پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 10:35:54 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47611
  • زمان انتشار:پنجشنبه 30 تير 1401-8:37
  • کاربر:

در دیدار رییس و اعضای هیات مدیره  انجمن زغال سنگ ایران با مدیر عامل تاصیکو ، مقرر شد کارگروهی برای ترسیم نقشه  همکاری‌ها تشکیل و زمینه تامین  زغال سنگ برای نیاز داخل  ایجاد شود.
دردیدار اعضای هیات مدیره  انجمن زغال سنگ ایران با مدیر عامل صدر تامین/ اعلام آمادگی تاصیکو برای  همکاری با انجمن

به گزارش بیرونیت به نقل از تاصیکو، هیات مدیره انجمن زغال سنگ ایران متشکل از آقایان هاشمی زاد، حمدی، دادوند، هاشمی، نائیجی وخانم بصیرانی یک شنبه ۲۶ تیر با حضور در محل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، با امیر حسین نادری مدیرعامل تاصیکو دیدار و گفت‌وگو کردند و ضمن تأکید طرفین بر حمایت از معدن کاران در راستای ایجاد زنجیره ارزش در کشور، مقرر شد کارگروهی برای ترسیم نقشه همکاری‌ها تشکیل و زمینه تامین زغال سنگ برای نیاز داخل ایجاد شود.
در این دیدار هاشمی زاد رئیس انجمن زغال سنگ ایران گفت: در چند سال اخیر معادن زغال سنگ حال روز خوبی نداشتند، علی زغم ذخیره ۲ /۱ میلیارد تنی زغالسنگ ایران ، متاسفانه سال گذشته به دلیل کاهش تولید حدود یک میلیون ششصد میلیون تن زغالسنگ با ارزش حدود ۶۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است و علی زغم تنگنا های ارزی کشور اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار ارز به کالایی که ایران ذخایر غنی داشته و میتواند صادر کننده این محصول باشد تنها یک علت دارد و آن هم عدم برنامه ریزی و رها کردن این حوزه مهم معدنی در چند سال اخیر . با توجه به روند کاهشی تولید زغالسنگ حیات صنایع فولاد که باسیستم کوره بلند کار میکنند نیز به خطر افتاده است.
هاشمی زاد افزود:مهم ترین بحران این حوزه را که منجر به منحنی کاهش تولید و افزایش واردات شده است را ضریب قیمت گذاری این محصول است که با قیمت فعلی زغال سنگ، هر نوع سرمایه گذاری جدید غیر اقتصادی می باشد و اگر قرار است حرکتی در راستای افزایش تولید صورت گیرد یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم اقتصادی کردن تولید به منظور جذب سرمایه است.

امیرحسین نادری مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین نیز در این دیدار گفت: با توجه به اینکه تاصیکو بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ کشور می باشد آمادگی داریم با همکاری انجمن زغال سنگ ایران در قالب برنامه های میان مدت و بلند مدت در جهت افزایش تولید از معادن فعلی و همچنین تجهیز و راه اندازی معادن جدید با اقتصادی کردن تولید زغال سنگ اقدام نماییم.
نادری در ادامه افزود تاصیکو به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری در صنایع معدنی و بازار سرمایه خود را مسئول در زمینه شناسایی و حمایت از سرمایه انسانی در این صنعت می داند و برنامه های حمایتی مانند تبادل دانش با دانشگاه های و اعزام نیروهای نخبه برای یادگیری و انتقال تکنولوژی هایتک را دارد.
مدیر عامل تاصیکو حمایت از طرح های تحقیقاتی دانش بنیان که راهکار چالش های موجود در صنعت زغال سنگ کشور هستند (مانند گوگرد زدایی، روشهای جدید فرآوری خشک و …) را از جمله ماموریت های تاصیکو به شرکت های زیر مجموعه خود دانست.

در همین راستا موارد ذیل به عنوان سرفصل های همکاری هلدینگ صدر تامین و انجمن زغالسنگ ایران مورد تایید قرار گرفت
۱- در جهت جذب سرمایه در این بخش فرمول قیمت گذاری از ۵ /۲۶ درصد فعلی تجدید نظر شود، زیرا تجهیز معادن زغال سنگ جدید با قیمت فعلی اقتصادی نمی باشد و به همین دلیل سرمایه گذاری و آماده سازی های معادن جدید تعلیق شده است.
۲- ایجاد ارزش افزوده در زنجیره انتهایی شرکت های تابعه تاصیکو و اختصاص سهمی از این افزایش ارزش، به جهش تولید در معادن زغال سنگ کشور
۳- تهیه ی مدلهای مختلف همکاری، جهت سرمایه گذاری در آماده سازی معادن زغالسنگ که بخش اصلی نقدینگی مورد نیاز در معادن را شامل می شود به انجمن زغال سنگ ایران محول شد .
جلسات بعدی با حضور شرکت های تابعه تاصیکو و انجمن زغال سنگ ایران به منظور اجرایی شدن پیشنهادات برگزار می شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین