جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 1:42:58 PM
آسیب شناسی بکارگیری معاونان جوان در وزارتخانه ها

مدتی است جلساتی با عنوان تعیین نقشه راه معدن در وزارت صمت تشکیل می شود و معاونت تازه کار طرح و برنامه این وزارتخانه برای بخش معدن تعیین تکلیف کرده و در امور سایر معاونت ها دخالت می کند. در این جلسات به جای اینکه موانع کسب و کار و توسعه بررسی شود به مواردی که جزو وظایف شورایعالی معادن یا سایر معاونت های تخصصی است پرداخته می شود و بیش از آنکه نفعی برای سیاستگذاران و فعالان بخش معدن داشته باشد بیشتر جنبه کارآموزی برای این دسته از مدیران جوان را به خود گرفته است.
سرقینی معاون معدنی است یا زرندی؟
🔻چرا زرندی؟
📍علیرضا بهداد
🔹سعید زرندی اخیرا به عنوان معاونت طرح و برنامه وزارت صمت از وزیر حکم گرفته است. 
🔹اگرچه به عنوان یک مدیر جوان سعی می کند در شرایط کنونی کاری برای کشور انجام دهد اما به نظر می رسد در اتوبانی که قرار گرفته گاه از سمت راست سبقت غیر مجاز می گیرد و گاه هم اگر در ترافیک بماند به جاده خاکی می زند تا زودتر به مقصد برسد.
🔹اشکال مدیران جوان این است که فکر می کنند نور چشمی اند و همه باید در برابر هر آنچه که می اندیشند مطیع باشند. آنان هر فکر خامی را نوآوری می پندارند و اگر نتیجه ای نمی گیرند و فکرشان به جایی راه پیدا نمی کند، فکر می کنند بدنه دستگاهی که در آن مشغول به کارند از روی تنگ نظری یا حسادت با آنها همکاری نکرده اند و قصد زمین زدنشان را داشته اند.
🔹این دسته از مدیران که در بدنه وزارتخانه های مختلف بکار گرفته شده اند به سوالات اساسی بخش اقتصاد کشور جواب نمی دهند چون چیزی از خود در چنته ندارند سعی می کنند با پا گذاشتن در کفش سایر مدیران برای خود نامی دست و پا کنند.
🔹گاه دیده شده این مدیران جوان با برخی مفاهیم اساسی بازار و اقتصاد ناآشنا هستند و بیش از آنکه مبتنی بر واقعیت ها سخن بگویند آمال و آرزوی های خود را به عنوان بخشنامه یا خواسته وزارتخانه به مدیران زیردست یا فعالان اقتصادی تحمیل می کنند.
🔹 امروز جلسه ای با حضور زرندی و سایر بازیگران بخش معدن برگزار شده تا نقشه راه معدن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. خداداد غریب پور، رئیس ایمیدرو و علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی به عنوان دو تن از مدیران ارشد معدنی کشور در کنار رئیس خانه معدن و روسای تشکل های دیگر در این جلسه حضور داشته اند.
🔹اخبار منتشر شده گویای آن است که سعید زرندی مدیریت جلسه را برعهده گرفته و به جای طرح مسائل کلان به جزئیاتی نظیر واگذاری پهنه های اکتشافی ورود پیدا کرده است! 
او در جلسه ای که دو معاون تخصصی وزیر حضور داشته گفته است که "هدف‌گذاری‌های لازم برای اکتشاف و شناسایی کانه های فلزی با در اختیار قراردادن پهنه‌های اکتشافی به ایمیدرو انجام می شود."
🔹تا کنون مرسوم نبوده که یک معاونت بخواهد وظایف یک معاونت دیگر را به او یادآوری کرده و در امور مربوط به او دخالت کند. اما چه اتفاقی رخ داده که یک معاونت تازه کار حتی اصول حرفه ای را رعایت نمی کند و در جمع بزرگان بخش معدن عملا برای سه معاونت دیگر نسخه می پیچد؟
🔹شاید گفته شود که از وظایف معاون طرح و برنامه تهیه نقشه راه برای بخش های مختلف است. این نکته قابل قبول است اما به نظر می رسد چنین معاونتی بهتر است موارد کلان توسعه اقتصادی را مورد مطالعه قرار دهد نه اینکه وارد مسائل تخصصی و جزئی بخش ها شود.
🔹طبیعتا اگر قرار باشد معاونتی در این باره به اظهار نظر بپردازد و در خصوص وظایف ایمیدرو و سازمان زمین شناسی نظری مشاوره ای بدهد، شخص جعفر سرقینی، معاونت امور معادن است نه معاون طرح و برنامه!
🔹بهتر است نقشه راه معدن با مدیریت ارشد معاونت معدنی، رئیس ایمیدرو و رئیس سازمان زمین شناسی تدوین شود نه اینکه فردی کم تجربه و دارای سمتی غیر تخصصی وارد جزئیاتی شود که از آن تخصصی ندارد.
🔹نیاز است تا معاونت طرح و برنامه به رصد مسائل کلان اقتصادی و مشکلات اساسی در زمینه موانع کسب و کار وارد شود نه اینکه عنوان کند فلان پهنه اکتشافی به ایمیدرو داده شود یا نشود.
🔹این گونه سخنان در جمع مدیران ارشد معدنی کشور فقط از زبان وزیر صمت یا شخص معاونت معدنی بهتر است به گوش فعالان و بازیگران بخش معدن برسد نه از زبان معاونتی که در مسائل تخصصی معدن دانشی ندارد وظایفی دیگر بر عهده اش گذاشته شده است.
Madannameh.com
@madannameh


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین