يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 5:55:04 PM
معدن نامه موانع واردات ماشین آلات دست دوم معدنی را بررسی می کند

آزادسازی واردات ماشین آلات دست دوم معدنی طی دو سال اخیر فعالان معدنی کشور را نسبت به نوسازی ماشین آلات شان امیدوار کرده است. گرچه معافیت واردات ماشین‌آلات معدنی از پرداخت حقوق گمرکی در روزهایی که بخش تولید با محدودیت های بین المللی دست و پنجه نرم می کند، خبر خوشحال کننده ای برای فعالان معدنی محسوب می شود اما معدنکاران تا چه اندازه توانسته اند طعم این آزادسازی را بچشند و ماشین آلات دست دوم بخرند؟ آنها در راه نوسازی ماشین آلاتشان با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟
طلسم نوسازی
به گزارش معدن نامه، حمیدرضا امیریان، دبیر کمیته پیمانکاران معدنی خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت نوسازی ماشین آلات در بخش معدن مطرح کرد: آزادسازی واردات ماشین های معدنی فرصت بسیار خوبی برای معدنکاران به وجود آورده تا به سمت نوسازی و پیشرفته شدن قدم بردارند. این در حالی است که به دلیل وجود برخی موانع، همچنان معدنکاران نمی توانند ماشین آلات موردنیاز خود را از کشورهای خارجی خریداری کنند. 
 او در ادامه گفت: برخی معدنکاران بخش خصوصی به دلیل وجود همین موانع ماشین های خریداری شده خود را نتوانسته اند از گمرک ترخیص کنند. از نظر معدنکاران بخش خصوصی این آزادسازی ابهامات بسیاری دارد و زمانی که یک معدنکار می خواهد ماشین معدنی وارد کند، تردید دارد که می تواند سفارش خود را از گمرک ترخیص کند یا خیر. 
امیریان افزود: بسیاری از اوقات آفرهای خوبی برای ماشین آلات خارجی اعلام می شود اما با وجود این تردیدها فعالان معدنی نمی توانند ریسک کنند و ماشین بخرند. ضمن اینکه ملاک خرید ماشین کارکرد 5 سال است که اصلا این رویه منطقی نیست و بهتر است برای ماشین آلات خط تولید سیاستگذاری مناسبی صورت گیرد. از سویی در راستای توسعه و نوسازی معادن به صلاح است که سیاستگذاران با سیاست‌های تشویقی معدنکار را به سمت مدرن سازی و نوسازی ترغیب کنند نه اینکه با خودتحریمی ها شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی سخت و سخت تر کرد.
حسین سروانی یکی از معدنکاران بخش خصوصی نیز در خصوص موانع واردات ماشین آلات خارجی دست دوم معتقد است: مشکلات انتقال ارز بزرگترین مانع نوسازی ماشین آلات معدنی کشور است. او با تاکید بر اینکه خرید ماشین آلات دست دوم معدنی هزینه های معدنکاری را کاهش می دهد، اظهار کرد: آزادسازی واردات ماشین آلات کارکرده از هر نظر به نفع معادن است زیرا علاوه بر نوسازی ماشین و تجهیزات معدنکاری، معدنکاران بابت خرید ماشین آلات دست دوم هزینه کمتری نسبت به ماشین های نو می پردازند. 
این معدنکار بخش خصوصی همچنین باور دارد که رونق خرید ماشین آلات خارجی بستگی به وضع تعرفه واردات آن دارد زیرا اگر تعرفه خودرو سواری بر روی یک ماشین آلات تولیدی وضع شود، فعالان اقتصادی رغبتی برای نوسازی ماشین آلات خود ندارند و ناچارند با ماشین آلات فرسوده معدنکاری کنند. 
سروانی با بیان اینکه باید دید اینستکس تا چه اندازه موانع مبادلات مالی ایران را برطرف می کند، گفت: یکی از شروط آزادسازی واردات، 5 سال کارکرد ماشین آلات است که هیچ معدنکار خارجی ماشین خود را با عمر 5 سال تعویض نمی کند و معمولا ماشین های 10 سال به بالا را برای فروش می گذارند که بهتر است سیاستگذاران مجددا شروط واردات ماشین آلات کارکرده معدنی را بازنگری کنند.
در ادامه بهار روانبد کارشناس بخش معدن با اشاره به افزایش هزینه معدنکاری در کشور مطرح کرد: عمر مفید ماشین آلات معدنی بیشتر از 25 سال نیست و ماشین ها و تجهیزات جز  سرمایه ثابت مجتمع معدنی محسوب می شود. تجهیزات جزو لاینفک معدن است و با توجه به اینکه استهلاک ماشین آلات معدنی بسیار بالاست، باید تمام مولفه ها را در هزینه های معدنکاری و نوسازی در نظر گرفت.
او افزود: تجهیزات معدنی در دو بخش مهم تقسیم می شوند، حمل و نقل، سایت استخراج و کارخانه فرآوری. تامین و نوسازی هر کدام هم در حال حاضر با ارز آزاد از توان معدنکاران کشور خارج است. در واقع این تصمیم سازان در وزارتخانه و ایمیدرو هستند که باید با سیاستگذاری های مناسب راه نوسازی را برای معدنکاران کشور هموار کنند و با نگاه کارشناسی فعالان معدنی را به سمت توسعه سوق دهند. 
روانبد ادامه داد: ضمن اینکه برای خرید ماشین و دستگاه موردنیاز در فرآوری، ذوب و تغلیظ باید با برنامه، مطالعه و امکان سنجی سراغ ماشین آلات خارجی رفت. زیرا انتخاب ماشین های معدنی کارکرده خود نیازمند تخصص، تجربه و دانش است.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین