جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 7:52:30 AM
" بیرونیت" در گفت‌وگو با امیر ولدخانی مدیر HSEE ایمیدرو بررسی کرد:

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو سیاست‌های دولت برای ارتقای ایمنی معادن کشور را تشریح کرد.
نسخه دولت برای ایمنی معادن در ۱۴۰۰/ افزایش ۲۴ درصدی در عملکرد  HSEE معادن و صنایع معدنی تابعه ایمیدرو
امیر ولدخانی، در گفت‌وگو با «بیرونیت» مطرح کرد: از  چهار سال گذشته تلاشمان این است که با ممیزی عملکرد HSEE واحدهای تابعه ایرادهای مربوط به سیستمهای مدیریتی، زیرساخت‌ها، سخت افزار، منابع انسانی و عملکرد ها را بررسی کنیم و با هدایت و تلاش مدیران و کارکنان واحدهای تابعه نسبت به ارتقاء عملکرد این حوزه اقدام کنیم.
 او افزود: خوشبختانه نتایج ممیزی بیانگر بهبود مستمر در عملکرد HSEE واحدها است به طوری که نتایج حاصله نشان می دهد که بطور متوسط معادن و صنایع معدنی تابعه ایمیدرو ۲۴ درصد نسبت به ممیزی سال قبل رشد عملکرد داشته اند.
ولدخانی افزود: وقتی درباره ایمنی صحبت می‌کنیم نسبی است، خطرات همواره در معادن و صنایع معدنی وجود دارد اما تلاش می کنیم با شناسایی، ارزیابی و اتخاذ اقدامات کنترلی و پیشگیرانه شرایط ایمنی قابل قبولی ایجاد کنیم و آسیب ها را به حداقل برسانیم.  شرایط باید به نحوی باشد تا افرادی که در معادن و صنایع تابعه اشتغال دارند حداقل اسیب ها تهدیدشان کند و به در نهایت به دنبال هدف صفر هستیم یعنی هیچ حادثه شدید یا بیماری ناشی از کاری نداشته باشیم و هیچ واحدی در لیست واحدهای آلاینده محیط زیست نباشد.
ولدخانی در ادامه با مقایسه میزان آسیب ها در معادن در سال‌های گذشته گفت: با وجود افزایش تولید و ساعات کاری، خوشبختانه حوادث در معادن کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده آن است که ایمنی معادن نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است و شرایط مطلوب‌تری با کمک شاغلین در معادن و صنایع معدنی در حوزه  بهداشت، ایمنی و حفظ محیط زیست ایجاد شده است.
مدیر ایمنی،‌ بهداشت و محیط زیست ایمیدرو با بیان اینکه ایمنی معادن آسیب‌شناسی شده است، تصریح کرد: زیرساخت ها برای ایمنی در  معادن در بخش های مختلف از جنبه پیشگیرانه و کنترلی مورد بررسی قرار گرفته است شامل اقدامات حفاظتی و کنترلی برای جلوگیری از وقوع حوادث و همچنین اقدامات کنترلی شامل امداد و نجات و آتش نشانی است که اگر حادثه اتفاق افتاد، پیامدها را به به حداقل ممکن کاهش دهیم.
 او ادامه داد: در ممیزی ها تلاش می‌کنیم تا توانایی های معادن و صنایع معدنی را در ۲۵ بخش مختلف تحت ممیزی ارتقا دهیم که شامل ارتقا توان نیروهای تخصصی HSEE، تامین تجهیزات و زیرساختها، ارتقاء روش های کنترل عملیات  و توان و صلاحیت پیمانکاران می‌باشد را بررسی کنیم و تا واحدهای تابعه بتوانند با برنامه ریزی و تعریف پروژه های بهبود عملکرد نسبت به ارتقاء شرایط موجود اقدام کنند.
ولدخانی با اشاره به اینکه ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات در دستور کار است، بیان کرد: طبق مصوبه وزارتخانه مقرر شده است که چهار پایگاه در طبس، کرمان، البرز مرکزی و البرز شرقی باز طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تجهیز و  احداث شود و وزارت صمت همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.
ولدخانی افزود: با توجه به تحریم‌ها ساخت این پایگاه ها با وقفه ایجاد شد اما ایمپاسکو تلاش دارد با تامین تجهیزات و تامین منابع لازم اقدام مقتضی را معمول کند. 
مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو با اشاره به برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۰ گفت: اجرای چند پروژه پژوهشی کاربردی را با دانشگاه مطرح کشور و مراکز تخصصی فعال در این حوزه در دستور کار داریم، از سوی دیگر پروژه‌های کنترل ایمنی عملیات در سال آینده، تدوین و به روز رسانی مقررات و دستورالعمل‌های روش‌های مختلف کار ایمن در معادن و صنایع معدنی را انجام خواهیم داد تا معادن به سطح قابل قبولی برسانیم. 
او در بخش پایانی گفته های خویش خاطرنشان کرد: در راستای عملیاتی شدن تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش می کنیم با کمک دانشگاه‌ها و انجمن مهندسی معادن تدوین و به روز رسانی قوانین و استانداردها و دستورالعمل‌های ایمنی در دستور کار قرار بگیرد. علاوه بر آن با کمک مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار وزارت کار آموزش های ایمنی پس از برطرف شدن شرایط انتشار بیماری کرونا برای افراد در زمینه های مختلف برگزار شود. علاوه بر آن از طریق مدیریت  آموزش، پروهش و فناوری دوره های مختلف آموزشی شامل دوره ارتقاء توان و دانش مدیران و کارشناسان HSEE برنامه ریزی شده و در حال اجراست.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین