يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 6:49:14 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:40451
  • زمان انتشار:چهارشنبه 1 تير 1401-17:15
  • کاربر:
نامه انتقادی رئیس انجمن فولاد به رئیس کمیسیون صنایع درباره طرح جدید تنظیم بازار

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص طرح سیاست های تنظیم بازار کالا های مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی مطروحه در مجلس نامه نوشت و خواستار بازنگری و اصلاح این طرح شد‌.
گناه کرده ایم به بورس رفته ایم؟

به گزارش بیرونیت، او در این نامه با ابراز گلایه بابت عدم نظرخواهی از این انجمن به عنوان تشکل فراگیر صنعت فولاد کشور خواستار بازگشت این طرح به آن کمیسیون برای بررسی دقیق کارشناسی و اصلاح طرح شد.

در ادامه این گزارش نامه بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آمده است.

در این نامه آمده است "مطلع شدیم طرحی با عنوان " طرح سیاست های تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس های کالایی از سوی آن کمیسیون به صحن علنی مجلس جهت بررسی و تصویب ارائه شده است. لذا ضمن ابراز گلابه بابت عدم نظرخواهی از این انجمن به عنوان تشکل فراگیر صنعت فولاد کشور و در خواست بازگشت این طرح به آن کمیسیون برای بررسی دقیق کارشناسی و اصلاح طرح مذکور، از آنجا که این طرح تاکنون در اختیار تشکل های تخصصی برای بررسی دقیق قرار نگرفته است، موارد زیر را به صورت اجمالی استحضار می رساند:
• بورس های کالایی کلمه مجهولی است. بورس کالا صحیح است. در بخش اعضاء کارگروه، آیا حضور این تعداد از وزرا و مقامات عالی رتبه دولتی در کارگروه تخصصی کسب و کار نشانه بی اعتقادی به بخش خصوصی و تشکل های صنفی نیست؟ با این وجود، اعضای کارگروه همه با سمت مشخص شده اند، به جز دو نفر عضو تشکل های ملی که تشخیص آن به سازمان دیگری (اتاق بازرگانی) داده شده است. این در حالی است که تشکل های تخصصی همچون انجمن تولیدکنندگان فولاد که کل تولید فولاد کشور را نمایندگی می کند، به عنوان تشکل صنفی قانونی منطقا بایستی عضو کارگروه باشد.
• مکانیزم تعیین قیمت کالاهایی که مشمول عرضه در بورس کالا نیستند، چگونه خواهد بود؟ نحوه قیمت گذاری بایستی در شیوه نامه مشخص شود. در این ماده واحده، صحبت از میزان عوارض بر صادرات برای کالاهای مشمول عرضه شده است. گویی عرضه در بورس کالا جرمی است که باید با اخذ عوارض صادراتی، عرضه کننده در بورس تنبیه شود. اصولا عوارض صادراتی ابزاری شناور در اختیار دولت است که باید با توجه به عدم توازن در یک زنجیره کالایی، در جهت تنظیم گری، آن هم در مواقع اضطراری از آن بهره برداری کند. از طرفی، در شرایطی که میزان تولید دو برابر نیاز داخل است و نیمی از فولاد تولیدی الزاما بایستی صادر شود، وضع عوارض بر صادرات چه توجیهی دارد؟"



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین