يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 6:13:01 PM
در گرامیداشت دهه تولید ملی در خراسان جنوبی چه گذشت؟

آیین گرامیداشت دهه تولید ملی در سالن همایش های بانک ملی خراسان جنوبی با حضور محسن صالحی نیا، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برگزار شد.
افرادی که زیر 15 میلیارد تومان سرمایه دارند وارد عرصه معدنکاری نشوند
به گزارش معدن نامه، در این مراسم جمعی از فعالان بخش صنعت و معدن به بیان دغدغه های خود در زمینه تولید و تجارت پرداختند.
🔹استان خراسان جنوبی به دلیل داشتن معادن منیزیت یکی از قطب های اصلی تولید مواد اولیه نسوز در کشور است.
🔹این استان رتبه 4 در صدور پروانه بهره برداری معدنی، رتبه 4 در اشتغال معدنی و رتبه 7 در تولید مواد معدنی کشور را دارد.
🔹در خراسان جنوبی نزدیک به 50 نوع ماده معدنی کشف شده است.
📍در ادامه علیرضا باقری، رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی در آیین گرامیداشت دهه تولید ملی اظهار کرد: 
امکان معدنکار شدن در کشور سخت شده است. بازگشایی هر معدن کوچک حداقل به 4 میلیارد تومان نیاز دارد.
او افزود: افرادی که زیر 15 میلیارد تومان سرمایه دارند وارد عرصه معدنکاری نشوند. شرایط احراز توان مالی در معدنکاران باید تغییر کند و با 100 میلیون تومان نمی توان گفت که فردی دارای صلاحیت است که معدنکار شود.
باقری ادامه داد: سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی 350 میلیارد تومان است که کلا با این رقم 50 بولدوزر می توان خرید و رقم ناچیزی است.
او افزود: باید مجوزهای معادن کوچک و غیرفعال فکری کرد چون دارندگان این پروانه ها نمی توانند کار کنند. بخش خصوصی قدرتمند در معدن وجود وجود دارد اما نیاز است که فعالان بخش معدن دارای توان مالی لازم باشند.
باقری با بیان اینکه نرخ ارز تجهیزات در کشور برای معدنکاران حدود 24 هزار تومان است، گفت: تولید ماشین آلات معدنی و کامیون های بزرگ در کشور صفر است و فعالان بخش معدن در این رابطه بشدت نیازمند واردات هستند.
او افزود: افرادی وارد بخش معدن شوند که به معنای اخص کلمه به این فعالیت عشق داشته باشند، سرمایه لازم در اختیارشان باشد، بلند مدت بیاندیشند تولید و اشتغال برایشان مهم باشد.
 
باقری بیان کرد: کافیست یک کامیون معدنی از یک جاده معدنی عبور کند آنگاه هم دستگاه های اجرایی و هم افراد محلی معدنکار را مقصر اصلی تخریب جاده های خود می دانند. 
📍انتقاد نماینده نهبندان از نبود زیر ساخت ها در بخش معدن
در ادامه افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس مطرح کرد: 49 نوع ماده معدنی در استان خراسان جنوبی وجود دارد اما با فقر ریل، آب، برق و جاده در معادن این استان روبرو هستیم.
او گفت: نبود زیرساخت های مناسب سبب شده که برخی از ذخایر معدنی گرانبها، فلزات قیمتی، سنگ های ساختمانی و کانی های غیر فلزی در این استان بلااستفاده باقی بماند.
افضلی در ادامه مطرح کرد: نمایندگان مجلس و مسوولان محلی تا چه زمانی می خواهند در آرزوی تامین آب شرب، ریل، جاده روستایی و جاده دو بانده باشند. آیا بدون این زیرساخت ها می توان به توسعه امیدوار بود؟
او در پایان افزود: تا زمانی که زیرساخت های لازم در بخش معدن ایجاد نشود نمی توان انتظار داشت این ذخایر به ثروت تبدیل شوند.
 در پایان این مراسم همچنین مهندس علیرضا باقری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور به عنوان صنعتکار برگزیده استان خراسان جنوبی انتخاب شد و مهندس اربابی، مدیرعامل شرکت معدنی نسوز بیرجند به عنوان معدنکار نمونه استان خراسان جنوبی اعلام شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین