کنیم می‌توانیم امید داشته باشیم که این بخش توسعه یابد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین