يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 5:40:24 PM
گفت و گوی معدن نامه با محمود گوهرین، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران

محمود گوهرین: آمارها نشان می دهد که توسعه فعالیت های معدنی تا چه اندازه توانسته در ایجاد اشتغال موفق باشد از این رو توقع بر آن است که مجموعه سیاستگذاران کشور با برطرف کردن موانع پیش روی این بخش، باعث شوند فعالیت های معدنی گسترش یابد. در این صورت معادن می توانند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و رفع محرومیت از کشور را ایفا کنند و در این زمینه به مقام شاگرد اولی اقتصاد دست یابند.
شاگرد اول اقتصاد
محمود گوهرین کارآفرین بخش معدن و معدنکار نمونه کشور در گفت و گو با معدن نامه با تاکید بر اهمیت تزریق امید در بخش تولید، معتقد است به جای اینکه هر روز به همدیگر ناامیدی تزریق کنیم باید جریان خودسازی به راه بیاندازیم و باور کنیم که معادن و صنایع معدنی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نقش پررنگی می تواند ایفا کند. 
*آقای مهندس در شرایطی که فعالان اقتصادی و به صورت کلی تر جامعه ناامید از انجام فعالیت اقتصادی شده اند، چگونه می توان ایده های جدید را عملی کرد و به آینده کاری در کشور امیدوار بود؟ 
باور دارم که در شرایط کنونی مملکت را خودمان باید بسازیم تا محتاج دیگران نباشیم. در تحقق این هدف هم باید از دانش و تجربه دیگران استفاده کنیم. 
در راه تولید و شغل آفرینی باید حتما نیت خالصانه داشته باشیم. خودمان را باور کنیم که می توانیم. به جای اینکه هر روز به همدیگر ناامیدی تزریق کنیم یا دائما پا تو کفش دیگران کنیم، روی خودمان و باورهایمان تمرکز کنیم. در واقع خودسازی کنیم. مطمئن باشید اگر اتحاد بین ملت برقرار شود، همه مشکلات حل خواهد شد.
*آقای مهندس با توجه به اینکه شما چندین بار به عنوان معدنکار نمونه شناخته شدید و در دل بسیاری از کسب و کارهای معدنی تان مانند سیمان انارک شغل های بسیاری ایجاد کرده اید، به نظرتان بخش معدن چه نقشی می تواند در امیدواری جامعه به بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد؟ 
 یقین دارم معادن و صنایع معدنی کشور  در اشتغال نقش زیادی می تواند داشته باشد اما نه با این قوانین موجود. بلکه  مدیریت اینگونه فعالیت ها می طلبد تا  برنامه ریزی برای رفع موانع تولید از سوی سیاستگذاران به نحوی قانونمند و هدفمند انجام شود تا با شکل گیری فضای باثبات اقتصادی، سرمایه های سرگردان به سمت تولید هدایت شود. 
ما در سیمان انارک تلاش کردیم الگوی خوبی برای مشارکت های مردمی پیاده کنیم تا مردم با سهیم شدن در کارخانه طعم سود و زیان را بچشند و با انگیزه بیشتری برای پیشرفت کارخانه فعالیت کنند. 
*به نظر شما ارتقای کیفیت تولید ملی ما در شرایط کنونی نیازمند چیست؟
شاید یکی از تعابیر اقتصاد مقاومتی همین باشد. من فکر می کنم منظور از مقاومت این است افرادی که وارد بخش تولید و فعالیت های اقتصادی می شوند، باید روحیه بسیار مقاومی داشته باشند. زیرا اگر تولیدکننده روحیه مقاومی نداشته باشد، وسط کار جا خواهد زد. باید تحمل داشته باشند و فشار مردمی را پذیرا باشند و به گونه ای سیاستگذاری کنند که مردم از ورود یک سرمایه گذار به شهر و روستای خود احساس رضایت کنند تا حامی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشند. این امر هم تنها با اداره بنگاه از طریق مشارکت مردمی میسر می شود.
* فعالان بخش معدن از سیاستگذاران پولی و بانکی چه انتظاری دارند؟
بخش تولید کشور نیازمند همیاری نظام بانکی است. متاسفانه در حال حاضر بانک ها یا ارائه تسهیلات و سودهای آنچنانی، تولید و تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده ای روبه رو کردند و امید را از دل کارآفرینان کشته اند. نکته دیگر این است که ما برای ارتقای استانداردهایمان از اطلاعات جدید استفاده نمی کنیم و در کشورمان به تحقیقات بهایی داده نمی شود. به همین دلیل است که دائما دچار مشکلات جدی هستیم. بدون شک کاری را بدون طرح اولیه و نقشه بلندمدت شروع کنیم بعدا دچار گرفتاری های بسیاری خواهیم شد و از سرمایه گذاری که انجام داده ایم پشیمان می شویم. پروژه ها باید از نظر اقتصادی جوابگو باشند و با مطالعات قبل از سرمایه گذاری بخش خصوصی مطمئن باشد که آینده طرح چه خواهد شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین