يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 6:29:13 PM
*امید اردبیلی مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور

ایران به‌دلیل داشتن منابع و ذخایر مهم معدنی و همچنین منابع هیدروکربنی یکی از کشورهای دارای مزیت نسبی محسوب می‌شود،  به‌طوری که حتی برخی از کارشناسان  ایران را بیشتر کشوری معدنی می‌دانند تا نفت‌خیز و با وجود سهم اندک بخش معدن در تولید ناخالص داخلی ایران، آثار مستقیم و غیرمستقیم آن بر ایجاد ثروت ملی چشمگیر است.
اهمیت مطالعه زنجیره تامین مواد معدنی در سیاستگذاری های بخش معدن
به گزارش معدن نامه، همین موضوع اهمیت برنامه‌های توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی را روزافزون کرده که در این راستا برای بهره‌مندی هرچه بهتر از این منابع طبیعی و توجه به موضوعاتی مانند امنیت تامین مواد معدنی خام مورد نیاز صنایع داخلی، شناخت فرصت­‌های جدید سرمایه‌­گذاری، کاهش ریسک سرمایه‌­گذاری، رشد ظرفیت رقابت‌­پذیری‌و... نیاز به برنامه‌­های منظم و دقیق در این زمینه است. مطالعه زنجیره تامین مواد معدنی از ابتدا (اکتشاف معدن) تا انتها (بازار و مصرف) در اولین گام می‌­تواند نقش به‌سزایی در تصمیم‌گیری و برنامه­‌ریزی صحیح در این حوزه داشته باشد.
یکی از اقدامات مهم در این زمینه، گردآوری ساختارمند، یکپارچه، مستند و روزآمد داده‌­های زنجیره تامین مواد معدنی کشور "از تولید تا بازار" و با "مشارکت سازمان­‌های تولیدکننده اطلاعات مواد معدنی"اعم از دولتی یا خصوصی است. توجه به همکاری اطلاعاتی (تبادل داده و اطلاعات) مابین این سازمان‌­ها در قالب تفکر کلان زنجیره تامین از یک سو و از سوی دیگر درک درست نیاز اطلاعاتی مخاطبان داخلی، منطقه‌­ای و جهانی مواد معدنی ایران و تامین آن می‌­تواند موجب افزایش شفافیت اطلاعاتی، رشد بهره‌وری مواد معدنی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری در گستره معادن و صنایع معدنی و همچنین کاهش اتکا به آمارهای نامطمئن سازمان­‌های جهانی شود.
به همین منظور و در نخستین گام، پایگاه ملی داده­‌های علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری مرکز آمار ایران، با ایده مدل‌سازی اطلاعات مواد خام معدنی اقدام به انتشار بخشی از اطلاعات زنجیره تامین مواد معدنی کشور در قالب "گزارش­‌های وضعیت مواد معدنی خام" برای ذی­نفعان، تصمیم‌­گیران و سرمایه­‌گذاران کرده است.
این گزارش‌ها در فاز نخست و به شکل آزمایشی با عنوان "بررسی وضعیت آماری مواد معدنی در ایران و جهان" در سه بخش تولید، تجارت و اقتصاد و برای 6 عنصر از عناصر فلزی استراتژیک کشور تنظیم و تهیه شده  که با توجه به اهمیت این دیدگاه سعی خواهد شد تا در فازهای بعدی اطلاعات تمام مواد معدنی فلزی و غیرفلزی کشور تهیه و تنظیم شود.
شایان ذکر است، اطلاعات مذکور قابل به‌روز رسانی و متکی بر داده بوده و در چند سطح اطلاعات جهانی، کشوری و استانی گردآوری و ارائه می­‌شوند.
علاقه­‌مندان می­توانند برای دسترسی به این اطلاعات به بخش محصولات وب­‌سایت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با عنوان "اطلاعات مواد معدنی" https://gsi.ir/fa/page/3564 و همزمان به درگاه ملی مرکز آمار ایران مراجعه کنند. همچنین داده‌­های مبنای این گزارشات از طریق وب‌­سایت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مرکز آمار ایران به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
این گزارش‌ها به همت کارشناسان پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور و تحت سرپرستی خانم ناهید اسدی مدیر پروژه بانک اطلاعات رقابت‌پذیری مواد معدنی ایران تهیه شده است.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین