جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 10:39:51 AM
پیام تسلیت سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به خانواده جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان در رخداد سیل نوروز ۹۸

پیام تسلیت دکتر علیرضا شهیدی، سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به خانواده جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان در رخداد سیل نوروز ۹۸: شروع سال جدید و رسیدن فصل بهار همراه بود با رخداد مخاطره‌‌ای تلخ و سهمگین که بر جان و مال شماری از هموطنان عزیزمان صدمه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرد. 
لزوم توجه جدی به مطالعات حال و گذشته زمین‌شناسان در خصوص رخداد مخاطرات طبیعی زمین

رخداد پدیده سیل در بسیاری از استانهای کشور به ویژه استان‌های گلستان، مازندران، فارس، لرستان و ... موجب ایجاد خسارت در مناطق شهری و جان باختن جمعی از هموطنان شد که جا دارد مراتب تسلیت و همدردی خود و دیگر همکاران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور را اعلام نمایم و از درگاه پروردگار متعال صبر و شکیبایی برای بازماندگان و حادثه‌دیدگان طلب نماییم.

رخداد مخاطرات طبیعی که گاهی حاصل فعالیتهای موجود در طبیعت و گاهی به دست بشر اتفاق می‌افتد امری است که برای هر منطقه و کشوری بنابر موقعیت قرارگیری در کره‌ی زمین اتفاق می‌افتد . بروز تغییرات اقلیمی که طی سالیان اخیر در کشور ایران نیز به خوبی نمایان شده‌است رخداد این مخاطرات را با احتمال بیشتری مواجه کرده‌است. در این میان نقش متخصصان و دانشمندان حوزه‌ی زمین‌شناسی در پدیده‌شناسی و پایش مخاطرات طبیعی و تهیه اطلاعات پایه و آینده‌پژوهی از وضعیت مناطق مختلف کشور بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نظر به سابقه‌ای در حدود شش دهه از فعالیت خود، تا کنون مطالعات گوناگونی در جای جای کشور در حوزه‌ی پدیده‌شناسی، منشایابی و پایش مخاطرات طبیعی همچون سیل، زمین‌لرزه، فرونشست، زمین‌لغزش و دیگرمخاطراتی که در پهنه‌ی ایران‌زمین پتانسیل رخداد آن وجود دارد، به انجام رسانده که ثمره‌ی آن انتشار گزارش‌ها، نقشه‌ها و مدلسازی‌هایی بوده که در اختیار مسوولان و تصمیم‌سازان کشور قرار گرفته‌است.

در این برهه زمانی که کشور با بروز مخاطره سیل و خطرات جانبی آن مانند زمین‌لغزش  روبروست ضمن دعوت همگان به حفظ آرامش و یاری رساندن به آسیب دیدگان و تسلی خاطر بازماندگان حادثه اخیر، ذکر این نکته ضروری‌است که بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان زمین‌شناسی در خصوص جانمایی‌های شهری، پرهیز از ایجاد تغییرات غیراصولی و مخاطره‌آمیز در مناطق مسکونی و شریانهای ارتباطی، توجه به هشدارها و آینده‌نگری‌های علمی جامعه زمین‌شناسی کشور نسبت به شناسایی مناطق پرخطر در هنگام بروز حوادث طبیعی ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.

بدون شک توسعه شهرها و روستاها و همچنین بهینه‌سازی فضاها و سکونت‌گاههای مردمان این سرزمین با بهره‌گیری از نظرات دانشمندان و متخصصان حوزه علوم زمین دارای پایداری و ثبات بیشتر، امنیت در صرف سرمایه‌های ملی و جلوگیری از ایجاد چنین خسارتهای هنگفت به سرمایه‌های انسانی و مادی کشور خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین