يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 9:02:20 AM
حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

حمیدرضا رستگار معتقد است فرآوری سنگ‌آهن به معنای اشتغالزایی و توسعه صنعت فولاد است و با برنامه ریزی در این حوزه چشم انداز تولید را می‌توان محقق کرد، اما در این راستا نباید سیاست‌های کوتاه‌مدت را در دستور کار قرار داد. او می‌گوید بسیاری از کشورها به شمش آهن یا سایر فرآورده‌های فولاد کشور نیاز دارند و با تامین نیاز داخل می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست مازاد را صادر کنیم اما نباید اجازه داد کشورها به دنبال واردات سنگ‌آهن خام از ایران باشند.
شروط رونق صادرات فولاد و سنگ‌آهن
رستگار با بیان اینکه سنگ آهن منابع غیر قابل تجدید است، افزود: از آنجایی که برخی نظرات مختلفی را درباره تولید و عرضه سنگ آهن دارند باید گفت که این منابع غیرقابل تجدید هستند و اگر این منابع را خام‌فروشی کنیم به تولید داخل لطمه وارد می‌شود و ممکن است در ده سال آینده برای تامین مواد اولیه کارخانه ها به واردات سنگ آهن نیاز داشته باشیم.
او ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه آن است که نباید برای ارز اوری بیشتر  به دنبال صادرات سنگ آهن خام باشیم، فرآوری سنگ آهن به معنای اشتغال زایی و توسعه صنعت فولاد است و با برنامه ریزی در این حوزه چشم انداز تولید را محقق کنیم و در همین راستا نباید سیاست های کوتاه مدت را در دستور کار قرار دهیم.
به گفته او بسیاری از کشورها به شمش آهن و یا سایر فرآورده‌های فولاد کشور  نیاز دارند که با تامین نیاز داخل میتوانیم با برنامه ریزی مازاد را صادر کنیم اما نباید اجازه دهیم که کشورها به دنبال واردات سنگ آهن خام از ایران باشند هر چند با توجه به تعرفه های صادراتی و محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی توانیم آنطور که باید در بازار صادرات گام برداریم.
رستگار در ادامه با بیان اینکه تولید سنگ آهن نیاز به نظارت بیشتر دارد تصریح کرد: اگر می خواهیم که در بازار تولید و عرضه سنگ آهن محصول بی کیفیت، گرانفروشی و تقلب وجود نداشته باشد باید نظارت دقیق تر شود و هر تولیدی متناسب با نوع مصرف در بازار عرضه شود تا شاهد محصول بی کیفیت در این بخش نباشیم.
رئیس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران در پایان گفت: اگر ما بر اساس ضابطه مند بودن و شرح وظایف گام برداریم و هر بخش در این زنجیره در مسیر خود اقدام کند و دولت در بازار عرضه و تقاضا نظارت و حمایت دقیق داشته باشد زنجیره تولید سنگ آهن و فولاد موفق تر خواهد بود، این زنجیره نیاز به هماهنگی بین تمام بخش‌های تولید را دارد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین