يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 3:23:34 PM
محسن صالحی نیا در نشست خبری:

 محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه مطرح کرد: در شهرک های صنعتی ایران بالای 99 درصد واحدهای مستقر از بخش خصوصی هستند. 
تامین گاز 613 شهرک صنعتی/سهم 99 درصدی خصوصی ها در شهرک های صنعتی
🔹21 مرداد ماه به نام روز صنایع کوچک نامگذاری شده است. 
🔹بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک صنعتی کشور مستقر هستند. 
🔹در شهرک های صنعتی 2 طیف واحد صنعتی مستقر هستند، واحد هایی که در حال بهره برداری هستند تعداد 43650 واحد، حدود 77 درصد فعال با اشتغال 710 هزار نفر می باشد. 
🔹22.5 درصد واحد های غیر فعال، با زمینه اشتغال 180 هزار نفر در شهرک ها قرار دارند.
🔹بالغ بر 78 هزار و 800 قرارداد منعقد شده در شهرک های صنعتی کشور وجود دارد. 
🔹16 هزار طرح صنعتی یعنی حدود 40 درصد در مرحله تخصیص زمین و 12 درصد در مرحله دیوار کشی، 10 هزار طرح نصب سوله و تجهیزات جانبی، 3200 طرح نیز در مرحله نصب ماشین آلات هستند، که بزودی وارد چرخه تولید خواهند شد. 
🔹811 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که حدود 500 مورد شهرک صنعتی و 310 ناحیه صنعتی است و البته 9 منطقه ویژه صنعتی هم در کشور مستقر است. 
🔹برای 22.5 درصد واحد های غیر فعال برنامه جامع جهت بازگشت به تولید واحد ها در دستور کار است. 
🔹در همین راستا طی یک سال گذشته بالغ بر 1350 واحد احیا و به چرخه تولید بازگشته اند. 
🔹حدود 13 هزار واحد با 50 درصد ظرفیت فعال هستند، 10 هزار واحد بین 50 تا 70 درصد ظرفیت و 30 درصد مابقی هم با 70 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند. 
🔹17 درصد صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی ایران، در صنایع غذایی، 22 درصد شیمیایی، 13 درصد صنایع کانی غیر فلزی، 7 درصد سلولزی، 5 درصد صنایع نساجی، 4 درصد برق و الکترونیک، 27 درصد صنایع فلزی و 6 درصد در صنایع متفرقه فعال هستند. 
🔹در شهرک های صنعتی تامین زیر ساخت ها یکی از موارد دارای اهمیت بالا در  راستای توسعه صنعتی تلقی می‌شود؛ در همین خصوص برای تامین آب در شهرک ها ظرفیت 15 هزار 600 لیتر در ثانیه تأمین انجام گرفته است. 9 هزار و 250 مگاوات برق و 3 هزار کیلومتر شبکه انتقال برق صورت گرفته است. 
🔹برای کنترل و مدیریت منابع آب و فاضلاب صنعتی در 202 شهرک در قالب 230 مورد فرآیند تسویه به میزان 175 هزار متر مکعب انجام شده است. 
🔹برای 613 شهرک و ناحیه صنعتی بالغ بر 75 درصد نیاز گاز تامین شده است. 
🔹در 77 شهرک و ناحیه صنعتی برنامه توسعه‌ای داریم. 
🔹به صورت کلان در تامین سرمایه در گردش برای واحدها با مشکلات و محدودیت هایی مواجه هستیم، در صورت تخصیص کامل سهم 40 درصدی صنایع از منابع بانک، واحدهای کوچک امکان توسعه و فعالیت های بهتری را می یابند. 
🔹برای تامین مواد اولیه واحد ها با عنایت به صنایع بالا دستی همچون پتروشیمی، فولاد، مس و...، در برخی بخش ها با مشکلات هم مواجه هستیم که طی رصد های انجام گرفته از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان ها موارد احصاء و در حال اقدام هستیم. 
🔹سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مرکز سیاستگذاری خدمات متنابه است و در اصل بسیاری از اقدامات اجرایی و خدمات در شرکت شهرک های صنعتی استان ها انجام می گیرد. 
🔹میز خدمت الکترونیکی برای ارائه خدمات و  تنظیم درخواست های صنعت گران در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فعال است.
🔹در برخی شهرک های صنعتی با کاهش منابع آب مواجه شدیم که در کنار پیگیری های لازم برای استفاده از سایر منابع، نیاز هست که با همکاری مشترک روی مدیریت منابع آب دقت نظر بیشتری داشته باشیم. 
🔹در سال رونق تولید، وظیفه همه دستگاه های مسئول اعم از خدمات رسان و غیره ایجاب می کند تا اقداماتی بهتر و تصمیماتی کارگشاتر اتخاذ کنند. 
🔹در شهرک های صنعتی ایران بالای 99 درصد واحدهای مستقر از بخش خصوصی هستند. 
🔹مرکز مبادله فناوری با اشتراک همکاری میان ایران و کره جنوبی و چین هم اکنون فعال می باشد، البته 7 گروه از 7 واحد صنعتی برای آموزش های فناوری به زودی به کشور آلمان اعزام می‌شوند. 
🔹با توجه به اشتراک نوع مشکلات و مسائل واحدهای صنعتی کشور، برای رفع موانع موجود چند برنامه جامع در دستور کار است که از جمله آن ها می توانیم به اعمال مدیریت روی تامین مواد اولیه وارداتی، تامین کالا ها و قطعاتی که ظرفیت نسبی تولید آن در کشور موجود است و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز واحد ها در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.
🔹با ادامه سیاست های حمایتی داخلی سازی قطعات، شاهد توسعه و افزایش واحد های صنعتی جدید در قالب زنجیره تولیدی در سطح کشور خواهیم بود. 
 🔹در سال 97، 293 فقره ضمانت نامه به ارزش 2 هزار و 140 میلیارد تومان از سوی صندوق ضمانت صنایع کوچک صادر شده است و همچنین از ابتدای امسال با صدور 70 فقره، بالغ بر 70 میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شده است. 
🔹برای تامین برخی زیرساخت های اساسی علاوه بر همکاری دستگاه های خدمات رسان، نیازمند تسریع تامین اعتبارات مورد نیاز هم هستیم . 
 🔹سامانه سککوک به عنوان مدل جدیدی در تامین تسهیلات و رصد روند بهره گیری از این منابع راه اندازی شده است. 
 🔹18 واحد صنعتی کوچک و متوسط در بورس پذیرفته شده اند و این اتفاق در راستای سوق دادن نیازهای مالی واحد ها از بازار پول به بازار سرمایه دارای اهمیت بالایی است. 


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین