سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 5:26:41 AM

گردهمایی ملی علوم زمین پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲ اسفند در این سازمان آغاز به کار کرد.
آغاز به کار ۴۱‌امین گردهمایی علوم‌زمین با تاکید بر موضوع مخاطرات طبیعی و بررسی وضعیت اکتشافات معدنی کشور

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، این رویداد بزرگ علمی طی ۲ و ۳ اسفند سال جاری به همت پژوهشکده علوم‌زمین و با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با حضور علاقه‌مندان عرصه علوم‌زمین کشور برگزار شد.
در همین زمینه، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیرعلمی چهل و یکمین گردهمایی علوم زمین با اشاره به جزئیات برگزاری این رویداد، گفت: دبیرخانه این گردهمایی از اوایل تابستان سال جاری تشکیل و فرآیند دریافت مقالات آغاز شد.
دکتر عباس قادری ادامه داد: در این کارگاه ۲۲۰ مقاله برای ارائه انتخاب شدند که از این تعداد ۷۲ مقاله به صورت ارائه شفاهی انتخاب شدند و محور این مقالات در حوزه‌های اکتشاف، زمین‌شناسی کاربردی و توسعه‌ای و علوم زمین است.
وی ارائه سخنرانی کلیدی را از دیگر برنامه‌های این رویداد نام برد و یادآور شد: این سخنرانی‌ها در حوزه‌های زمینلرزه شمال باختری ایران، اصول و مفاهم ژئوپارک‌ها، الزامات اکتشافات و چالش‌ها و بحران‌های آبخوان‌ها خواهد بود.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:
وضعیت بحرانی معادن آهن تا ۱۴ سال آینده
در ادامه رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه اگر به ذخایر آهن کشور توجهی نشود، تا ۱۴ سال آینده دیگر سنگ‌آهن نخواهیم داشت، گفت: بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۳۰ ذخایر معدنی به پایان می‌رسد؛ از این رو باید به سمت اکتشافات عمقی حرکت کنیم.
دکتر علیرضا شهیدی امروز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان متبوع خود در حوزه‌های علوم مختلف زمین، افزود: فعالیت‌های این سازمان دانش‌محور است و زمینه فعالیت‌ها در حوزه‌هایی چون مخاطرات زمین شناسی، اکتشافات معدنی و ژئوتوریسم است.
به گفته وی، شناسایی مواد معدنی برای تولید ثروت ملی و ارزیابی و پایش مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اجتماعی از ماموریت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، مشارکت در طرح‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علوم زمین را از دیگر فعالیت‌های این سازمان نام برد و یادآور شد: کمیسیون بین‌المللی تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا (CGMW) دنیا را به ۹ سازمان زمین شناسی تقسیم کرده و ریاست تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه در کمیسیون بین‌المللی CGMW بر عهده ایران است.
به گفته شهیدی، در این راستا تاکنون از سوی ایران نقشه‌هایی تهیه شده و به تایید این کمیسیون رسیده است.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تهیه نقشه‌های پایه را از ماموریت‌های این سازمان دانست و با بیان اینکه برای این منظور نسبت به تهیه نقشه‌های زمین شناسی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم اقدام شد، ادامه داد: علاوه بر آن طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با هدف ایجاد تحول در حوزه اکتشافات معدنی، تعریف و از سال ۹۹ اجرای آن آغاز شد.
وی دستاورد این طرح را تقسیم کار در حوزه اکتشاف معادن دانست و خاطرنشان کرد: بخش پی‌جویی و شناسایی معادن بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است و کشف معدن نیکل در پهنه بیرجند از دیگر دستاوردهای این طرح بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چالش‌های موجود در بخش ذخایر معدنی، گفت: ایران دارای ۶۸ نوع ماده معدنی است و نیاز است تا توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد که یکی از نیازهای این حوزه تهیه نقشه‌های پایه است و در صورتی که به این حوزه توجهی نشود، در آینده معادن معدنی کشور دچار بحران خواهد شد.
وی اضافه کرد: نمونه آن معدن آهن است و در صورتی که به آن توجه نشود تا ۱۴ سال آینده دیگر سنگ آهن نخواهیم داشت.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر ضرورت توجه به اکتشافات معدنی عمیق، افزود: دنیا به سمت اکتشافات عمقی حرکت کرده است، چرا که بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۳۰ ذخایر معدنی به پایان می‌رسد.
پژوهشگر لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور :

تهران پتانسیل زلزله ۷.۲ را دارد/احتمال خطر در مناطقی که زلزله‌های بزرگ را تجربه کرده‌اند
در ادامه دکتر شهریار سلیمانی آزاد گفت: مطالعات و بررسی‌های محققان نشان می‌دهد ایران پتانسیل زلزله‌های بزرگتر از ۷.۵ را دارد، ضمن آنکه مشاهده نتایجی که روی ترانشه گسل‌ها دریافت شده و بر اساس اطلاعات مربوط به گسل‌ها و مطالعات تحلیل خطر زمینلرزه برای تهران، پتانسیل زلزله‌ای با بزرگای ۷.۲ وجود دارد.

پژوهشگر لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه آگاهی، تعهدآفرین است، گفت: در این جلسه گسلش جنبایی و زمینلرزه‌ای شمال باختری ایران، ترکیه و پهنه انتقالی قفقاز با نگاهی به زمینلرزه‌های پی در پی خوی ایران و ترکیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در همه نقاط جهان زلزله رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: عمده زمینلرزه‌ها در کمربند آلپ-هیمالیا است که با طول ۱۰ هزار کیلومتر از اروپا تا بخش آسیا ادامه دارد و دست کم در برگیرنده ۳ پهنه برخوردی است.

سلیمانی، این ۳ پهنه را شامل "بخش بین پلیت هندوستان در جنوب و اوراسیا"، "بخش مرکز بین پلیت عربی و اوراسیا در شمال" و "بخش باختری بین پلیت افریقا در جنوب و اوراسیا " دانست که دائم در حال فشرده شدن قرار دارد و یادآور شد: این ۳ پهنه با سرعت‌های مختلفی در حال کوتاه شدگی هستند.

پژوهشگر لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به موقعیت آلپ-هیمالیا، اظهار کرد: ساختارهای اساسی شکل گرفته در این منطقه یک بخش باختری با گسل اساسی بحرالمیت مشخص می‌شود و بخش خاوری آن در کوه‌های زاگرس با فشردگی و برش همراه است و کمی شمال‌تر این منطقه، با شکستگی‌های گسل خاور آناتولی قرار دارد.

به گفته وی؛ حرکت رو به شمال صفحه عربی باعث می‌شود که بخش گسل آناتولی و بخش شمال باختری ایران به طرفین فرار تکتونیکی دارد که این امر اثر خود را در زلزله‌های آتی نشان می‌دهد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه رخداد یک زلزله با بزرگای ۷ در میان کویر لوت اهمیت زیادی ندارد که یک زلزله با بزرگای ۶ در منطقه پر جمعیت رخ دهد، اضافه کرد: بررسی زلزله‌های بازه زمانی ۱۲۰ سال گذشته هم دستگاهی و هم تاریخی منطقه باختری ایران نشان می‌دهد که در این بازه زمانی در این منطقه که شهرهای پرجمعیتی چون ری و تبریز در آن قرار دارند، هیچ زلزله بزرگی رخ نداده است که این امر نشانگر طولانی بودن دوره بازگشت است.

این محقق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به مطالعات ۲۵ سال اخیر که از سوی محققان اجرایی شده، گفت: برای این منطقه دوره‌های بسیار طولانی را برای زمینلرزه‌های بسیار بزرگ دیدیم و این در حالی است که تمرکز جمعیت در این منطقه زیاد است، به گونه‌ای که ۴۵ درصد جمعیت کشور در این منطقه ساکن هستند.

زلزله‌های خوی

سلیمانی به زلزله اخیر خوی اشاره کرد و ادامه داد: این زمینلرزه در حاشیه خاوری پلیت عربی است و نیاکان ما در فلات خشک و نیمه خشک ایران همواره به دنبال آب بودند و در این تلاش‌ها خود را به رشته کوه‌ها نزدیک کردند، از این رو این مناطق دارای شرایط مساعدی برای تجمع جمعیت شدند.

وی یادآور شد: بر این اساس هم اکنون ما با شهرهای بزرگی مواجه هستیم که در کنار و یا بر روی گسل‌ها ساخت‌وساز کرده‌اند که این شرایط نشان می‌دهد که در گذر زمان ما خود را آسیب‌رسان‌تر کرده‌ایم و چون آسیب‌پذیر شدیم، خود را در مواجهه با ریسک بیشتری قرار داده‌ایم.

پژوهشگر لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی، زلزله‌های به ثبت رسیده در ایران را زلزله‌های کم ژرفا توصیف کرد و گفت: این زلزله‌های کم عمق محیط کوچکتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی اثر آنها قوی‌تر است و نیاز است که سرمایه‌گذاری بیشتری برای جبران اقدامات صورت گیرد تا به ایمنی برسیم.

وی افزود: زمانی که به سمت تبریز و خوی می‌رویم، سامانه گسلی به نام "سیه چشمه-خوی- تبریز" داریم که طول آن قریب به ۶۰۰ کیلومتر است و در تمامی این مناطق (خوی، تبریز و سیه چشمه) زلزله‌های تاریخی را تجربه کرده‌اند و بر اساس علم روز دنیا جایی خطرناک است که در گذشته زلزله‌های بزرگ را تجربه کرده است، چون چنین مناطقی پتانسیل تجربه کردن زلزله‌های بزرگ را دارد.

سلیمانی، اضافه کرد: این سامانه گسلی همچنین شامل پهنه‌هایی از شکستگی‌ها است و منطقه تبریز در یک بازه ۲۱۳ ساله، حدود ۵ رخداد بزرگ زلزله‌ای داشته که از سمت خاور به سمت باختر رخ داده است.

وی ادامه داد: چنین رخداد زلزله‌های پی در پی در بخش‌های دیگر ایران مانند بخش خاوری ایران بوده که نمونه آن زلزله دشت بیاض است که مجروحان این زلزله به شهر دیگری به نام "فردوس" منتقل می‌شود، ولی با فاصله چند ساعت از زلزله دشت بیاض، به دلیل تنشی که ایجاد شده، گسل بعدی فعالیت می‌کند و زلزله دیگری در فردوس رخ می‌دهد که همان مجروحان در بیمارستان فردوس جان خود را از دست می‌دهند.

سلیمانی تصریح کرد: بر اساس این شواهد، ایران پتانسیل‌های لازم برای چنین رخدادهایی را می‌تواند داشته باشد.

اقدامات مهندسی در ۳ رخداد لرزه‌ای در خوی
پژوهشگر لرزه‌زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به زلزله‌های ۳ گانه خوی، گفت: اولین زلزله با بزرگای ۵.۴ در روز ۱۳ مهر سال جاری رخ داد که طی آن گفته می‌شود ۱۵ هزار واحد مسکونی خراب شد. رویداد دوم در ۲۸ دی ماه با بزرگای ۵.۴ و در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و زلزله سوم با بزرگای ۵.۹ در ۸ بهمن رخ داد.

وی با بیان اینکه این سازه‌ها با زلزله ۷.۸ فرو نریخته‌اند، بلکه با زلزله ۵.۴ بوده، این امر را مورد توجه مهندسان دانست و افزود: در بازدیدهایی که از منطقه داشتیم، مشاهده کردیم ترک‌هایی با طول ۲.۵ کیلومتر ایجاد شده بود.

سلیمانی ادامه داد: ما با منطقه‌ای مواجه هستیم که تخریب این چنینی رخ داده، ولی مساله اصلی آن است که میدان تنش منطقه را به هم زده است. زمانی که میدان تنش منطقه‌ای از طریق زلزله‌ای به هم ریخته می‌شود، بسته به بزرگای خودش می‌تواند تغییرات کوچک و یا بزرگ ایجاد کند. تصور کنید در زلزله ۷.۸ ترکیه چه میدان تنشی ایجاد شده و چه اثری بر روی گسل همجوار خواهد داشت.

سؤالات اساسی درباره تهران

سلیمانی با طرح این سوال که آیا ما پتانسیل تجربه کردن چنین زمینلرزه‌های بزرگتر از ۷.۵ در ایران را داریم یا خیر، توضیح داد: سال ۲۰۱۳ زمینلرزه سراوان با بزرگای ۷.۷ و ۷.۸ رخ داد و نشان می‌دهد که ایران چنین پتانسیلی را دارد، خوشبختانه اگرچه زلزله سراوان مساحت زیادی را لرزاند، ولی با توجه به تنکی جمعیت و ژرفای زیاد، خسارت زیادی مشاهده نشد، اما آیا این موضوع در مورد شمال و شمال باختر ایران نیز صدق می‌کند؟

وی با اشاره به گسل شمال تبریز، گفت: مطالعات ما در این منطقه نمایانگر برخی از ویژگی‌ها است که نیاز به تعمق و دقت دارد.

سلیمانی به وضعیت لرزه‌خیزی تهران اشاره کرد و یادآور شد: مشاهده نتایجی که روی ترانشه گسل‌ها دریافت کردیم و بر اساس اطلاعات مربوط به گسل‌ها و مطالعات تحلیل خطر زمینلرزه برای تهران، پتانسیل زلزله‌ای با بزرگای ۷.۲ وجود دارد.

ارزیاب بین‌المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو:
چالش‌های ایران برای ثبت ژئوپارک‌ها در یونسکو
در ادامه ارزیاب بین‌المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو، ژئوپارک‌ها را مناطقی یکپارچه دارای چشم‌اندازهای باارزش زمین‌شناسی دانست و گفت: برای ثبت این مناطق در یونسکو با چالش‌هایی همچون عدم درک و شناخت محلی از اصول تشکیل ژئوپارک‌ها، نبود قوانین رسمی و قابل استناد مواجه هستیم.
علیرضا امری کاظمی با بیان اینکه ایران به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی دارای پتانسیل‌های ژئوتوریسم است، افزود: ایران با دارابودن ۶ هزار کیلومتر خط ساحلی، بالاترین خط ارتفاع از دریا به طول ۶ کیلومتری، ۲ هکتار جنگل و ۱۲ میلیون هکتار جنگل بلوط، اختلاف دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و ۴ فصل بودن دارای مزایا برای ایجاد ژئوپارک است.
وی، وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری، وجود کوچکترین حشره خوار به وزن ۲ گرم و بزرگترین پستاندار (وال) به وزن ۳۰ تن را از دیگر مزایای اقلیمی ایران نام برد و خاطر نشان کرد: همچنین سریع‌ترین جانور به نام یوزپلنگ آسیایی و قدیمی‌ترین جنگل‌ها به نام هیرکانی از دیگر پتانسیل‌های کشور است.
امری‌کاظمی با اشاره به مزیت‌های زمین ساختاری کشور، خاطرنشان کرد: تاکنون اطلس ژئوپارک ایران منتشر شده، ضمن آنکه ژئوپارک قشم ثبت جهانی شده و ژئوپارک ‌های طبس و ارس در مسیر تایید یونسکو قرار دارند.
ارزیاب بین‌المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو از ایجاد ژئوپارک در شیراز، یزد و مراغه خبر داد و یادآورشد: برای ثبت ژئوپارک‌ها با چالش‌هایی چون عدم درک و شناخت محلی از اصول تشکیل ژئوپارک‌ها، نبود قوانین رسمی و قابل استناد، مشکلات تداخل و تعارض در مدیریت عرصه‌ها، توجه و تمرکز بر جاذبه‌های زمین‌شناختی و عدم توجه به گونه‌های دیگر میراث فرهنگی مواجه هستیم.
وی، ایجاد همگرایی میان نهادهای مرتبط با ژئوپارک‌ها، فهرست‌برداری از جاذبه‌های لرزه زمین‌شناختی و انجام فعالیت‌های ترویجی را از جمله راهکارها برای برون‌رفت از چالش ثبت ژئوپارک‌ها ذکر کرد.
امری‌کاظمی با تاکید بر اینکه ژئوپارک‌ها، پارک به شمار نمی‌روند، گفت: ژئوپارک‌ها مناطق یکپارچه دارای چشم‌اندازهای باارزش زمین‌شناسی هستند که با هدف افزایش درک و آگاهی در زمینه استفاده پایدار از منابع زمین، گسترش زمین گردشگری و کاهش اثرات مخاطرات طبیعی، راه‌اندازی می‌شوند.
به گفته وی، حفظ میراث زمین‌شناختی، ایجاد درآمدزایی و اشتغال و ایجاد توسعه پایدار از دستاوردهای این مناطق محسوب می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور:

کاهش ۵۸ درصدی دانش‌آموختگان رشته‌های زمین‌شناسی و معدن طی ۱۰ سال
در ادامه این نشست رضا جدیدی، از کاهش ۵۴ درصدی تعداد دانش‌آموختگان رشته‌های زمین‌شناسی و معدن در ۱۰ سال اخیر خبر داد.

وی وظیفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را حاکمیتی عنوان کرد که مهمترین ماموریت آن شناسایی منابع معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت ملی و شناسایی و پایش مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اجتماعی و هدر رفت ثروت ملی نام برد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با انتقاد نسبت به قیاس سازمان زمین‌شناسی با بنگاه‌های اقتصادی، ادامه داد: سازمان‌های زمین‌شناسی در کل دنیا سازمان‌هایی هستند که برای کشور فعالیت می‌کنند نه برای یک بنگاه خاص.
جدیدی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی در حوزه فعالیت‌های دانش‌محور به همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی نیاز دارد، اضافه کرد: بحران تامین ماده اولیه را برای صنایع طی دهه آینده خواهیم داشت، چرا که سیاست‌های ما در بخش اکتشاف، همگرا نبوده و از این رو منجر به کشف ذخیره جهانی در کلاس جهانی نشده است.
وی با اشاره به طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور، افزود: یکی از اهداف ما از این طرح که سابقه اجرای آن از یک سال و نیم گذشته است، نهادسازی بوده است.
جدیدی یکی از چالش‌های حوزه اکتشاف را نیروی انسانی نام برد و یادآور شد: وقتی از این صحبت می‌شود که نیاز به یک سازمان زمین‌شناسی قدرتمند داریم، صحبت از نهادی می‌شود که ارتباط خوبی با متخصصان و دانشگاهیان با اطلاعات پایه خوب داشته باشد که در این زمینه مشکلاتی داریم.
وی در این باره توضیح داد: در سال‌های گذشته با توجه به شعارهای دولت در زمینه کوچک‌سازی دولت، پارادایم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مطرح شد، ولی امروزه شاهدیم که در شرکت‌های بخش خصوصی مهندسی مشاور، تعطیلی این شرکت‌ها و رهاسازی آنها اتفاق افتاده است.
به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ، بسیاری از فعالیت‌های شرکت‌های مهندسی مشاور به سمت فعالیت‌های اقتصادی بخش معدن سوق یافته است. علاوه بر آن بازنشستگی نیروهای انسانی و عدم جذب را داشته‌ایم.
وی، عدم برنامه‌ریزی نظام‌های برنامه‌ریزی کشور را از دیگر چالش‌های سازمان زمین‌شناسی در حوزه نیروی انسانی ذکر کرد و گفت: در نتیجه، یک بازار کار بزرگ در زمینه اکتشاف و زمین‌شناسی را از دست داده‌ایم و این چالش موجب ناکارآمدی حاکمیت در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف شده است.
جدیدی با تاکید بر اینکه بر این اساس ۵۴ درصد کاهش دانش‌آموخته در ۱۰ سال اخیر را در حدود ۴۸۰۰ کد رشته زمین‌شناسی ومعدن این حوزه شاهد بودیم، یادآور شد: در حوزه شرکت مهندسین مشاور آمار خوبی نداریم و نمی‌توانیم برون‌سپاری را اجرایی کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد:

احداث چاه‌ها، سرطانی به جان آبخوان‌های کشور
حسین محمدزاده، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه بحران آب ایجادشده در کشور ناشی از عملکرد کشور در زمینه مدیریت منابع آب است، گفت: احداث چاه‌ها سرطانی است که به جان آبخوان‌های کشور افتاده است.
وی با اشاره به بحران‌های آبخوان‌های کشور، گفت: اگر در کشور به مساله آب پرداخته نشود، دچار مشکلات بسیار عدیده‌ای خواهیم شد.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه بحران زمانی رخ می‌دهد که تقاضای بیشتری وجود داشته باشد، افزود: در قرآن به صراحت آمده است که ما اگر می‌خواستیم، آب را تلخ قرار می‌دادیم و من به دو تفسیر رسیدم؛ یکی آنکه اگر ما به درستی از این منبع خدادادی استفاده نکنیم، آب‌ها تلخ می‌شوند و این اتفاقی است که در کشور در حال رخ دادن است، به این معنا که با بحران کیفی آب مواجهیم.
وی با اشاره به تفسیر دوم، توضیح داد: آب متشکل از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن است و خدا می‌توانست عناصر دیگری را همراه آب که از دریاها برای ما می‌آورد، در آب اضافه کرند، ولی این کار را نکرد تا بتوانیم در کره زمین زندگی کنیم؛ از این رو وظیفه ما است که شکرگزاری کنیم و از آب به خوبی استفاده کنیم و اجازه ندهیم منابع طبیعی دچار مشکل شود.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه بحران‌های آبخوان‌ها مسائل اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما نسبت به همه همسایگانمان، به آب‌های زیر زمینی وابسته هستیم و علی‌رغم آنکه بیش از ۵۰ درصد آب‌های زیر زمینی را استفاده می‌کنیم، ولی باز مشاهده می ‌شود که خیلی به آن توجهی نمی‌شود.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد بودجه‌ای که برای آب‌های سطحی هزینه می‌شود، برای آب‌های زیر زمینی هزینه نمی ‌شود، خاطر نشان کرد: از این رو نیاز داریم تا از تجربیات کشورهای دیگر مانند کانادا یاد بگیریم. این کشورآب شیرین دارد، ولی در آنتاریا در نزدیکی مرز امریکا وابسته به آب‌های زیر زمینی است که بهترین نوع آب‌های زیر زمینی را در اختیار دارند.
محمدزاده با اشاره به برخی ادعاها در زمینه وجود بحران آب در کشور، گفت: دلیل این امر را تغییر اقلیم می‌دانند، ولی عالمان و دانشمندان دلیل ایجاد این بحران را مدیریت منابع آبی می‌دانند.
وی با بیان اینکه مسؤولان کشور همواره شرایط کشور را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند، ولی تصور ما باید مقایسه بر روی منابع طبیعی باشد تا ببینیم عملکرد ما چگونه بوده است. ما باید ببینیم که با منابع طبیعی که یکی از آنها آبهای زیر زمینی است، چکار کردیم و مشاهده می‌شود که ۴ تا ۵ دهه گذشته دچار مشکل شده‌ایم و همه ما مقصریم به‌ویژه مسؤولان کشور.
محمدزاده با اشاره به نقش فعالیت‌های بشری در ایجاد بحران آبی در کشور، خاطر نشان کرد: یکی از محققان دانشگاه فردوسی مشهد مقاله خوبی را منتشر کرد که در آن تاکید شده است حدود ۷۴ کیلومتر از آب‌های زیرزمینی کشور کاهش یافته است.
وی یادآور شد: تعداد ۴۱۰ آبخوان کشور از ۶۰۹ آبخوان دچار مشکل شده و پیامدهای مخربی را برای ما ایجاد کرده است.
این عضو هیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به وضعیت شهر مشهد، گفت: در این شهر حدود ۸۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود و زمانی که احداث چاه‌ها مطرح شد، سرطانی به جان آبخوان‌های مشهد افتاد و اکنون با توجه به سدهایی که در اطراف رودها ایجاد شد و شریان‌های اصلی بسته شد و در نهایت ۹۲۰ میلیون متر مربع آب را مصرف می‌کنیم و از این میزان تنها ۵۳۰ میلیون مترمربع آب از آب‌های تجدید پذیراست.
وی با بیان اینکه در دنیا اجازه مصرف تنها ۴۰ درصد آب تجدپذیر داده می‌شود، گفت: ولی ما در مشهد نه تنها ۵۳۰ میلیون متر مربع را استفاده می‌کنیم بلکه بالاتر از آن تا ۹۳۰ میلیون متر مربع نیز مصرف می‌شود.
پایان چهل و یکمین گردهمایی ملی علوم زمین با تقدیر از پیشکسوتان و بزرگان علوم زمین
در پایان گردهمایی ملی علوم زمین از پیشکسوتان و بزرگان حوزه زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تقدیر به عمل آمد.

بر اساس این گزارش، با حضور دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر راضیه لک رئیس پژوهشکده علوم‌زمین، دکتر جعفر عمرانی معاون زمین‌شناسی از آقایان جمشید افتخارنژاد، مسیب سبزه‌ای، محمدحسن نبوی، فرهاد وحدتی دانشمند، محمدعلی ملاک‌پور، منوچهر صدرزاده، سیدعلی آقانباتی، منصور صمیمی‌نمین، عبدالرحیم هوشمندزاده، جعفر کیمیاقلم، مرتضی امینی، محمدرضا استهبد، مصطفی شهرابی، منوچهر قرشی و مرتضی مؤمن‌زاده تقدیر شد.
همچنین با پاس خدمات و شایستگی آقایان مهندس بهروز برنا و محمدباقر دری معاونان اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که به تازگی به مقام بازنشستگی نائل آمدند؛ نیز تقدیر به عمل آمد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین