جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 12:11:43 PM
سید رضا عظیمی، مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک خبر داد:

 مجری طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک از تأسیس کلینیک معادن کوچک ‌مقیاس در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای راهنمایی سرمایه‌گذاران و مالکان این معادن خبر داد.
تأسیس کلینیک معادن کوچک/ معادن کوچک فعال شوند تولیدات معدنی افزایش قابل توجهی خواهد داشت
به گزارش معدن نامه، سید رضا عظیمی بعدازظهر دیروز در نشستی خبری که با حضور رسانه‌های تخصصی بخش معدن برگزار شد، گفت: با اعلام دبیر شورایعالی معادن و معاونت امور معادن وزارت صمت، اختیارات شورای عالی معادن در خصوص تصمیم گیری معادن کوچک به شورای هماهنگی کارگروه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک تفویض شده و تصمیمات پیشنهادی این کارگروه با اولویت در شورایعالی معادن لحاظ گردیده و پس از ابلاغ توسط شورایعالی معادن لازم‌الاجراست.
عظیمی افزود: طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر حمایت وزارت صمت، از سوی دولت نیز حمایت‌شده و پایش خواهد شد. 
او افزود: در این طرح معادنی که غیرفعال هستند و زیر ظرفیت کار می‌کنند یا از مزیت‌های نسبی یک استان به شمار می‌آیند، موردتوجه قرارگرفته و با توجه به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مجری این طرح‌شده و کلیه اختیارات مربوطه در این زمینه به این شرکت تفویض شده، مشاوره‌هایی برای احیا، فعال‌سازی و توسعه این معادن به دارندگان مجوزهای معدنی ارائه خواهد شد.
مجری طرح احیای معادن کوچک افزود: در حال حاضر با توجه به همکاری‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی همچون گل گهر، مس و میدکو در سال ۱۰۲ آنومالی در کشور مورد شناسایی قرارگرفته که قابلیت تبدیل‌شدن به معدن را دارند و می‌توانند در آینده به ‌صورت اقتصادی به استخراج مواد معدنی بپردازند.
او گفت: بررسی 15 استان کشور جهت شناسایی پتانسیل های معدنی در دست اقدام است که انتظار می رود حدود 600 آنومالی و معدن غیر فعال طی سال جاری مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. 
او گفت: یکی از ویژگی‌های طرح احیای معادن کوچک این است که بازار محصول تولید آنان تضمین‌ شده است و شرکت‌های طرف تفاهم آمادگی لازم برای خرید تضمینی و پیش خرید محصولات معدنی را اعلام نموده اند.
عظیمی افزود: به‌عنوان‌مثال بخشی از محصولات ۳۶ مجموعه معدنی از سوی میدکو پیش‌خرید شده و مالکان معدن با توجه به انعقاد قرارداهای جداگانه کار استخراج معادن را آغاز کرده‌اند.
او گفت: این طرح فقط مختص معادن سنگ‌آهن و زغال نیست اما با توجه به نیاز کشور به این دو ماده معدنی و وجود دو خریدار بزرگ مثل میدکو و گل گهر طبیعتاً معادن کوچک زغال و سنگ‌آهن زودتر از بقیه معادن مورد بررسی قرار گرفته اند.
عظیمی افزود: در حال حاضر ۱۰ معدن آهن پلاسری در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان آماده تجهیز است و به‌زودی به‌عنوان اولین میوه‌های طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه مناطق کشور ثمر خواهند داد.
او گفت: این طرح با همکاری سازمان‌های صمت در همه استان‌ها اجرایی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید معادن کوچک به حد تولید معادن بزرگ کشور برسد که در این صورت می‌توان گفت تولید معادن کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت و بخشی از کمبود مواد اولیه معدنی در کشور تأمین خواهد شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین