يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 4:35:33 PM
معدن نامه 109 آمد

  بزرگان معدنی کشور امروز صبح به استقبال کوچک های بخش معدن رفتند. در همایش رونق تولید با احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس که صبح امروز در هتل ارم برگزار شد، سیاستگذاران معدنی کشور بر اهمیت احیای معادن کوچک و متوسط و افزایش سهم اشتغالزایی آنها در اقتصاد تاکید کردند. در این همای تفاهمنامه ای سه جانبه برای تامین مالی این دسته از معادن بین بانک صنعت و معدن، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران امضا شد.
ملاقات با کوچک ها

به گزارش معدن نامه، وجیه الله جعفری، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در  این همایش رو مطرح کرد: این همایش برای یک همگرایی، هم افزایی و تعامل برای انجام یک کار بزرگ در مسیر تولید و اشتغال برگزار می شود.

او افزود: طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس در واقع از سال ۱۳۹۶ پیشنهاد داده شد و اواخر سال ۱۳۹۶ تفاهم نامه ای با ۴ سرمایه گذار با حضور وزیر امضا و استارت کار زده شد. این طرح هم اکنون به عنوان طرح اولویت دار اقتصاد مقاومتی در بند ۳۷ سیاستهای ابلاغی گنجانده شده است.

جعفری ادامه داد: حدود ۴۰ میلیون نفر اشتغال معادن کوچک مقیاس درجهان است که سهم بسزایی در اشتغال دارد. ایمیدرو مجری طرح است و کار را برای انجام به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تفویض کرده اند. هماهنگی جدی برای پیگیری طرح در استان ها و فعال سازی معادن کوچک مقیاس در استان ها باید ایجاد شود.

 

سرنوشت اشتغال، ماشین آلات و تجهیزات معدنی با احیای معادن متحول می شود

 

محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران در ادامه همایش رونق تولید با احیای فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بیان کرد: ایمیدرو به عنوان مسوول احیای واحدهای معدنی کوچک و مقیاس تعامل خوبی با بخش خصوصی و فعالان این حوزه دارد.

او افزود: شورای عالی معادن کشور در جهت تسریع امور، بخشی از اختیارات خود را به شورای احیای معادن کوچک مقیاس تفویض کرده است که حرکت قابل تقدیری بود. با احیای معادن، بخش اشتغال و ماشین آلات و تجهیزات مربوطه هم به حرکت در خواهد آمد.

 

راه اندازی موج کنسرسیوم سازی در راستای فعال سازی معادن کوچک

 

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز با بیان اینکه در نظر داریم در شورای هماهنگی احیا و فعال سازی معادن کوچک، حدود 5 کنسرسیوم معدنی ایجاد کنیم، گفت: علاقمندیم که در این شورا حدود ۴ تا ۵ کنسرسیوم ایجاد و امیدوارم بتوانیم آینده خوبی در این کنسرسیوم ها ترسیم کنیم.

 

او افزود: یکی از اثرات مثبت تشکیل شورای هماهنگی این است که معدنداری را از کار انفرادی به یک کار جمعی تبدیل می شود. در ایران قسمت عمده تولید سنگ آهن برعهده شرکت های بزرگ است در صورتی که پروانه های بسیاری برای معادن کوچک و متوسط صادر شده است و برخی نیز نمی توانند با ظرفیت اسمی کار کنند در صورتی که با فعالسازی این معادن ممکن است مقیاس آنها نیز تغییر و حتی کلونی معدنی تشکیل شود.

اکبریان گفت: یکی از این موارد، بازار است که رونق آن تاثیر مستقیم بر سرمایه گذاری داشته است. باتوجه به معادن هماتیت کم عیار در جنوب ایران، می توان بخشی از تولید فولاد را در آینده به این معادن واگذار کرد.معادن هماتیت کم عیار در استان های فارس و هرمزگان شناسایی، بازرسی و ظرفیت سنجی شده است و با توجه به پتانسیل معادن و امکانات منطقه، می توانیم امکان سنجی ایجاد کارخانه های کنسانتره را انجام دهیم.

 

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود:  این کار را می توانیم در قالب کنسرسیوم واحدهای معدنی هماتیت در استان هرمزگان انجام دهیم. در استان کردستان نیز در نظر داریم در آینده پتاسیل های معدنی را که در حال حاضر به دلایل مختلفی همچون نبود سرمایه و تجهیزات کارگاه، نبود بازار هدف مشخص و ...فعال نیستند را شناسایی کنیم.

 

شرکت مس آماده خرید محصول از معادن کوچک است

 

اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در همایش رونق تولید با هدف احیای معادن کوچک گفت: پیشنهاد می شود تعدادی معادن کوچک، با تشکیل کنسرسیوم تجمع شوند و در کنار آن ها کارخانه فرآوری راه اندازی شود.

سعدمحمدی گفت: در مجتمع سونگون برنامه تولید ١٠٠ هزارتنی کلید خورده است، در حال حاضر نیاز به افزایش میزان تولید کنسانتره داریم در حالی کهمعادن کوچک می توانند بخشی از این نیاز را تامین کنند. در مس سرچشمه قادر به تولید ٢٨٠ هزار تن ذوب جهت تولید کاتد مس هستیم و در خاتون آباد نیز طی 4 ماه آتی،‌ 124 هزار تن ظرفیت تولید ایجاد می شود.

او افزود: در دنیا ١٧ میلیارد تن ماده معدنی استخراج می شود. این میزان ٢٢٠٠ میلیارد دلار گردش مالی دنیا را به خود اختصاص داده است. ٧ عنصر به عنوان عناصر اصلی در این گردش مالی دخیل هستند.

 

راه اندازی معادن کوچک در استان های محروم آغاز شده است

 

جعفر سرقینی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: راه اندازی معادن کوچک در استان های محروم آغاز شده است. 30 درصد ارزش افزوده در بخش معدن متعلق به معادن کوچک است اما 70 درصد اشتغالزایی به همراه دارد.

او افزود: ارزش تولید معادن کوچک مقیاس راه اندازی شده سالانه ٥٠ میلیون دلار است. وزارت صنعت معدن و تجارت مصمم به توسعه طرح احیا و توسعه معادن کوچک است. در این طرح باید مناطق محروم را بیشتر مورد توجه قرار داد. سال گذشته ارزش مواد معدنی و زنجیره فرآوری حدود ٢١ میلیارد دلار بوده است.

 

اختصاص 100 میلیارد تومان به تحقیقات صنعت فولاد

 

خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: صندوق پژوهش و فناوری فولاد ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه صرفا به تحقیقات و نوآوری این صنعت اختصاص می دهد.

 

او ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری فولاد با مشارکت ایمیدرو و تولیدکنندگان فولاد تشکیل می شود. ایمیدرو تعامل با دانشگاه ها را در راستای توسعه پژوهش، بومی سازی و تعمیق ساخت داخل ادامه خواهد داد.

 

غریب پور افزود: پایش تکمیل پروژه های نیمه تمام با تشکیل کمیته پژوهش در ایمیدرو کلید خورده است. با تشکیل کنسرسیوم های معدنی, اهداف معدن و صنایع معدنی با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: میزان سرمایه، عمق معدن، میزان تولید و تکنولوژی مورد استفاده در معادن، معیارهای سنجش اندازه معادن کوچک است

 

 

معیار سنجش اندازه معادن کوچک مقیاس چیست؟

در ادامه این همایش، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطرح کرد:  این سازمان با همکاری ایمیدرو قرار است کار ژئو فیزیک هوایی پهنه دیواندره در استان کردستان را انجام دهد. سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی طی سال جاری کار اکتشافی 192 هزار کیلومتر مربع را انجام می دهد که شامل 75 هزار کیلومتر ژیوفیزیک هوایی است.

 

او افزود: تقریبا 98.3 درصد معادن کشور کوچک مقیاس هستند و با توجه به اینکه تعریف مشخصی از این معادن وجود ندارد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور معیارهایی برای سنجش اندازه معادن در نظر گرفته است. این معیارها میزان سرمایه، عمق معدن، میزان تولید و تکنولوژی مورد استفاده در معادن هستند.

 

شهیدی با بیان اینکه معادن کوچک مقیاس در جهان به دو نوع سنتی و پیشرفته تقسیم می شوند که منظور از معادن کوچک مقیاس سنتی معادن غیر فلزی و عمدتا معادن سنگ های قیمتی هستند، گفت: اشتغال در بخش معدن آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی طی سال های اخیر روند رو به رشد داشته است. در سال 2017 میلادی اشتغالزایی این حوزه 40 میلیون نفر اعلام شده است.

 

او ادامه داد: یکی از ویژگی های معادن کوچک مقیاس نرخ تبدیل منابع اکتشافی به معدن است. بنابراین در زمانی کوتاه می توانیم کانسارها را به معادن تبدیل کنیم. روند سرمایه گذاری و اکتشاف در معادن در حال فاصله گرفتن از همدیگر هستند. این در حالی است که بین سال های ۱۹۹۵ تا 2000 میلادی رابطه اکتشاف و سرمایه گذاری رابطه مستقیم داشتند.

 

شهیدی افزود: طی سال های 2012 تا 2030 میزان سرمایه گذاری جهان در اکتشاف 32 درصد کاهش نشان می دهد در حالی که اکتشاف 25 درصد رشد خواهد داشت. تا سال ۲۰۵۰ میلادی ذخایر معادن کوچک مقیاس سطحی کشور به پایان می رسد که این امر لزوم افزایش عمق اکتشافات را نشان می دهد.

 

او یادآور شد: این سازمان در حوزه معادن متروکه در 10 استان همچون معادن متروکه سمنان-سبزوار و معدن سرب و روی راور -به آباد فعالیت داشته است و آمادگی داریم در فعالسازی معادن متروکه همکاری کنیم. با انجام بررسی های لازم از شهریور سال جاری هر ماه تعدادی از محدوده های بلوکه شده توسط این سازمان آزاد خواهد شد.

 

انعقاد تفاهمنامه ای سه جانبه برای تامین مالی معادن کوچک

 

در بخش پایانی همایش رونق تولید با احیا و فعال سازی معادن کوچک، تفاهمنامه سه جانبه ای بین بانک صنعت و معدن، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با هدف تامین مالی معادن کوچک و متوسط امضا شد.

 



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین