يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 9:08:30 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:26910
  • زمان انتشار:سه شنبه 2 دی 1399-17:53
  • کاربر:
بیرونیت گزارش می دهد:

بنا بر آخرین گزارش‌ها از معادن احیا شده تا پایان مهر ۹۹، معادن کوچک فلزی بالاترین آمار را در اشتغالزایی و تولید کسب کرد.
سهم معادن کوچک مقیاس در اقتصاد ایران

به گزارش بیرونیت، احیای معادن کوچک مقیاس یکی از دغدغه‌های امروز سیاستگذاران بخش معدن کشور است. احیای این معادن می تواند نقش بسزایی را در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد چرا که با احیای معادن راکد ضمن اشتغال‌زایی شرایطی برای رواج فعالیت ها و گسترش شهرنشینی در آن منطقه فراهم می شود.

بنا بر یافته‌های جدید، در میان تمامی مواد معدنی ماده معدنی فلز سهم قابل توجهی را در اشتغالزایی و تولید دارد و از سویی بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در مقایسه با سال های گذشته شتاب بیشتری گرفته است.

با این وجود، دولت در صدد آن است که وضعیت معادن کوچک مقیاس استان‌های معدن‌خیز را ساماندهی کند و وزارت صمت، خانه معدن ایران، ایمیدرو و ایمپاسکو ماموریت دارند تا در راستای تحقق اهداف طرح احیای معادن کوچک مقیاس حرکت کنند.

بنا بر یافته‌های جدید از این طرح، تا پایان مهرماه سال ۹۹ در ۳۱ استان کشور ۱۴۷ معدن از اجرای طرح به لحاظ زیرساخت منتفع شده‌اند این در حالی است که در سال‌های گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

بررسی های انجام شده در معادن احیا و توسعه یافته بر اساس نوع ماده معدنی مشاهده می کنیم که در مجموعه مواد معدنی فلزی، غیرفلزی، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی تاکنون ۶۴ معدن احیا و توسعه یافته اند و سهم هر کدام از این‌ها در اقتصاد کشور جداگانه است به عنوان مثال تعداد معادن بر اساس نوع ماده معدنی فلزی ۲۰ درصد، معادن غیر فلزی ۲۲ درصد، مصالح ساختمانی ۳۱ درصد و سنگهای تزئینی ۲۷ درصد است. با توجه به این آمار با افزایش اشتغال در معادن احیا و توسعه یافته تا پایان هفت ماه اول سال جاری ۸۷۱ شغل ایجاد شده است و بیشترین سهم در بخش اشتغال زایی معادن با ۵۵ درصد از آن معادن فلزی است. یکی از نکاتی که در افزایش تولید معادن احیا و توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته افزایش میزان تولید این معادن است که در مجموعه مواد معدنی فلزی، غیرفلزی سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار تن میزان تولید سالانه این مواد معدنی تخمین زده شده است.

بالاترین میزان تولید مربوط به ماده معدنی فلزی است اما از آنجایی که تا پایان هر ماه سال جاری ۸۳ معادن از طریق پروژه زیرساخت احیا و توسعه شده است باید به این موضوع توجه شود که هزار و ۲۷۵ نفر به طور مستقیم از این طریق مشغول به کار معادن شده‌اند که در نهایت افزایش تولیدی برابر یک میلیون و ۹۳۸ هزار تن افزایش تولید این معادن است.

این آمارها نشان دهنده آن است که با داشتن برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت های لازم می توان شرایط را برای فعال کردن معادن کوچک مقیاس مهیا ساخت. در این میان بیشترین مشکلی که برای معادن کوچک مقیاس در داده‌های موجود از طرح نشان می‌دهد، رفع مشکل زیرساخت، سرمایه گذاری و رفع موانع اداری است که بالاترین میزان را در میان سایر مشکلات دارند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین