پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 1:22:08 AM
مدیرآموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در گفت‌وگو با بیرونیت عنوان کرد

مدیرآموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو اظهار کرد: در پهنه‌های ایران مرکزی، کار پی جویی و شناسایی انجام شده و چندین منطقه را برای اکتشافات عناصر نادر خاکی پیدا کرده‌ایم از جمله منطقه ساغند و همچنین منطقه سنگان در شمال شرق کشور که کار اکتشافات ابتدایی و مقدماتی این مناطق تمام شده و وارد کار اکتشافات عمومی و تفصیلی شده‌ایم.
اکتشافات عناصر نادرخاکی وارد فاز عمومی شد/ساغند، سنگان و آذرشهر پهنه‌های مستعد عناصر نادر خاکی هستند

غلامرضا ملاطاهری در گفت‌وگو با بیرونیت تصریح کرد: فعالیت اکتشاف یک پهنه جدید سمت آذرشهر نیز شروع شده است؛ درواقع سه منطقه سنگان، ساغند و آذرشهر پهنه‌هایی هستند که درحوزه عناصر نادرخاکی مستعد هستند و در این سه منطقه کار اکتشاف در حال انجام هست.
ملاطاهری با اشاره به اصلی‌ترین موانع توسعه اکتشافات عمقی عناصر نادر خاکی گفت: بالا بودن هزینه‌های اکتشاف و کم عیار بودن عناصر نادر خاکی دو مشکل اصلی در مسیر توسعه هستند درواقع عناصر نادر خاکی مانند آهن، سرب، مس و روی نیستند که اکتشاف روتین ومتدلوژی مشخص داشته باشد بلکه اندازه گیری و آنالیز عناصر نادر خاکی به دلیل کم عیاربودن دقت بالایی را می‌طلبد.
مدیرآموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو عنوان کرد: سازمان‌های توسعه‌ای چون عموماً ریسک‌پذیرهستند وارد سرمایه گذاری برای توسعه اکتشافات عمقی عناصر نادر خاکی می‌شوند ولی بخش خصوصی به دلیل اینکه اکتشاف و استخراج و فرآوری این عناصر ریسک بالایی دارد کمتر وارد این حوزه شده‌اند.
ملاطاهری اذعان کرد: ما تلاش می‌کنیم به عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی این ریسک رابپذیریم و در این حوزه به نوعی خط شکن باشیم تا بخش خصوصی هم برای سرمایه گذاری در حوزه اکتشافات عناصر نادر خاکی ترغیب ‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین