جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 12:27:24 PM
گزارشی از بزرگترین گردهمایی صنعتِ معدنکاری دنیا

گردهمایی پی دی ای سی (PDAC) وابسته به انجمن جستجوگران و توسعه دهندگان منابع معدنی کانادا، یکی از بزرگترین گردهمایی های سالانه در حوزه ی معدن و بازار های سرمایه مرتبط، ماه گذشته در تورونتو کانادا و تحت جوی خوشبینانه ولی سرشار از احتیاط برگذار شد. 
استراتژی غول های معدنی برای سال 2019

اکثر فعالان حوزه معدن بنا به افزایش قیمت فلزات گرانبها (از جمله طلا و پالادیوم) در دو ماه اول سال 2019 و به امید برون رفت از رکود جهانی بازارهای فلزات ومواد معدنی تصویری خوشبینانه از سال پیش رو را ترسیم می کردند، در حالی که برخی از کارشناسان و صداهای پرتجربه بر اساس پیچیدگی های کنونی حاکم بر اکثر بازارهای جهانی با تردید بیشتری به آینده نگاه می کردند. خصوصاً سناریوی بروز رکود اقتصادی جهانی در اثر تنش های تجاری بین چین و آمریکا، اگرچه با احتمال کم ولی سایه ی بزرگی بر اکثر تحلیل ها انداخته بود.

در این میان تاثیر روند های بزرگ جهانی از جمله الکتریکی شدن ، دیجیتالی شدن ،هوش مصنوعی، توسعه ی پایدار برای تغییرات اقلیمی، و در نهایت  روند افزایش بی سابقه ی طبقه ی متوسط در دنیا،  بیش از پیش در چالش های پیش رو و برنامه ریزی های صنعت معدن محسوس بود. این در حالی است که مسایل سیاسی و منطقه ای از جمله میزان بالای عدم اطمینان در مسایل کلان اقتصادی ناشی از سیاست های دولت آمریکا، جنگ های تجاری در حوزه های مختلف از جمله فولاد و آلومینیوم، سیاست های اقتصادی چین، و موج جدید  محافظه کاری و ملی سازی منابع طبیعی، مخلوط متفاوت و پیچیده ای از پیش بینی ها را در بازار های هریک از مواد و فلزات معدنی رقم زده است.  این عوامل باعث بروز استراتژی های کاملاً متفاوت توسعه در میان معدن چیان در حوزه های مختلف ولی درعین حال با اهداف مشترک پایین آوردن هزینه های عملیاتی، جذب بیشتر سرمایه خصوصی، و بالا بردن بازدهی اقتصادی شده است.
در حوزه ی فلزات گرانبها روند افزایشی عدم اطمینان اقتصادی باعث افزایش قابل ملاحظه ی خرید طلا در ازای دلار آمریکا از طرف بانکهای مرکزی کشورهای مختلف شده. تا حدی که بنا به گزارش نشریه فوربز در سال 2018 میزان تقاضا برای طلا از طرف بانکهای مرکزی به بیشترین حد خود از زمان پایان دولت نیکسون در ایالات متحده رسید. با این حال تولید کنندگان این فلزات در حال حاضر تحت تاثیر موج بزرگی از ادغام و اکتساب در این حیطه و علی الخصوص ادغام دو شرکت از بزرگترین تولید کنندگان طلا (بریک و نیومانت)، به طور کلی منتظر درک شرایط جدید بازار مانده اند. مهمترین انگیزه ی این دو شرکت بزرگ از این اقدام مشترک پایین آوردن هزینه های عملیاتی و هزینه نهایی تولید، و همچنین بالابردن قدرت تاثیر در بازار طلا در سطح جهانی است. انتظار می رود که در پی این ادغام و بر اساس استراتژی جدید شرکت نهایی، برخی از معادن کنونی این دو شرکت به فروش برسد و به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان متوسط از شروع پروژه های جدید دست کشیده و چشم به خرید معادن در حال تولید و قابل حصول در آینده نزدیک دوخته اند. 
بحث در حوزه ی سنگ معدن آهن به شدت تحت تاثیر حادثه ی فروریخت سد پسماند شرکت وله (VALE) در روزهای آخر سال میلادی 2018 در برزیل قرار داشت. این حادثه که دومین حادثه ی مشابه در سه سال اخیر برای شرکت وله  در برزیل بود باعث کشته و مفقود شدن بیش از 300 نفر شده و تاثیرات گوناگونی از جمله در قیمت پلت آهن و همچنین رویکرد صنعت به بحث توسعه ی پایدار داشت. اکثریت کارشناسان حمایت خود را از لزوم وضع استاندارد های بالاتر برای سدهای پسماند توسط انجمن جهانی معدن و فلزات (ICMM) اعلام داشتند، در حالی که برخی از لزوم حذف کلی  این روش برای ذخیره پسماند سخن می گفتند. سد پسماند نوعی روش برای ذخیره ی پسماند است که در آن انباشت پسماند بدنه ی اصلی سد را تشکیل می دهد. علی ایحال در پی این حادثه شرکت وله مجبور به متوقف کردن حداقل یازده عملیات سنگ معدن آهن خود در برزیل شد. این اقدام باعث کاهش شدید عرضه پلت آهن در بازار های جهانی (خصوصا پلت آهن با خلوص بالا برای تولید فولاد مرغوب)، نوسانات شدید و افزایش حدود 12% در قیمت سنگ معدن،  و همچنین سخن از سرمایه گذاری برای به روزرسانی و توسعه ی معادن آهن در سراسر دنیا شده است. به گفته ی پل رابینسون از گروه سی آر یو (CRU)، انتظار می رود افزایش قیمت پلت آهن تا پایان سال 2019 تا حدود 20% از آغاز سال جاری ادامه پیدا کند.
سنگ معدن آهن طبعاً تاثیر قابل توجهی در بازار های به شدت متلاطم فولاد نیز داشته است. بازار فولاد تحت تاثیر تعرفه های تجاری آمریکا از سال گذشته فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته، انتظار می رود تاثیرات درجه دوم این تعرفه ها در سطح دنیا و در سال 2019 با وضع تعرفه های دفاعی از سوی کشور های مختلف برای جلوگیری از روانه شدن فولاد ارزان به بازارهایشان ادامه پیدا کند. در این میان اتحادیه اروپا و برزیل پیشگام وضع این تعرفه ها بوده اند. با این حال اقدامات زیست محیطی اخیر چین برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و متوقف کردن کارخانه های تولید فولاد با بهره وری پایین از میزان فولاد سرگردان در بازارها کاسته است.
حادثه شرکت وله همچنین باعث دوچندان شدن بحث در حوزه ی مسولیت های اجتماعی و زیست محیطی در صنعت معدن گشته است. تاثیرات منفی زیست محیطی و اجتماعی صنعت معدن باعث خروج سرمایه های خصوصی از این صنعت در بازارهای عمومی سهام در چند ساله ی اخیر شده، این مساله با توجه به ظهور شاخص های سرمایه گذاری هوشمند منفعل و همچنین توجه دو چندان طبقه ی متوسط به سرمایه گذاری مسئولیت پذیر، صنعت معدن را بر آن داشته تا توجه بیشتری به مسایل و عواقب اجتماعی و محیط زیستی فعالیت های خود داشته باشد. در این میان موسسه معدن کاری مسئولیت پذیر با معرفی شاخص مسئولیت پذیری معدن (Responsible Mining Index (RMI)) برای شرکت های معدنی گام مهمی در جهت اندازه گیری عینی این تلاشها برداشته، این موسسه در صدد است تا با ترغیب معدن چیان به انتشار بیشتر داده های زیست محیطی و فعالیت های اجتماعی خود در قالب داده های استاندارد و قابل استفاده برای ابزارهای هوشمند، این شاخص را در آینده برای پروژه ها به صورت جداگانه منتشر کند. هم اکنون این شاخص برای اکثر شرکت های بزرگ معدنی و هم چنین برخی از پروژه ها به صورت رایگان قابل دسترسی است.
در حوزه ی فلزات مرتبط با انرژی های تجدید پذیر، از جمله لیتیوم، کوبالت و مس، به طور کلی و با توجه به ظهور و افزایش تقاضا برای اتومبیل های الکترونیکی در سراسر دنیا، چشم انداز نسبتاً مثبتی برای سال آینده تداعی می شود. خصوصاً مس با توجه به کمبود پروژه های در شرف بهره برداری در سراسر دنیا و بر اساس نظر اکثر کارشناسان سال خوبی را در پیش رو خواهد داشت. لیکن کوبالت با توجه به ناآرامی های اقتصادی و تغییرات غیر قابل پیش بینی در رژیم های مالیاتی جمهوری دمکراتیک کنگو چشم انداز بی ثبات تری را نسبت به سالهای گذشته داراست. این تغییرات که از سال گذشته در کنگو و در پی رشد چندین برابری قیمت کوبالت در سال های اخیر روی داد باعث بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در این کشور و به تبع آن سرازیر شدن سرمایه برای توسعه ی معادن کوبالت به سایر کشورها، از جمله کانادا شده است. در حال حاضر کنگو بیش از 50% کوبالت دنیا را تولید می کند. به گفته ی مارک فرگوسن از موسسه ی جهانی تحقیقات بازار اس اند پی (S&P)، بودجه ی اکتشاف کوبالت در سال 2018 با بیش از سه برابر افزایش نسبت به سال 2017 حدوداً به 110میلیون دلار بالغ گردیده است. همچنین از حدود ده میلیارد دلار کل بودجه ی اکتشافی فلزات غیر متالیک در سال 2018 در دنیا، تنها 22% به مس اختصاص یافته است، در حالی که حدود 50% این بودجه صرف اکتشاف طلا شده است. 
به طور معمول هر سال بسیاری از کشورها، استانها و نواحی ایالتی حضور فعالی در این گردهمایی در رقابت جهت جذب سرمایه های خارجی برای اکتشاف منابع معدنی و توسعه ی معادن خود داشتند. در این میان کشورهای آمریکای جنوبی از جمله پرو، کلمبیا، اکوادور، شیلی و برزیل با اعزام هیئت های نمایندگی بلند پایه پیشگام تبلیغ منابع معدنی، تلاشها برای جذب و امنیت سرمایه گذاری، و همچنین تقویت رژیم های مالیاتی با ثبات خود بودند. بسیاری از دیگر کشورها از جمله آلمان، ایرلند، استرالیا، چین، روسیه، قزاقستان، ترکیه و افغانستان نیز حضوری فعال داشتند. 

*پویا زنگنه/ تحلیلگر ریسک مالی
نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین