يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 12:55:25 PM
مرور اخبار معدنی هفته ای که گذشت:

شروع هفته ای که گذشت با خبر تحقیق بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران رقم خورد. او در پژوهشی میزان واقعی ذخایر معدنی ایران را بررسی کرده و تفاوت ها و تناقض های آماری سازمان زمین شناسی آمریکا و مرکز آمار ایران از ذخایر معدنی کشور را کالبدشکافی کرده است.
از زلزله تا استعفا

به گزارش معدن نامه، در همان اولین روز هفته، خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز از اینکه بخش خصوصی 1130 میلیارد تومان در پروژه های معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده است، خبر داد.

خبر بعدی اول هفته، دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکل و ترخیص کالاهای مورد نیاز کشور از گمرک بود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مشکلات اولویت‌دار حوزه تجارت خارجی که منجر به رسوب کالا در گمرکات و زیان فعالان بخش خصوصی، مردم و اقتصاد کشور شده است، را مطرح و پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار ورزاتخانه‌های ذیربط و تشکل‌های بخش خصوصی برای حل این مشکلات ایجاد شود.
روز یکشنبه مصادف شد با برگزاری آیین گرامیداشت دهه تولید ملی، که علیرضا باقری، رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی در این مراسم تاکید کرد بازگشایی هر معدن کوچک حداقل به 4 میلیارد تومان نیاز دارد و هشدار داد: افرادی که زیر 15 میلیارد تومان سرمایه دارند وارد عرصه معدنکاری نشوند. او همچنین گفت: شرایط احراز توان مالی در معدنکاران باید تغییر کند و با 100 میلیون تومان نمی توان گفت که فردی دارای صلاحیت است که معدنکار شود. 
اما در این روزهای آرام تابستانی، دوشنبه 14 مردادماه، زلزله ۵.۲ ریشتری کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. بزرگی زلزله 5.2 بود و زمان وقوع به وقت محلی 12:21 بامداد بود. 
خبر دیگر این هفته برنامه ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان بود. طبق خبرها قرار بوده کارشناسان GSI به قله دماوند صعود کنند و فعالیت‌های فومرولی دهانه آتشفشان دماوند را بررسی کنند.
اما خبر دیگری که شاید یکی از مهمترین خبرهای دومین هفته مردادماه باشد، استعفای کشانی از مدیرعاملی فولاد خوزستان بود. محمد کشانی در راستای طرح ادغام بانک ها از مدیرعاملی فولاد خوزستان استعفا کرد.  در خبرها عنوان شد که با توجه به معرفی بانک سپه به عنوان سهامدار عمده جدید فولاد خوزستان، محمد کشانی، در راستای احترام به حقوق سهامدار جدید، از سمت خود استعفا کرد. پس از پذیرش استعفای کشانی ازسوی هیئت مدیره فولاد خوزستان، علی محمدی در مراسمی با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو به عنوان مدیر عامل جدید فولاد خوزستان معارفه شد.
روز سه شنبه 15 مردادماه، مجری طرح احیای معادن کوچک مقیاس از احیای ۲ معدن مس ـ طلا در استان زنجان خبر داد. سید رضا عظیمی اعلام کرد: قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری احداث کارخانه و فعال سازی معادن مس و طلا چرگر ۱ و ۲ در استان زنجان در دفتر طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس امضاء شد. او مشکل اصلی در عدم فعال سازی این دو معدن تاکنون را تامین سرمایه و نیروی فنی و تکنولوژی دانست.
روز سه شنبه همچنین مدیرعامل بانک صنعت و معدن از سایپا بازدید کرد. او از خطوط تولید شرکت سایپا بازدید کرده و در نشست مشترک با مدیرعامل و مدیران ارشد این گروه خودروسازی به تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری در حوزه همکاری‌های مشترک پرداختند. حسین مهری در جریان این بازدید گفت: فعالیت پر رونق خطوط تولید سایپا امیدآفرین بوده و بیانگر وجود اراده برای افزایش تولید و پشت سر گذاشتن تحریم‌ها است و سایپا با مدیریت تخصصی و مؤثر مهندس سلیمانی، در حال انجام اقدامات جهادی است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید روز سه شنبه 15 مردادماه در جمع فعالان معدنی خراسان جنوبی اعلام کرد که 
روستاییان برای طرح‌های معدنی تسهیلات می‌گیرند. او افزود: روستاییان در زمینه طرح‌های معادن از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید بهره‌مند می‌شوند. نورالله زاده خبر داد: آمادگی داریم در حوزه روستایی و در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن اگر ۳۰ درصد سهم آورده روستاییان باشد و ۳۰ درصد بخش خصوصی مشارکت کند، ما هم ۴۰ درصد کمک کنیم.
روز سه شنبه محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی چادرملو در دیدار با خبرنگاران از به قرارداد رسیدن D19 خبر داد. او گفت: سال‌هاست دنبال اجرای پروژه احداث گندله‌سازی شماره ۲ چادرملو هستیم اما نتوانسته‌ایم این مجوزها را بگیریم. اخیرا برای اجرای این پروژه مجددا فعال شدیم تا مجوزهای آن را بگیریم. همچنین در حوزه D۱۹ قرارداد ژئوفیزیک هوایی را بسته‌ایم و به‌زودی پیمانکار کار خود را شروع می‌کند. تلاش این است که در ادامه به سرعت حفاری‌ها را آغاز کرده و سپس طراحی معدن انجام شود.
روز چهارشنبه 16 مرداد نیز مصطفی موذن زاده مشاور معاون اول رییس جمهور سرنوشت طرح ۵۰۰ که در اوایل دهه 80 برای پرورش مدیران قوی در بدنه ایمیدرو طراحی شد، پرده برداشت. او گفت که با روی کارآمدن دولت احمدی نژاد اجرای این طرح منتفی شد.
همینطور روز چهارشنبه 16 مردادماه خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو از موافقت رحمانی با آغاز عملیات اکتشاف در 300 هزار کیلومتر مربع خبر داد. او گفت: اکتشافات جدید با تشکیل کنسرسیوم متشکل از شرکت های بزرگ معدنی همچون فولاد خوزستان، مبارکه، گل گهر، چادرملو، تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو عملیاتی خواهد شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین