جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 3:40:29 PM
اردشیر سعدمحمدی مطرح کرد:

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با بیان اینکه ارزش منابع طبیعی ایران در دنیا حدود 3/27 تریلیون دلار است، اظهار کرد: در سال 98 حدود سه میلیارد دلار طرح جدید در بخش معادن و صنایع معدنی افتتاح خواهیم کرد.
ارزش 27.3 تریلیون دلاری منابع معدنی ایران در دنیا/ برنامه 4 ساله برای جهش تولید فولاد ایران

به گزارش معدن نامه، اردشیر سعدمحمدی با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: ارزش منابع طبیعی دنیا حدود 810 تریلیون دلار است. سهم ایران حدود 3/27 تریلیون دلار است. اگر این نسبت را به لحاظ اقتصادی بررسی کنیم، بیانگر این نکته است که ما فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در کشور داریم.

 او که به تازگی گفت و گویی با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی داشته،  افزود: ما فرصت‌هایی از نظر استحصال ذخایر پیگمنت‌های تیتال، رادیالژها و عناصر نادر خاکی در کشور نیز داریم و از ذخایر ید، پیتال، کبال، نکیل و عناصر مختلف برخوردار هستیم. در حال حاضر این عناصر، عناصر استراتژیک اقتصادی در دنیا محسوب می‌شوند که با سرمایه‌گذاری بر روی آنها می‌توان در اقتصاد نقش پررنگی ایفا کرد.

این مقام مسوول در ایمیدرو با بیان اینکه در ایران هم برای سرمایه‌گذاری در این عناصر برنامه‌ریزی شده است، گفت: ما در سال 98 حدود سه میلیارد دلار طرح جدید در بخش معادن و صنایع معدنی افتتاح خواهیم کرد.  طرحی حدود 2/1 میلیارد دلار در بخش آلومینیوم جنوب در بخش لامرد، 40 هزار تن شمش آلومینیوم در منطقه جاجرد، طرح فولاد آهن اسفنجی بافت کرمان آماده افتتاح است.

او افزود:  ما بیش از 50 میلیارد تن ذخایر معدنی کشور را برآورد کردیم اما میزان استخراج سالانه‌مان حدود 400 میلیون تن در سال است. نیازمند این هستیم که میزان استخراج و اکتشافاتمان را افزایش دهیم. به عنوان مثال در حال حاضر 35 میلیون تن ظرفیت فولاد کشورمان است اما تولید سال گذشته حدود 25 میلیون تن بوده است.  تقریبا حدود 30 درصد ظرفیت خالی داریم. با توجه به این موضوع قرار است 25 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور طی 4 سال آینده اضافه شود تا شرایط برای تامین خوراک و کارخانه ها فراهم شود. اگر بتوانیم در منطقه سنگان-خاف شرایط افزایش تولید سنگ‌آهن را فراهم کنیم به زودی می‌توانیم آن خوراک مورد نیاز صنایع فولاد را داشته باشیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند برنامه‌ریزی است، مطرح کرد: بهره‌بردای از این ظرفیت‌ها نیازمند تامین زیربناها و دوخطه کردن ریل، زیرساخت‌های جاده، تامین منابع آبی و ماشین آلات موردنیاز است. با افزایش ظرفیت استخراج مواد معدنی امیدواریم در چهار سال آینده بتوانیم حداقل بیش از 25 میلیون تن به ظرفیت تولید فعلی کشور اضافه کنیم و شرایط را برای تامین خوراک و کارخانه‌هایی که تاسیس شده بیش از گذشته فراهم کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین