يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 12:45:52 AM
استقبال هیات مدیره خانه معدن ایران از پیشنهاد دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور

اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران از پیشنهاد دستیار ویژه رئیس جمهور برای برقراری گفت و گوی ملی به منظور حل ابر چالش های استقبال کرده و آن را لازمه عبور از 6 خوان ابر چالش های مطرح شده از سوی مسعود نیلی دانستند.
اقتصاد ایران نیازمند «گفت و گوی ملی»

به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران با اشاره به سخنرانی اخیر مسعود نیلی در جمع دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: دستیار محترم رئیس جمهور در امور اقتصادی، در این سخنرانی 6 ابر چالش اقتصاد ایران را برشمرده و به نحوه پیدایش آن اشاره کرده و سپس خواستار آن شده اند که برای حل این ابر چالش ها گفت و گوی ملی صورت گیرد که از نظر هیات مدیره خانه معدن ایران یکی از نیازهای اصلی بخش های مختلف اقتصاد ایران است.

او گفت: اتفاقا نبود همین گفت و گو در هر سطحی سبب شده که نگاه ها به توسعه کشور بخشی نگر و یکجانبه گرایی باشد و امروز ما با ابر چالش هایی مانند محیط زیست، آب، بیکاری و هدر رفت سرمایه ها مواجه باشیم.

بهرامن افزود: هیات مدیره خانه معدن ایران بر این باور است که حل مسائل کلان اقتصاد ایران و برطرف کردن ابر چالش های گفته شده علاوه بر اجماع سیاسی نیازمند به اشتراک گذاشتن ان با مردم است تا آنان بدانند ریشه مشکلات کنونی اقتصاد در چیست و چه مراحلی برای درمان درد بدن بیمار اقتصاد کشور لازم است صورت گیرد تا دوباره سرپا بایستد.

او گفت: متاسفانه یکی از مشکلات فعالان بخش خصوصی که به تولید رقابتی و اشتغال پایدار مشغولند، تصمیم های خلق الساعه و نبود ثبات در تصمیم گیری ها و قانونگذاری هاست که سبب شده تولید کننده نتواند برای میان مدت خود برنامه ریزی کند از این رو هیات مدیره خانه معدن ایران به این نتیجه رسیده تا ثبات در فضای کلان اقتصادی کشور پایدار و بلند مدت نشود و اقتصاد دارای یک استراتژی مشخص نباشد نمی توان امیدوار شد که سرمایه گذاری جدیدی از سوی همین بخش خصوصی موجود در کشور صورت گیرد.

بهرامن افزود: بخش خصوصی خارجی هم برای ورود به ایران یا نظر بخش خصوصی داخلی را می گیرد و یا می خواهد با آنان وارد سرمایه گذاری مشترک شود از این رو وقتی که می بیند فضای کسب و کار در ایران مناسب نشده با احتیاط بیشتری گام برداشته و وارد عرصه سرمایه گذاری در جغرافیای ایران می شود.

او گفت: به نظر می رسد که دستیار محترم اقتصادی رئیس جمهور پیشنهاد مناسبی را ارائه کرده اند تا حل مشکلات اقتصادی با اجماع سیاسی و گفت و گوی ملی صورت گیرد چرا که راه دیگری باقی ندارد و بهتر است مردم از تصمیم گیری های نادرست برخی سیاستگذاران و اثر نامطلوب آن بر اقتصاد ایران آگاه شوند تا فریب برخی از سیاستمداران پوپولیستی را نخورند.

بهرامن افزود: در همین بخش معدن ما نیازمند گفت و گوی ملی برای توسعه هستیم و به ناچار باید نگاه ها را به فعالیت معدنکاری اصلاح کنیم. اگر فعالیت معدنکاری در منطقه ای باعث اتلاف منابع و تخریب جبران ناپذیر محیط زیست می شود بهتر است در فضایی کارشناسانه آن را بیان کنیم تا هم جامعه معدنی کشور قانع شوند و هم اهداف بلند مدت کشور حفظ شود. اما اگر برخی ایرادات نسبت به فعالیت های معدنکاری قرار است با نقاب زیست محیطی در جهت حفظ منافع افراد و گروه هایی ممنوع شود نیز باید مورد واکاوی قرار گیرد.

او گفت: عمده معدنکاران اصیل از مدافعان محیط زیست هستند چرا که عمر و زندگی خود را در طبیعت می گذرانند از این رو بهتر است تا استانداردی برای استخراج معادن در نظر گرفته باشد و هر کس با پاس کردن ان استانداردها بتواند به فعالیت بپردازد و مانعی برای فعالیت او به وجود نیاید.

بهرامن افزود: طبیعتا وقتی با مردم به گفت و گو بنشینیم آنان را متوجه وضعیت نچندان مناسب اقتصاد کنیم و بگوییم برای عبور از این وضعیت چه باید کرد، طبیعتا راحت تر خواهیم توانست اقتصاد ایران را برای جراحی های اساسی روانه اتاق عمل کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین