يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 8:34:41 AM
دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد

سعید صمدی معتقد است بخش معدن کشور نیاز به این‌ دارد که دولت در بخش معدن با هدف مقررات زدایی، از بخشنامه‌ها و قوانین خلق الساعه اجتناب و قوانین بخش معدن را شفاف‌سازی کند. او می‌گوید اگر صادرات تقویت نشود، عرضه محصولات به نصف قیمت جهانی می‌رسد و پیرو این موضوع بخشی از ذخایری که قیمت تمام شده بالاتری دارند، غیر اقتصادی شده و معادن جدید و ذخایر جدید فعال نمی‌شوند. بنابراین یکی از مطالبات اصلی بخش معدن توجه به تقویت صادرات است.
خواستار مقررات‌زدایی، شفافیت قانون معادن و تقویت صادرات هستیم
سعیدصمدی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: یکی از مهم ترین مسائل آن است که دولت به صورت واقعی از هر نوع بنگاه داری در حوزه معدن خارج شود و اجازه دهد تا بخش خصوصی وارد این حوزه شود. 
او افزود: از سوی دیگر دولت در بخش معدن ضمن مقررات زدایی، از خلق  مقررات، بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه اجتناب و قوانین بخش معدن را شفاف سازی کند.
صمدی  با بیان اینکه ممنوعیت و عوارضی که بر صادرات وضع شده است، مانع توسعه بازار صادراتی است، تصریح کرد: دولت اجازه دهد معدن کار وارد بازار جهانی شود و جلوی  مقررات عوارضی که صادرات مواد معدنی را محدود می کند، را بگیرد چراکه در بلندمدت شاهد رشد در این بخش نخواهیم بود و حتی در تامین نیاز داخلی هم با مشکل مواجه خواهیم شد.
 دبیر انجمن زغالسنگ با اشاره به اینکه مطالبه اصلی بخش معدن تقویت صادرات است، بیان کرد: واقعیت این است که هرماده معدنی  بازار هدفی دارد و عرضه و تقاضا بازار هدف را مشخص می‌کند که در چه حوزه ای محصولاتی تولید و صادر شود.
به گفته او محدود کردن صادرات در دولت رانت را ایجاد می کند و هر چقدر که موانع را ایجاد کنیم مانع از توسعه خواهد شد.
صمدی در پایان گفت: اگر صادرات تقویت نشود مفهوم آن عرضه محصولات به نصف قیمت جهانی است و به این دلیل بخشی از زخایر که قیمت تمام شده بالاتری دارند غیر اقتصادی شده و معادن جدید و ذخایر جدید فعال نمی‌شوند، بنابراین یکی از مطالبات اصلی بخش معدن توجه به تقویت صادرات است.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین